ימי ההזדמנות הגדולה

נניח לרגע שכל, אבל באמת כ ל, המלצות טרכטנברג יתממשו, וואו! תהיה לנו ארץ חדשה

תארו לעצמכם שכל, אבל באמת כ ל, ההמלצות של הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי מתממשות במהרה בימינו! ואוו... זו תהיה ארץ חדשה, חברה חדשה.

1. מסלול המטרות הטובות

הוועדה הניחה היום את ההזדמנות הגדולה של הפוליטיקה, של המנהיגות החיוורת, שחבריה נתפסים כאין ברירה, בחירה בין גרוע לגרוע יותר. טרכטנברג מסר את הכי טוב שאפשר: התחדשות לאומית לצד התחשבות תקציבית. יד ביד. לא פריצה, לא זעזועים, לא הגדלת גירעון. כן מתינות, כן הדרגתיות, כן שינוי מבני. מסלול חדש לקראת מטרות טובות.

2. רשימת האחראים: ביבי, ציפי, אביגדור, שלי, אהוד, אלי ומשה

האחריות על היישום נמצאת בידי בנימין נתניהו. גם בידי ציפי לבני, אביגדור ליברמן, שלי יחימוביץ', אהוד ברק, אלי ישי ומשה גפני. ראשי קואליציה ואופוזיציה גם יחד. המחאה הציבורית הענקית שהביאה להקמת הוועדה היא נגד כולם. כל המפלגות וכל המובילים שמילאו וממלאים את פרוזדורי הממשלה (בתריסר השנים האחרונות שלטו בממשלה כל המפלגות הגדולות) ומושבי הכנסת לדורותיהם.

מה גם שכל החברים הנ"ל יודעים היטב שאם תצא מהמחאה התארגנות פוליטית חברתית, היא עלולה להעיף הביתה בבושת פנים כמה ראשים וכמה מפלגות קיימות. לכן כדאי לכולם להצטרף למאמצי היישום.

3. לחשוף את ערוות המתחמקים

נתניהו מינה ועדה, הזמין המלצות והודיע מראש שיאמץ אותן. היום הוא קיבל רצפט מפורט. עכשיו צריך לבצע. כולן כחבילה אחת. ממחר בבוקר, לא אחרי החגים. לא אחרי יום כיפור. מחר זה מחר. לצדו חייבים לצעוד כל שרי הממשלה וכל מנהיגי המפלגות האחרים. מי שיתחמק - ראוי שערוותו תיחשף, ושאף אחד לא יתחיל לפרק את ההמלצות ולשקול מה מתאים לו ומה לא מתאים לו.

המשימה הקשה היא להתמודד עם הסקטורים המאורגנים. לזה צריך את כל המפלגות וכל חברי הכנסת. התעשיינים ייצאו בכוח נגד הנגיעה במונופולים ובקרטלים, נגד פתיחת היבוא ונגד הפסקת הירידה במס החברות (אף שרובם יודעים היטב איך לא לשלם את המס שנקבע להם). הלובי החקלאי יתארגן בכל עוצמתו נגד ביטול פריסת המכסים הרחבה של היום לייבוא מזון ומוצריו.

ההסתדרות תתקומם ועוד תשבית את המשק על פגיעה בעובדי המונופולים הגדולים, שהם הכוח המאורגן הכי עשיר שלה, היא תפעל להגנה על עובדי הבנקאות המוגנים בסוג של קרטל כבד יקר ובזבני, תגן על נשר מלט והחברות האחיות שלה, על עובדי מכון התקנים ועוד. שר התמ"ת צריך להחליט אם הוא שר התעשיינים הגדולים או שר הצרכנים והתעשייה, כמוהו שרי החקלאות, התשתיות, התחבורה וכן הלאה.

4. בת קול ממשרד הביטחון

מאיפה הכסף? לא, לא מתקציב הביטחון. אולי טיפה. מי שמתנה את ביצוע טרכטנברג בכסף שיבוא ממערכת הביטחון מחפש תירוץ לא לעבוד. תקציב הביטחון מנופח, מופקר, בזבזני, המערכת חיה בלי חשבון ובלי מגבלות כסף.

את תקציב הביטחון חייבים לקצץ קודם כול לטובת איכות הצבא, עתיד ההגנה על ישראל ושביעות הרצון של לוחמיו. ניהול הכסף במערכת הביטחון כושל, וזו המילה הכי רכה שאפשר לומר עליו. המערכת זקוקה לפיקוח הדוק ויומיומי גם של האוצר וגם של המועצה לביטחון לאומי. אבל זה לא יקרה היום, ולכן אין לתלות בזה את מימוש המלצות היום.

ראשי מערך הביטחון הם מהמניפולטיביים במערכת הציבורית. בכל קיצוץ שנכפה עליהם הם איימו על הציבור בדרך של עצירת אימונים ומניעת התעצמות. על מקבלי ההחלטות הם איימו במילים: הכול כתוב, ובמלחמה הבאה אתם תהיו אשמים בכישלון.

כבר היום יצאה בת קול האומרת שאם יקצצו בתקציב הביטחון, המערכת "תיאלץ" לעצור את פריסת כיפת ברזל. ואפילו לא אמרו מילה על הבזבוז הנובע מהאלפים הרבים של עובדי הפקידות בצבא ובמשרד הביטחון, קציני עיפרון ואלופי המחשב שפורשים לגמלאות באמצע שנות הארבעים שלהם ומטילים עול פנסיה כבד ביותר על הציבור (כמחצית מתקציב הביטחון מממנת שכר וגמלאות).

5. תמיד תשאר לנו הרזרבה

ואם לא מתקציב הביטחון, האם יש מהיכן לקחת כדי לממש את כל ההמלצות? בהחלט כן. בממשלה ובמערכת הציבורית יש איי-כסף גדול ובזבוזי ענק.

במקביל, הוועדה הרחיבה את סל הכנסות המדינה וגם כך הכנסותיה כבר עלו מעל לצפי. ובינתיים - תמיד יישאר אותו בור עלום ונדיב של "הרזרבה" במשרד האוצר.