בהתבסס על מפולות העבר: בכמה עוד תרד וול סטריט?

לפי מחקר שנערך ב-Birinyi Associates, על בסיס 20 המפולות שאירעו מאז 1987, השוק האמריקני ימצא תחתית בתחילת דצמבר לאחר נפילה של עוד כ-9% ■ אך אם המשבר הנוכחי יהיה חריף כמו ב-2008, הדרך לתחתית עוד ארוכה

בורסות העולם נכנסו השבוע רשמית לקטגוריית שוק דובי, המוגדר כירידה של 20% מהשיא, בניגוד לתיקון שמוגדר כירידה של 10%-20%. מדדי המניות בוול סטריט עדיין לא שם, שכן מדד הדאו ג'ונס למשל ירד ב-17% מהשיא, אך ההערכה בוול סטריט היא כי גם ארה"ב "תיישר קו" בקרוב עם שאר העולם.

"16 מתוך 30 החברות שנסחרות בדאו ג'ונס מקבלות רבע מההכנסות השנתיות שלהן מאירופה", אמר לרשת CNBC דן נתן, סוחר מניות ואופציות ב-Riskreversal.com. "אם 2008 לימדה אותנו משהו, הרי זה שכלכלות מפותחות קשורות אחת בשנייה".

מדד MSCI העולמי עוקב אחר ביצועי 24 הכלכלות המפותחות בעולם והוא נפל ב-23% מהשיא האחרון שנרשם בשלהי אפריל. הצצה להיסטוריה מגלה שאם ניקח את 20 המפולות שאירעו בוול סטריט מאז שנת 1987, הרי שמדדי המניות בוול סטריט אמורים לרדת עוד כ-9% עד לתחתית, וזאת בהתחשב בממוצע סך הירידות בשווקים הדוביים. עם זאת, יש לציין כי בעוד שבחלק מהמפולות השוק "הסתפק" בירידה של כ-24%, הרי שבמשברים קשים יותר, כמו משבר האשראי ב-2008, המפולת הייתה חדה יותר והגיעה לכדי 60% ירידה.

הנתונים מבוססים של מחקר שנערך ב-Birinyi Associates; לפי אותו מחקר, אם ההיסטוריה מלמדת איכשהו על העתיד, הרי שצפויים עוד כ-80 ימים של חולשה בשוק, עד לתחתית אי שם בתחילת דצמבר.

19 מתוך 29 שוקי המניות של הכלכלות הגדולות בעולם כבר בשוק דובי. בורסות סין ופורטוגל נפלו 23% מהשיא; הודו, יפן, טייוואן ואוסטרליה איבדו 20%; צרפת וגרמניה כבר עמוק בתוך שוק דובי עם קריסה של 30% מהשיא. השבוע היה הגרוע ביותר עבור השוק האמריקנית אמז אוקטובר 2008, לאחר שהפדרל ריזרב הזהיר מפני "סיכון משמעותי" לצמיחה ובין היתר בעקבות נתון מאקרו מדאיג שפורסם בסין והראה על ירידה בייצור זה החודש השלישי ברציפות. גם באירופה פורסם נתון מדד מנהלי הרכש שהראה על התכווצות בפעילות הכלכלית לראשונה מזה כשנתיים.