הטיפ היומי: מדד ה-VIX אומר להקטין חשיפה למניות

גולן ספיר מסיגמא: "המסקנה המתבקשת עתה היא הימצאות בחשיפת חסר לשוק המניות בטווח הקצר-בינוני; כאשר נראה התפתחות של מגמת התמתנות במדד, אפשר יהיה להתחיל להגדיל חשיפה, בזהירות ובמתינות"

התנודתיות העצומה בשוקי המניות הגלובליים ובישראל, מציבה בפני כל מנהלי ההשקעות סימן שאלה באשר להיקף החשיפה למניות בתיקים, כשמצד אחד כולנו חוששים מהמשך הירידות, ומאידך איננו רוצים שלא להיות בתחנה הראשונה כאשר השווקים יירגעו ומסע התיקון יחל.

קיימים אינדיקטורים רבים - כלכליים, טכניים, מתמטיים ואחרים, לאמידת רמת החשיפה הנכונה למניות. מדד ה-VIX יכול לשמש כפרמטר לניסיון לתזמן את מועדי כניסה והיציאה מהשוק והיקף החשיפה. ה-VIX מודד את תנודתיות האופציות על מדדי המניות הראשיים, כמו למשל ת"א 25 או S&P 500.

מהתבוננות במדדי ה-VIX, האמריקני והישראלי, בתקופה האחרונה, ניתן לפרש את החולשה בשוק המניות הישראלי מהאופן שבו היא מתבטאת בעליות במדדי הסיכון, או במילים אחרות - בעלויות הביטוח על רכיב המניות בתיק. מדדי ה-VIX שוהים מעל לרמות של 30% ומסמנים בכך כי השחקנים המרכזיים הולכים ומגדילים את רכיב ההגנות על תיקי המניות, ומכאן הם משדרים פסימיות מרובה. לכן, סטיות התקן באופציות גבוהות מאלו ששררו בשווקים מאז המשבר של 2008.

ה-VIX הישראלי, שנע באחרונה ברמות שבין 27 ל-35 נקודות, מגלם את החשש העצום מהשווקים בחודשיים הקרובים. למעשה, קשה לצפות תיקון בשווקים עד שהמדד יחל לרדת מתחת לרמות של 20-22, או לפחות תתפתח מגמת התמתנות רציפה במדד לכיוונים אלו.

המסקנה המתבקשת עתה היא הימצאות בחשיפת חסר לשוק המניות בטווח הקצר-בינוני. כאשר נראה התפתחות של מגמת התמתנות במדד, אפשר יהיה להתחיל להגדיל חשיפה, בזהירות ובמתינות.

*** גולן ספיר, משנה למנכ"ל סיגמא בית השקעות