אולמרט: "נתניהו ועבאס טועים; טורקיה היא לא האויב"

כתב במאמר ב"ניו יורק טיימס": "התנהלות רה"מ כלפי הפלסטינים, "אינה הצעד הנבון ביותר שהוא יכול לעשות" ■ "עבדתי באופן הדוק עם ארדואן; הוא מבין חשיבות היחסים עם ישראל"

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, מותח ביקורת חריפה על מדיניותו של ראש הממשלה הנוכחי, בנימין נתניהו, כלפי הפלסטינים. הוא מזהיר, שחלון ההזדמנויות להשגת שלום הולך ונסגר מפני שישראל לא תמיד תוכל למצוא שותפים כמו נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, וראש ממשלתה, סלאם פיאד. אולמרט גם מתריע, שלשראל אסור לראות בטורקיה אויב.

במאמר אופ-אד ב"ניו יורק טיימס", תחת הכותרת "שלום עכשיו, או אף פעם לא", כותב אולמרט, כי "התנגשות דיפלומטית בלתי נחוצה בין ישראל לפלסטינים מתרחשת עתה בניו-יורק והיא תזיק לישראל ולעתיד המזה"ת".

"אני יודע שדברים יכולים - וצריכים - להיות אחרת", הוא כותב. "אני מאמין באמת ובתמים שפיתרון של שתי מדינות הוא הדרך היחידה להבטיח יציבות רבה יותר במזה"ת ולהעניק לישראל ביטחון רב יותר. ככל שהמתיחות גוברת, אינני יכול שלא לחוש שהאזור נמצא על סיפה של החמצת הזדמנות, וזו הזדמנות שאסור לנו להחמיצה".

רה"מ לשעבר טוען, כי לעבאס יש זכות לפנות לאו"ם ולבקש הכרה במדינה פלסטינית, אבל זה לא יהיה הצעד הנבון ביותר שהוא יכול לנקוט. בה בעת, נתניהו הכריז אמנם שהוא תמך בפיתרון של שתי מדינות, אבל הוא מקדיש את כל מאמציו הפוליטיים כדי לסכל פיתרון כזה. זה אינו הצעד הנבון ביותר שנתניהו יכול לנקוט.

אולמרט מזכיר שהוא שירטט פרמטרים של עסקת שלום והגיש אותם לעבאס ב-2008: המחלוקת הטריטוריאלית תיפתר ע"י הקמת מדינה פלסטינית בשטח המקביל בגודלו לגדה ולרצועה לפני 1967, עם חילופי שטחים מוסכמים שיביאו בחשבון עובדות חדשות בשטח; ישראל והפלסטינים יחלקו את ירושלים, כאשר השטחים היהודיים יהיו בירת ישראל, השטחים הערביים יהיו בירת המדינה הפלסטינית ואזור האתרים הקדושים ינוהל במשותף ע"י ירדן, סעודיה וארה"ב; בעיית הפליטים תיפתר במסגרת יזמת השלום הערבית מ-2002, כלומר המדינה הפלסטינית תהיה ביתם של כל הפליטים הפלסטיניים בדיוק כפי שישראל היא ביתו של העם היהודי. יחד עם זאת, ישראל תהיה מוכנה לקלוט מספר קטן של פליטים מסיבות הומניטריות.

הוא מדגיש, כי לפי הפרמטרים שלו, המדינה הפלסטינית החדשה תהיה מפורזת ולא תוכל לכרות בריתות צבאיות עם מדינות אחרות. שתי המדינות ישתפו פעולה במאבק נגד הטרור.

עבאס מעולם לא דחה את הפרמטרים האלה רשמית ועכשיו צריכה ישראל להניחם על השלחן שוב, כותב אולמרט. בעקבות זאת חייבים נתניהו ועבאס לקבל החלטות קשות ואמיצות.

"אנו, הישראלים, איננו יכולים ליהנות מהמותרות של דחיית הפיתרון פעם נוספת", אומר רה"מ לשעבר. "דיחוי נוסף רק יעזור לקיצונים בשני הצדדים, שמבקשים לחבל בכל סיכוי להשגת שלום".

על טורקיה כותב אולמרט, כי ישראל חייבת לעשות כל מאמץ כדי לפוגג את המתיחות עם אנקרה מהר ככל האפשר. "טורקיה אינה אויבת של ישראל", הוא אומר. "עבדתי באופן הדוק מול ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן. למרות ההצהרות והפעולות שלו באחרונה, אני מאמין שהוא מבין את חשיבות יחסי ארצו עם ישראל. ארדואן ונתניהו חייבים לפעול יחדיו כדי לשים קץ למשבר הזה מיד לטובת שתי המדינות ולמען יציבות האזור כולו".

"אנו, בישראל, מצרים על אבדן חייהם של תשעה אזרחים טורקיים במאי 2009, בעימות עם המשט הפרובוקטיבי שהיה בדרכו לעזה", מוסיף אולמרט. "אני בטוח שאפשר למצוא את הדרך המתאימה להביע את תחושת הצער הזו לממשלת טורקיה ולעמה".

"הגיע זמנה של מנהיגות אמיתית", הוא אומר. "מנהיגות אמיתית נבחנת לא ע"י יכולתו של המנהיג לשרוד מבחינה פוליטית, אלא ע"י יכולתו לקבל החלטות קשות בזמנים קשים".