גיל אגמון: כריזמה בלתי רגילה, קליטה מהירה וחשיבה קדימה

גיל אגמון צמח בחברת דלק רכב, שאותה ניהל בעבר אביו, ולפני 13 שנה התיישב בכסא הנהג ■ עם האתגרים שמחכים לחברה, אגמון יידרש לכל הכישורים הללו

גיל אגמון, מנכ"ל דלק רכב, לקח הרבה החלטות וסיכונים מאז קיבל לידיו את מפתחות החברה לפני 13 שנה. באוקטובר אשתקד הוא רכש את השליטה בחברה מידי קבוצת דלק, בפרמיה של 20% על מחיר המניה באותה עת ובהשקעה של מיליארד שקל, שגויסו מבנקים שעמדו בתור לממן את הרכישה. "במהלך הזה, הוא הגשים את חלום חייו", מעיד אחד המנהלים שמלווים את אגמון תקופה ארוכה.

למרות שאביו, אברהם אגמון, היה בעצמו מנכ"ל דלק רכב, החל אגמון את דרכו בחברה מלמטה, במחלקת המכירות. "הוא איש שיווק 'חבל על הזמן', אלוף עולם במכירות", מספר מכר שלו.

אגמון הוא זה שהפך את דלק רכב, יבואנית רכבי מאזדה ופורד, מחברה קטנה שמייבאת מותג יפני כמעט אלמוני בעולם, ליבואנית הרכב הגדולה בארץ ולמכונה משומנת ויעילה לייצור מזומנים, אשר ייצרה לבעל השליטה הקודם, יצחק תשובה, רווחים של מיליארדי שקלים. זה האחרון גמל לו בחבילת תגמול נאה, שהפכה את אגמון לאחד המנהלים השכירים העשירים במשק הישראלי.

יד חופשית למנהלים תחתיו

בזכות אילו תכונות הצליח אגמון לבנות חברה ברוחו ובצלמו, ולהביא אותה למעמד הנוכחי שלה? התכונה הראשונה אותה הזכירו האנשים העובדים סביבו, היא כריזמטיות בלתי רגילה. אותם אנשים הם הצוות הניהולי שהולך עם אגמון תקופה ארוכה של למעלה מעשור וחצי, אשר מעידים כי הוא נותן להם יד חופשית ולא מתערב בצד התפעולי של העסק. כשצריך, הוא יורד גם לפרטים, הם מדגישים, אבל הגדולה שלו בכך שהוא קולט עניין מהר, גם בלי שיהיה צורך לרדת לפרטים הקטנים.

אסי ברטפלד, מנכ"ל קבוצת דלק, מכיר את אגמון שנים ארוכות. הוא מספר כי "הוא רואה הרבה פעמים עשרה צעדים קדימה בשוק הרכב. אחת הדוגמאות הבולטות הייתה במשבר ב -2008, כאשר הבנקים עצרו את האשראי לחברות הליסינג. גיל הוביל מהלך, שאנחנו בדירקטוריון אישרנו אותו, לפיו נספק אשראי לחברות הליסינג על מנת להמשיך ולשמור על מעמד החברה ונתח השוק שלה. המהלך הזה הוכיח את עצמו בשנה שלאחר מכן, שהייתה אחת השנים הטובות ביותר בתולדות החברה".

סימן את פלח מכוניות היוקרה

עוד בטרם חלפה שנה מהמועד בו השלים את רכישת השליטה בחברה, חשף אגמון את הצעד הראשון בתוכנית האסטרטגית שלו, במסגרתה הוא מתכנן להפוך את דלק רכב ל"קבוצת על" בענף הרכב. כך, ביולי האחרון הודיעה דלק רכב כי חתמה על הסכם לרכישת "קמור מוטורס" - המייבאת ארצה את מותגי היוקרה BMW ומיני, ובעלת זיכיון לייבוא המכונית הסינית צ'רי - תמורת כרבע מיליארד שקל.

במהלך זה מבקש אגמון להשלים את מערך כלי הרכב שמציעה דלק רכב, לצד דגמי פורד ומאזדה, תוך כניסה לפלח שוק מכוניות היוקרה. בנוסף, תספק עסקה זו לחברה דריסת רגל בשוק הרכב הסיני, שוק שעשוי להתברר כזירה העתידית של ייבוא המוני של כלי רכב זולים, טרנד שהלך ותפס תאוצה בשנה האחרונה.

בינתיים, צריך אגמון להתמודד עם אתגרים לא פשוטים בפעילות הקיימת. לראשונה זה עשור וחצי איבדה מאזדה את ההובלה בשוק המקומי לטובת יונדאי, תוך שנתח השוק של דלק רכב יורד במחצית הראשונה של 2011 לכדי 15% בלבד. הסיבה המרכזית לכך היא שערי המטבע, שאינם משחקים לידי יבואניות הרכב מיפן ופוגעים בכושר התחרותיות שלהן, כשלכך נוספה רעידת האדמה במדינה שהאריכה את זמני האספקה של רכבי מאזדה.

כפי שהמצב מצטייר, אגמון יצטרך להפעיל בשנה הקרובה את מיטב כישוריו ויכולותיו על מנת להחזיר לדלק רכב את ההובלה בשוק הרכב המקומי.