כמו ב-2008: התשואות על אג"ח ארה"ב ל-7 שנים בשפל

ב-19 וב-22 לספטמבר הגיעו לשפל התשואות על האג"ח לשנתיים ול-10 שנים בהתאמה ■ אתמול, גם התשואות על האג"ח ממשלתיות בארה"ב ל-7 שנים פגשו שפל חדש - 1.496%

משרד האוצר האמריקני מכר אתמול (ה') בהצלחה אג"ח ממשלתיות ל-7 שנים, בהיקף כולל של 29 מיליארד דולר. במהלך הגיוס הגיעו תשואות האג"ח המדוברות לרמה של 1.496% - שפל של כל הזמנים.

קבוצת הקונים הלא ישירים, שכללה מספר בנקים מרכזיים ברחבי העולם, רכשה 41.6% מהאג"ח שהוצעו - לעומת ממוצע של 46.8% בגיוסים קודמים. הקונים הישירים, אשר כללו מספר קרנות, רכשו 13.6% מהאג"ח שהוצעו - לעומת ממוצע של 10.5% בהנפקות קודמות.

אולם, הסיפור המרכזי כאמור הוא צניחת תשואות האג"ח בארה"ב לשפל - מה שנראה כבר חלק ממגמה תקופתית בכלכלה הגדולה בעולם: ב-22 לספטמבר הגיעו תשואות האג"ח ל-10 שנים לשפל כל הזמנים - 1.77%, לאחר שהתשואות כבר שברו שיא שלילי בשבועות האחרונים (כשירדו מתחת לרמה של 1.9%). ב-19 לספטמבר, גם התשואות על האג"ח לשנתיים רשמו שפל חדש - 0.12%.

למה זה קורה? העלייה במחירי האג"ח (והירידה הנגזרת התשואות) נובעת כנראה בעיקר מחשש המשקיעים מהתפתחויות שלילות מכיוון אירופה, שם הולכים וגוברים הסיכויים כי יוון תכריז על חדלות פירעון - ותגרור עימה את השווקים הגלובליים לטלטלה עזה, במהלכה מדינות נוספות (דוגמת איטליה וספרד) עלולות לפשוט רגל.

עקב כך המשקיעים, כך נראה, מבכרים "להתבצר" באג"ח הממשלתיות בארה"ב, הנחשבות עדיין לנכס בטוח - ולפיכך נהירה של משקיעים אליהן מעידה על פחד מכניסה למיתון וחשש מהמשך הירידות. כך, בחודש אוגוסט בלבד רשמו מחירי האג"ח של ממשלת ארה"ב עלייה של 2.8%, השיעור הגבוה ביותר מאז דצמבר 2008, לפי נתוני מריל לינץ'. תשואות האג"ח ל-10 שנים נפלו לבדן ב-0.57% באוגוסט.