ארדואן: "הכיבוש הישראלי הוא פצע שותת שצריך לרפא"

(עדכון) - ראש ממשלת טורקיה נשא דברים בעצרת האו"ם ■ בנאומו דרש לאשר את כינונה של מדינה פלסטינית - לצד סנקציות נגד ישראל ■ "המצב הנוכחי - בגלל הממשלה הנוכחית"

לאחר נאום השטנה של מחמוד אחמדינג'אד מעל בימת עצרת האו"ם השנתית, נשא דברים ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן שתקף באופן ישיר את ממשלת ישראל. "עם הממשל הקודם הסתדרנו מצויין - המצב הנוכחי הוא תוצאה של מאבק עם הממשל הנוכחי בישראל, אמר ארדואן.

ארדואן, אמר כי כיבוש השטחים הפלסטיניים בידי ישראל הוא "מהלומה לתחושת הצדק הבינלאמית". הוא קרא לקהילייה הבינלאומית "לרפא את הפצע השותת הזה, הטרגדיה האנושית שניחתה על העם הפלסטיני".

בהתבטאויות קשות, שאפיינו בעבר נאומים של נשיא איראן, מחמוד אחמדיניג'אד, אמר ארדואן שהסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא המכשול העיקרי בדרך לשלום גלובלי ושישראל בזה לאו"ם והפרה עשרות מהחלטותיו המחיבות במרוצת השנים, או התעלמה מהן.

ארדואן הביע תמיכה "בלתי מסויגת" ביזמה לצירוף מדינה פלסטינית לאו"ם. הוא הכריז שאנקרה מוכנה לפעול לפתרן הסכסוך הישראלי-פלסטיני ולהסרת ההסגר הימי על עזה.

"זו הרחבה טבעית של מחויבות טורקיה ליציבות אזורית", אמר ארדואן. כצפוי הוא מתח ביקורת קשה על פשיטת צה"ל על המשט הטורקי שהיה בדרכו לעזה וחזר על דרישת טורקיה לקבל התנצלות ופיצויים מישראל.

אחמדיניג'אד: "היהודים שולטים על העולם"

נשיא איראן, מחמוד אחמדיניג'אד, חשך שבטו (יחסית) מישראל בנאומו בעצרת הכללית, הערב. הוא מיקד את דבריו בחוליי תבל והטיל את האשם לקיומם על "השליטים של חוגי הניהול הגלובלי, שמפרידים בין חיים חברתיים לבין אתיקה ורוחניות". יש לציין כי התרחשה נהירה המונית מאולם העצרת כאשר אחמדיניג'אד החל לדבר על השואה.

בכל זאת, פטור בלי כלום אי אפשר, והנה הציטוטים המעטים שמתייחסים ל"ציונים":

■ בקטע של שאלות רטוריות, שתכליתן לכוון את השומעים אל כוחות הרשע העלומים, שגורמים רק רע, הוא אמר: "מי השתמש במרמה ובצביעות כדי לאכוף את הציונות על העם הפלסטיני ועל מדינות אחרות באזור, והמיט עליהן, במשך יותר מ-60 שנה, מלחמות, העדר קורת גג, טרור ורצח המונים"?

■ בקטע אחר של הנאום, הוא מוצא דמיון בין ציונים לבין בעלי עבדים: "אם מדינות מסוימות באירופה עדיין מנצלות אך השואה, אחרי 60 שנה, כתרוץ לשלם דמי כופר לציונים, האם בעלי העבדים, או המעצמות הקולוניאליות, אינם חייבים לשלם פיצויים למדינות שמהם נלקחו עבדים אלה"?

■ "הם (כוחות הרשע הבלתי מזוהים) רואים בציונות אידיאולוגיה קדושה, רעיון קדוש. הם מגנים העלאת כל ספק לגבי עצם יסוד הציונות או ההיסטוריה שלה ומתייחסים לספקות כאלה כאל חטא בלתי נסלח. אך הם מתירים לעצמם לחלל אמונות ודתות של אחרים ולהטיח בהן עלבונות".

במשך רוב הנאום עטה על עצמו אחמדיניג'אד איצטלה של מתקן חברתי, ומנה רשימה ארוכה של עוולות חברתיות וכלכליות שמעיקות על תבל ויושביה ושאותן הוא מייחס לחוגי הרשע. הנה דוגמאות נבחרות מדבריו:

■ "כשלושה מיליארד בני אדם מתקיימים על פחות מ-2.5 דולר ביום, ולמעלה ממיליארד חיים בלי אפילו ארוחה אחת ליום".

■ "40% מתושבי תבל העניים ביותר חולקים רק 5% מההכנסה הגלובלית, בעוד ששני העשירונים העשירים בעולם חולקים 75% מההכנסה הגלובלית".

■ "מדי יום מתים בעולם 20 אלף ילדים".

■ "בארה"ב, העשירון העליון שולט ב-80% מהמשאבים הפיננסיים, בעוד שתשעת העשירונים התחתונים שולטים רק על 20%".

ובכן, מי אחראי לכך? ומי חטפו עשרות מיליוני אנשים מבתיהם באפריקה ושיעבדו אותם בתקופה השחורה של העבדות, רק כדי לספק את תאוות הבצע שלהם? מי חולל את מלחמות העולם הראשנה והשניה, מי אחראי למלחמות בקוריאה ובווייטנאם? מי השליך פצצות גרעיניות על אזרחים חפים מפשע? מי עודד את צדאם חוסיין לפלוש לאיראן במלחמת שמונה השנים? מי הפר את הסכמי ברטון וודס והדפיס טריליוני דולרים בלי להשעין אותם על עתודות זהב? ומי השתמש ב"תקרית" 11 בספטמבר 2001 ה"מיסתורית" כתירוץ לתקוף את עיראק ואפגניסטאן כדי להשתלט על המזהת ומשאבי הנפט שבו?

ובאמת מי? אם חשבתם אמריקה, אולי כיוונתם לדעת הנואם, אבל אחמדיניג'אד מעדיף להתייחס רק לכוחות השחץ העלומים כמקור כל רע, ורק במשפט או שנים הוא מתקרב לזיהויים, אך לא ממש: "האם יוכלו פרחי הדמוקרטיה לפרוח מהטילים, התותחים והפצצות של נאט"ו"?

ולהשומע ינעם.