חברת חשמל תקבל בעלות חלקית על הולכת הגז של EMG?

לקראת הגשת תביעת הענק נגד EMG: בחברת החשמל מקווים שיוכלו להגיע לנכסים של המיליארדר חוסיין סאלם שנמלט ממצרים ■ בהיעדר יכולת להגיע לבעלי המניות, חח"י תכוון לצינור הגז מאל-עריש לאשקלון

לקראת הגשת תביעת הענק נגד EMG: חברת החשמל תנסה לקבל בעלות חלקית על מערכת הולכת הגז של EMG מאל-עריש לאשקלון. האפשרות הזאת עלתה בדיונים פנימיים בחברה, ואנשיה מקווים מאוד שיוכלו להגיע לנכסים של המיליארדר חוסיין סאלם שנמלט ממצרים ושוהה ככל הנראה בספרד.

סאלם, המייסד ובעל המניות העיקרי ב-EMG, נחשב איש סודו של נשיא מצרים המודח חוסני מובארק ובני משפחתו, ומצרים מבקשת את הסגרתו. עם זאת, בהיעדר ערבויות של סאלם להסכם עם חברת החשמל, צפויה בקשתה של החברה לשים יד על נכסיו להיתקל בקשיים משפטיים. בהיעדר יכולת להגיע לבעלי המניות, תיאלץ החברה, בהנחה שתזכה בבוררות, לנסות לשים יד על צינור הגז, הנכס המוכר היחיד של EMG.

בשבוע שעבר אישר דירקטוריון חברת החשמל לחברה להתחיל בהליכים לקראת הגשת תביעה בהיקף של מיליארדי שקלים נגד EMG, בגין אי-אספקת גז במשך כ-200 ימים מתחילת 2011 והפרות נוספות. התביעה תתנהל ככל הנראה במסגרת בוררות בין הצדדים. על פי מידע שהגיע ל"גלובס", שכרה חברת החשמל את שירותיה של פירמת עורכי הדין הבריטית היוקרתית נורתון רוז לצורך ניהול הבוררות מול EMG.

EMG עצמה הודיעה לפני חודשיים כי החלה בהליכי בוררות בוושינגטון לקראת הגשת תביעה בהיקף של 8 מיליארד דולר נגד מצרים.

של מי הזכויות בצנרת?

הסכם הגז בין חברת החשמל ל-EMG נחתם ביולי 2005. ב-2009 עודכן ההסכם ומחיר הגז הועלה ב-40%. במסגרת זו שונו גם תנאים הנוגעים לתביעות ובירור מחלוקות בין הצדדים. ל"גלובס" נודע כי הבוררות תתנהל בז'נבה שבשווייץ בהתאם לכללי ה-ICC, ארגון הסחר הבינלאומי. כל צד יבחר בורר מטעמו ושני הבוררים יבחרו בבורר שלישי.

מערכת הולכת הגז הוקמה על ידי EMG בעזרת ערבות בסך 180 מיליון דולר שהעמידה לרשותה חברת החשמל במסגרת ההסכם מ-2005.

מערכת ההולכה מתחברת באל-עריש ל"רשת הערבית" ועשויה לשמש בעתיד להזרמת גז בין ישראל, מצרים, ירדן ומדינות ערביות נוספות. המערכת כוללת צנרת באורך של כ-87 ק"מ ומתקני תשתית נלווים.

EMG טוענת כי השקיעה 550 מיליון דולר בהקמת הצנרת, אך גורמים אחרים שמסתמכים על דיווחי הקבלן שביצע את העבודות, טוענים כי הסכום האמיתי נמוך בהרבה. גם שאלת הזכויות על הצינור אינה ברורה משום שעל פי אחד הדיווחים הבנק הלאומי של מצרים העניק ליווי פיננסי לפרויקט בגובה 380 מיליון דולר. בהקשר זה מעניין לציין כי במצגת למשקיעים שפרסמה אמפל בינואר 2011, נטען כי EMG חייבת עדיין 203 מיליון דולר, ככל הנראה לבנק המלווה. באותה מצגת נטען גם כי בהקמת הצינור הושקעו "רק" 450 מיליון דולר.

מחברת החשמל נמסר: "משרד עו"ד נורטון רוז מלווה את החברה בתחום ההסכמים הבינ"ל זה כמה שנים. המשרד מייעץ לחברה גם בתחום האירועים האחרונים בהקשר לגז המצרי. דירקטוריון חברת החשמל החליט ביום חמישי האחרון להגיש תביעה משפטית בגין הפרת הסכם לאספקת גז כנגד חברת EMG וחברות הגז המצריות, ספקיות הגז. ההליכים אכן יתקיימו בז'נבה בבוררות בינ"ל, כפי שהדבר מוסדר בהסכמי אספקת הגז.