דפני ליף: "המסקנות מאכזבות - הוועדה לא נשאה פירות"

דפני ליף: "מחר בשעה 11:00 בבוקר נכנס מסיבת עיתונאים משותפת עם המומחים" ■ איציק שמולי: "המחאה תימשך הרבה זמן; עד שלא יהיה פתרון אמיתי למחוסרי הדיור, אנחנו לא הולכים לשום מקום"

שעות ספורות לאחר שהציג מנואל טרכטנברג את מסקנות הוועדה שקמה לפני 50 יום, כדי לתת מענה לזעקת הציבור ולמחאה החברתית מתייחס איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית וממובילי המחאה לדברים. מוקדם יותר הערב הביעו יוזמי המחאה, דפני ליף, סתיו שפיר ורגב קונטס הסתייגות מהמלצות הוועדה, וכך גם פורום הארגונים לצדק חברתי.

"אני רוצה להודות לפרופסור טרכטנברג שלקח על עצמו את המשימה לאחר שרבים סירבו ועל כך שהקשיב לתביעות הציבור. לוועדה ניתנה הזדמנות היסטורית והיא הוחמצה, מכלול הציון שאנו רואים הוא בלתי מספיק. זו תקופה שאמורים לדבר דוגרי במזרח התיכון". אמר שמולי במסיבת העיתונאים שכינסו הסטודנטים בסמינר הקיבוצים בתל אביב כשלצידו נציגי אגודות הסטודנטים ברחבי הארץ רחב.

עוד הוסיף שמולי, "על חלק מההמלצות אני רוצה לברך, אבל הדבר המרכזי שצריך להבין שכשאני מסתכל על מכלול הדוח אני שואל את עצמי אם כך נראית ישראל שלי בעתיד. וההמלצות הן רק חלק קטן מזה. כשאנחנו מדברים על ישראל חדשה, אנחנו רואים חזון הרבה יותר מרהיב לנגד העינים. יש פער בלתי סביר בין החזון של טרכטנברג לבין ההמלצות של ראשי הוועדות שלו ואי אפשר להתעלם מזה. הציון הוא בלתי מספיק ויש הרבה תחומים בהם נמנעה הוועדה מלהתעסק".

"הוועדה לא נתנה מענה למה שקשור לצמצום פערים. בתחום הדיור למשל ובפרט הדיור הציבורי, אנחנו לא כאן בשביל עצמנו אלא גם בשביל אחרים. עד שלא יהיה פתרון אמיתי למחוסרי הדיור אנחנו לא הולכים לשום מקום. הוועדה הפעילה יותר מידי שיקולים פוליטיים. ציפיתי מהוועדה והממשלה לא רק לדבר על מה שאפשר אלא גם מה שצריך, לא רק על המצב הבטחוני כי גם חצי מיליון איש שיוצאים למחות זה מצב חירום", אמר.

עוד בהמשך דבריו, "אין התייחסות מספיקה גם לתחום עובדי הקבלן. טרכטנברג דיבר על הנושא אך לא נעשה מספיק במסגרת ההמלצות. הדו"ח תלוי באוויר ולא ברור מאיפה יגיעו המקורות הכספיים שלו. לסמוך על זה שהכסף יגיע מתקציב הבטחון - כל אחד כבר יכול לחשב מה הסיכוי שזה יקרה. הדוח לא משקף את ישראל שאנחנו נרצה לראות עוד כמה שנים. צריך צעדים חזקים, מהירים ואמיצים יותר גם בכל מה שקשור בעמידה מול הממשלה. קיוויתי שטרכטנברג ימצא בעצמו את המהפכן מקורדובה ולא פרופסור מהרווארד. אבל יותר מידי שיקולים פוליטיים עולים מההמלצות. אפשר להעז ולדבר גם על מה שצריך.

שמולי קרא להמשך המחאה, "ממחר בבוקר המחאה נמשכת, אני קורא לשאר השותפים בהנהגת המחאה, שותפים מתחילת הדרך, המחאה עומדת להימשך עוד הרבה זמן. המטרה שלנו היא להביא לשיפור הרווחה של אזרחי ישראל. אין לנו רצון לרווח פוליטי, אם ראש הממשלה יבצע את הצעדים הנדרשים נעמוד לצידו כמו בנושא תמלוגי הגז. הגיע העת להיכנס כדי לעמוד יחד ולהביא לחזון אלטרנטיבי ולהמלצות יותר מרחיקות לכת שבסופו של דבר יביאו חיים טובים יותר לאזרחי ישראל".

כזכור, שמולי בניגוד ליוזמי המחאה וגורמים אחרים שכבר לפני שבועות ביטלו מראש את מסקנות הוועדה ואף קראו לעומד בראשה להתפטר, קרא לתת הזדמנות לוועדה לעשות את עבודתה ולשפוט אותה על פי התוצאות שכאמור פורסמו היום.

ליף: "מסקנות מאכזבות"

מנהיגי המחאה קיבלו באכזבה את ממצאי ועדת טרכטנברג וממשיכים במאבק. אחת ממנהיגי המאבק, דפני ליף, אומרת הערב (ב') דקות לאחר פרסום המלצות הוועדה כי הן "מאכזבות ונטולות שינוי מרחיק לכת".

"אני מכבדת את מר טרכטנברג, אך הקשבנו לצערי הרב למסקנות מאכזבות המיישמות את המדיניות הכלכלית שהביאה אותנו למצב הקיים", אמרה הערב ליף, זמן קצר לאחר מסיבת העיתונאים בה הוצגו מסקנות הוועדה. "יש פה שימוש בעולם המושגים של המחאה, מה שבקלות יכול להטעות את הציבור". עוד אמרה, "הוועדה לא נשאה שום פירות, ולא היה בה אפילו מעט ממה שיכול היה להפתיע אותנו", סיפרה ליף.

דפני ליף אמרה עוד "מחר בשעה 11:00 בבוקר נכנס מסיבת עיתונאים משותפת עם המומחים, בה נציג את המשך המתווה שלנו יחד עם החזון ההולך והמתגבש של ועדת המומחים. המחאה ממשיכה להתקיים".