טרכטנברג: "לא יכולנו להציע מענה לרוב המצוקות שהועלו"

טרכטנברג במסר חד לממשלת נתניהו: "פרק היישום הינו באחריות הדרג הנבחר. אנו משוכנעים כי יישמו ההמלצות בהקדם" ■ "יש צורך בהגדלת משקל ההוצאה האזרחית בתקציב"

יו''ר הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי, פרופ' מנואל טרכטנברג, יוצא היום (א'), ערב פרסום מסקנות הסופיות של הועדה מחר, עם מסר חד וברור לממשלה והעומד בראשה: "פרק היישום הינו באחריות הדרג הנבחר שבמדינת ישראל. כעת המערכה עוברת למקבלי ההחלטות, כיאה למשטר דמוקרטי. אנו משוכנעים כי אלה יאמצו את ההמלצות כמקשה אחת, ויישמו אותן בהקדם. הציבור בישראל עוקב בדריכות ובעין בוחנת, ולא ייתן לחמוק מהאחריות לקדם את כמיהתו לחברה צודקת יותר", כותב טרכטנברג בפוסט שבבלוג שלו.

טרכטנברג גם הציג את עקרונות שלדעת הוועדה צריכים להנחות את המדיניות הכלכלית-חברתית של ישראל בעתיד. הנקודה הראשונה אליה מבקש להתייחס, היא הצורך בהגדלת משקלה של ההוצאה האזרחית בתקציב, לרבות במונחי תוצר, זאת "נוכח הכרסום היחסי שחל לאורך שנים בשירותים החברתיים".

יחד עם זאת, טרכטנברג מציין כי יש לחתור "לדבקות הדוקה בכללים הפיסקאליים", קרי, שמירת על הגרעון נמוך. יו''ר הועדה ממליץ גם לקבוע ולעדכן מעת לעת יעדים חברתיים לצד יעדים מאקרו כלכליים מסורתיים, ובכלל זה יעדים כמותיים להגדלת התעסוקה, ולהקטנת העוני ואי השוויון, שכן "צמיחה כלכלית הינה המפתח" אבל "אינה חזות הכול".

הוועדה גם תקרא לממשלה לפעול בהתמדה ובנחישות לשילובם של כל מגזרי האוכלוסייה בעשייה המשקית, לרבות גברים חרדים ושל נשים ערביות. ישנה גם התייחסות לחשיבות למניעת צורות תחרות לא משוכללות והפרטות מוגזמות. כמו כן, ישנה קריאה לטיפול "בכשלי היסוד בשירות המדינה ובסקטור הציבורי". לבסוף, מבקש טרכטנברג לשמר את ערוצי ההידברות הישירה עם הציבור הרחב במתכונת של "דמוקרטיה השתתפותית".

בפוסט שפרסם היום מבקש טרכטנברג להבהיר כי "לא יכולנו להציע מענים לכל המצוקות שהועלו ואף לא לרובן", ומבקש לאלו שמנסים לטרפד את ההמלצות "לחבק את השינוי ולהשתלב בו". יחד עם זאת, הוא מצהיר כי ההמלצות מעניקות "כיווני פעולה מרכזיים" אשר בכוחם להבטיח, בפרט למשפחות עובדות וצעירות "אשר נושאות בעיקר הנטל", עתיד טוב יותר.