יזם ביטל רכישת קרקע שנועדה לפרויקט בצפת "כי אין קונים"

התכוון להקים מאה דירות ונסוג בגלל מצב השוק ■ במקביל, בכפר סבא השיגו מגרשים מחיר נמוך ב-20% מול אפריל

מונת המצב בענף הנדל"ן מתחדדת: הרוכשים ממאנים לחזור למשרדי המכירות והקבלנים מחכים עד יעבור זעם. ביטולה של עסקת רכישת קרקע בצפת הוא אות שבפריפריה, הדשדוש מתחיל להתדרדר לנסיגה.

לפני כארבעה חודשים חתמה חברת וסר ריאליטי על הסכם לרכישת קרקע פרטית בעיר צפת. מדובר ב-5 דונם קרקע עליה ניתן לבנות פרויקט בהיקף 100 יחידות דיור ב-5 בנייני מגורים בני 8 קומות. וסר בנתה על מצוקת הדיור הקשה בצפת ועל תוכנית המענקים של שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, ולפיה רוכש דירה בפריפריה, מקבל מענק בגובה 100 אלף שקלים. דביר וסר, הבעלים של החברה היזמית, האמין שאף שמדובר בפרויקט גדול, לא יתקשה להשיג קונים, ול"גלובס" אמר לפני ארבעה חודשים שהוא מתכנן להבטיח לעצמו 100% רוכשים ורק אז לצאת לבנייה.

והנה, לפני שבוע, המחאה החברתית והקיפאון בשוק, בתוספת קושי בירוקרטי בעירייה, הכריעו - וסר החליט לבטל את העסקה. "אנשים לא קונים. מאז שהמחאה התחילה יש תזוזת רוכשים דלילה ביותר. אנשים שהיו רציניים התחילו להתבלבל בגלל כל מה שקורה ובגלל הבטחות הממשלה. כ-200 אלף שקל שהשקענו בתכנון ובדברים נוספים, אבדו. אמנם יש מחסור גדול בדיור בצפת, אך למרות זאת אנשים לא קונים".

"המענק ליישובי הפריפריה - זה כלום", הוא אומר ש"הסתבר שמדובר ב-60 אלף שקל ועליית המחירים בתקופה הנוכחית הפכה את הסכום הזה לחסר משמעות. הכוונה היתה לעזור לאנשים שלא מצליחים להגיע להון עצמי המינימלי הנדרש, ו-60 אלף שקל לדירה שעולה 750-800 אלף שקל, זה סכום שלא נותן הרבה".

"היחידים שקונים דירות בצפון הם משקיעים שקונים דירות נופש", הוא אומר ומוסיף, כמי שבנה בעבר גם בירושלים כי גם בה השוק בבעיה: "למרות שמתווכים אומרים שהכול כרגיל, אני יכול להגיד שלא מוכרים שם דירות. מי שרוצה היום למכור - מוריד מחירים".

סימנים נוספים למצב בענף מגיעים ממכרזי המינהל, שתוצאותיהם פורסמו בשבוע שעבר, ושניכרה בהם ירידה במספר ניגשים ובמחירים.

חברת גיא ודורון לוי זכתה בשני מכרזי מינהל להקמת 22 ו-46 יחידות דיור בשכונה הירוקה בכפר סבא, ותשלם עבורם 14.3 מיליון שקל, כולל פיתוח ו-29.6 מיליון שקל כולל פיתוח, בהתאמה. סכומי הזכייה הנוכחיים משקפים מחיר בגובה 650 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור, כולל פיתוח והם ירידה בשיעור 20% במחיר, בהשוואה למכרזים שנערכו על קרקעות באותה שכונה באפריל. אז, זכתה חברת רמי שבירו הנדסה בבניית 51 יחידות דיור בשכונה, בעבור 41.8 מיליון שקל, כולל פיתוח, המשקפים לא פחות מ-820 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור.

לא רק במחיר הקרקע נרשמה ירידה, גם במספר ההצעות שהשתתפו במכרז. באפריל מספר ההצעות למגרשים היה בן שתי ספרות ברוב המכריע של המכרזים, לשני המכרזים שנסגרו בשבוע הוגשו רק שש בסך הכל. מסתבר, לפיכך, שגם חברות הנדל"ן, נוהגות כמנהג רוכשי הדירות ומעדיפות להמתין בתקופה הנוכחית ולא לקנות. זה כנראה לא הזמן, גם בשבילן.