פרופ' יוסי יונה: "אין מענה לדרישות מעמד הביניים"

בקרב מנהיגי המחאה נרשמה אכזבה גדולה מהמלצות טרכטנברג רגב קונטס: "פרסום הדוח נעשה בתזמון אכזרי ומחושב, תוך כדי ההמולה באו"ם והתהליך מול הפלסטינים, בתקווה שהכול ייבלע באירועים"

כפי שהובטח, פרסמה היום (ב') ועדת טרכטנברג את מסקנותיה. מובילי המחאה והארגונים החברתיים, שחלקם נתנו צ'אנס לוועדה לנסות למצוא פתרונות בעוד חלקם האחר שלל אותן מלכתחילה, ממתינים למסקנות הרשמיות ומצפים לשינויים מהותיים, אולם רובם כבר עכשיו מודים שככל הנראה דוח זה לא יהיה מה שישקיט את קולות המחאה.

בצוות המומחים, ספיבק-יונה, לא תולים תקוות רבות באפשרות ליישם את המסקנות של ועדת טרכטנברג. הם אף סבורים כי בכל מקרה המסקנות אינן עונות על הצרכים.

"כרסום משמעותי במסקנות"

"המסקנות אינן נותנות מענה אמיתי לציבור או לדרישות מנהיגי המחאה", אומר פרופ' יוסי יונה, "אנו צפויים לראות כרסום משמעותי במסקנות לאחר פרסומן. לוועדה היה רצון טוב ועבודתה הייתה מקצועית אך במסגרת המנדט שניתן לה, וללא יכולת לפתוח את התקציב, היא לא מסוגלת לספק המלצות מספקות. חוסר הנכונות או חוסר היכולת לפתיחת התקציב יכול להוביל רק לטיפול קוסמטי בבעיות ולא פתרונות משמעותיים".

יונה ממשיך ומסביר כי טרכטנברג עצמו מודע למצב הבעייתי בו הוא והוועדה נמצאים: "ככל שהזמן חלף, הבינו חברי הוועדה והבין גם טרכטנברג את חומרת המצב והם נהיו מודעים לבעיות הקשות ולתחלואי החברה. הוא בעצמו אמר שהדוח לא יוכל לתת מענה לכל הבעיות". יונה מוסיף ומסביר שגם אם המסקנות טובות, הן נשענות על בסיס בעייתי - קיצוץ בתקציב הביטחון: "גם ההמלצות המתונות של טרכטנברג יעוררו מהומת אלוהים בממשלה. שר הביטחון לא יעבור על כך בשקט ולא יהיה מוכן לקיצוץ. לכן אין כל דרך לדעת האם המסקנות בכלל ימומשו".

יוזמי המחאה אינם מופתעים

יוזמי המחאה, שמלכתחילה הגדירו את הוועדה כמיותרת וקראו לעומד בראשה להתפטר, אומרים היום שלא הופתעו מהמסקנות. "אי אפשר להגיד שלא ישנו בלילה מרוב ציפייה לקראת המסקנות", אומר רגב קונטס, "כל מה שראינו עד עכשיו רק מחזק את החשש הראשוני שהעלינו כאשר קמה הוועדה.

"כבר לפני שבועות קראה דפני לוועדה אכזרית ומיותרת. היא צדקה. הפתרונות שמוצעים מבלי לפתוח את התקציב הם בלתי אפשריים. הוועדה היא חלק מהמחלה. צריך להבין שגם פרסום הדוח היום נעשה בתזמון אכזרי ומחושב מראש. ערב ראש השנה, תוך כדי ההמולה באו"ם והתהליך מול הפלסטינים.

"במשרד ראש הממשלה מקווים שהכול ייבלע בתוך האירועים הללו. גם טרכטנברג בעצמו ניסה אתמול להנמיך ציפיות והודה שהמסקנות לא יפתרו את הבעיות. אחרי שמאות אלפים יצאו לרחובות, אנחנו מצפים גם למהפכה בתקציב. אלא אם כן נופתע מאוד ממשהו שתפרסם הוועדה, אנו דוחים את המסקנות וקוראים גם לכל הציבור לא ללכת שולל אחרי נאומים כריזמטיים של ראש הממשלה".

קונטס הוסיף ואמר כי בכוונת מנהיגי המחאה לערוך קמפיין גדול ולקרוא לכנסת לדון בתקציב חברתי מוגדל של 20 מיליארד שקל: "הכנסת צריכה להעביר על פי חוק כספים למגזרים שנזנחו שנים. אסור לאף אחד ללכת שולל אחרי מצג השווא של טרכטנברג".

בהתאחדות הסטודנטים מסרבים להתייחס לכל הפרסומים הנוגעים למסקנות ועדת טרכטנברג עד כה ומתעקשים להמתין לפרסום המסקנות הרשמי. יו"ר התאחדות הסטודנטים, איציק שמולי, שמאז הוקמה הוועדה הכריז כי הוא נותן הזדמנות לטרכטנברג להוכיח את עצמו, אמר היום: "הוועדה תכריע היום אם היא תיכנס לדפי ההיסטוריה או שתהיה רק אפיזודה חולפת".

בהתאחדות אומרים שהם נחושים לבחון את המסקנות לעומק ומצפים לתשובות. "בסופו של דבר הציבור יהיה זה שישפוט את המסקנות. יש לנו מושג על רוח הדברים מההדלפות שהיו עד כה אבל אנחנו ממתינים למסקנות הרשמיות". בהתאחדות מתכוננים לכנס היום בערב מסיבת עיתונאים בה יתייחסו לדוח המלא.

הפגנה נגד מסקנות הוועדה

גם בפורום הארגונים למען צדק חברתי המתינו בצהריים לפרסום הדוח הרשמי. "העניין המרכזי מבחינתנו הוא שהוועדה תיתן תשובה לדרישות הברורות שהצבנו בפניה. דרישות לשינוי השיטה. שום דבר פחות מזה לא יתקבל".

במקביל לפרסום הדוח המלא של ועדת טרכטנברג, נערכה היום אחרי הצהריים מחוץ למכון ואן ליר בירושלים הפגנה של פעילי המאהל הירושלמי. לדברי אנשי המאהל, הם מחו כנגד מסקנות הוועדה, המזלזלות בדרישות הציבור לשינוי יסודי של השיטה.