ברקליס ללקוחותיו: "הגדילו סיכון, המניות זולות מאוד"

השבוע בשווקים: הנפקת אג"ח גדולה של איטליה וההצבעה בפרלמנט בגרמניה על חבילת הסיוע ליוון במוקד העניינים

השבוע יסתיים הרבעון השלישי של 2011, שהיה גרוע במיוחד עבור שוקי המניות. מדד MSCI העולמי איבד 20% ב-3 החודשים האחרונים ו-23% מהשיא האחרון במאי, מה שהכניס אותו רשמית לקטגוריית "שוק דובי". המשקיעים מייחלים ל"ראלי סוף שנה" המסורתי השנה, אך נוכח הבעיות באירופה ספק אם יקבלו אחד כזה.

השבוע הקרוב יעמוד בסימן נאומים של קובעי המדיניות באירופה ובארה"ב, הנפקת אג"ח גדולה של ממשלת איטליה שתהווה שוב מבחן נוכח משבר החוב וכן ההצבעה הגורלית בפרלמנט בגרמניה על אישור חבילת הסיוע ליוון ביום ה', בהיקף של 110 מיליארד אירו.

אחת השאלות הגדולות בשווקים היא האם משקיעים גדולים רואים בירידות האחרונות כחלק ממפולת תלולה יותר, או הזדמנות שיש לנצלה. אהרון גורביץ, מנהל השקעות בכיר בחטיבת ה-WM (חטיבת ניהול נכסים עבור לקוחות אמידים) בבנק ברקליס, סבור כי המניות זולות מאוד ברמות הנוכחיות, גם אם כלכלות המערב ייכנסו למיתון.

"אנו ממליצים ללקוחות שלנו לקחת קצת יותר סיכון", הוא אומר לסוכנות רויטרס. "בראייה היסטורית, המניות זולות מאוד גם אם ניכנס למיתון קל. פרט לכך, ביצועי החברות די טובים".

החברות בארה"ב יחלו לפרסם את הדוחות הכספיים שלהן לרבעון השלישי בעוד קצת יותר משבוע. לפי נתוני רויטרס, אנליסטים מצפים לצמיחה של 13.7% ברווחי החברות ברבעון 3, בהשוואה לרבעון המקביל ב-2010. זאת, לאחר צמיחה של 11.9% ברווחים ברבעון השני.

אך מה שחשוב כעת למשקיעים יותר מכל הוא המשבר באירופה שעלול להתפתח למשבר אשראי. כריס פרובין, כלכלן ב-State Street Global Advisors, מתאר זאת כך: "תארו לעצמכם נהיגה במזחלת ואפשר לרסן את הכלבים מקדימה או להאיץ בהם. במצב של משבר פיננסי, הכלבים הללו נורו. במילים אחרות, הביקושים ייהרסו וזה לא משנה כמה תתירו את הרסן - שום דבר לא יזוז".