אירופה פתחה הרבעון הרביעי בירידות; החשש מיוון מתגבר

למרות זאת, סגן שר האוצר היווני מתעקש: "הגענו להסכם עם 'הטרויקה' בנושא חבילת הסיוע" ■ יוון לא עומדת ביעדיה התקציביים ל-2011-2012, אולם ייתכן ותאושר לה תוכנית חילוץ שנייה

המסחר באירופה ננעל היום (ב') בירידות שערים חדות על רקע החשש מחדלות פירעון יוון, ובהמשך למגמה השלילית שמסתמנת באחרונה בשווקים הגלובליים בצל משבר החוב באירופה. הירידות התמתנו במהלך המסחר לאחר פרסום נתוני מאקרו מעודדים בבריטניה, ודיווח אופטימי מיוון שרמז כי תקבל את הסיוע הפיננסי במסגרת תוכנית החילוץ הראשונה שלה - אולם, פרסום הגירעון היווני (שעמד מעל הצפי) והחשש המתגבר כי לא תוכל לפרוע את חובותיה מול הנושים ותיאלץ להכריז על פשיטת רגל, הוסיפו להעיב על המשקיעים ששלחו את המדדים לירידות חדות בסיום.

במוקד המסחר היום, כמידי יום השבוע, החשש מיוון: יוון משוועת לנתח הבא במסגרת תוכנית החילוץ הראשונה שלה, בהיקף של 8 מיליארד אירו, אשר מוטל בספק לאחר שהגישה אתמול לנציגי ה"טרויקה" את טיוטת התקציב שלה לשנים 2011-2012.

על פי טיוטת התקציב שהציגה אתמול ממשלת יוון לנציגי ה"טרויקה", הגירעון של יוון יעמוד על 8.5% בסוף שנת 2011, מעל לתחזיות המוקדמות לגירעון ברמה של 7.6%באשר לשנת 2012 - צפוי הגירעון היווני לעמוד על רמה של 6.8%, רק מעט מעל ליעד של 6.5%. כמו כן, יחס החוב תוצר של יוון צפוי להגיע בשנה הבאה לרמה של 172.7%, זאת לעומת חוב של 161.8% מהתמ"ג היווני השנה. (לסיפור המלא)

למרות החששות, הודיע סגן שר האוצר היווני היום כי יוון קרובה מאוד להגיע להסכם עם "הטרויקה" בנוגע לחבילת הסיוע הנוספת: "נראה כי הושגו הבנות בינינו לנציגי האיחוד האירופי וקרן המטבע". (לסיפור המלא)

תוכנית חילוץ שנייה ליוון?

ובעוד הדיונים על קבלתה של יוון את הנתח הבא בתוכנית החילוץ הראשונה שלה, ממשיכים הרגולטורים והפוליטיקאים באירופה לדון גם בתוכנית החילוץ השנייה שלה, שגובשה ביולי. על פי דיווח "בלומברג" היום, צפויות החברות בגוש האירו לאשר את "גלגול האג"ח" עליו הוסכם במסגרת התוכנית, בהיקף כולל של 109 מיליארד אירו - ובכך, להעניק ליוון מרווח נשימה נוסף והימנעות מפירעון חובותיה במיידי מול הנושים. (לסיפור המלא)

בתוך כך, תקף היום "נביא הזעם" נוריאל רוביני את הפוליטיקאים באירופה בטענה כי הצעדים בהם הם נוקטים לטיפול במשבר החוב, ובכללם הרחבת קרן החילוץ האירופאית (EFSF) אינם מספקים: לדבריו, היקף הקרן צריך לעמוד על 2 טריליון אירו, לעומת הרחבה של 440 מיליארד אירו, כפי שמוצע כיום - "אני מודאג מזה שהעניין ייצא משליטה", לדבריו. "על מנת להתמודד על המצב אתה צריך 'בזוקה' בהיקף של 2 טריליון אירו, וצריכים את זה בשבועות הקרובים, ולא לחכות עם זה 3 חודשים".

נתונים חיוביים בבריטניה

בזירת המאקרו, פורסם היום נתון מאקרו מעודד בבריטניה, כשמדד מנהלי הרכש במדינה עמד על 51.1 נקודות מה שמצביע על צמיחה, לעומת הצפי בשוק לרמה של 48 נקודות. נתון מנהלי הרכש ברמה של מתחת ל-50 נקודות, נזכיר, מצביע על התכווצות במשק הרלוונטי, לעומת נתון של מעל 50 נקודות - שמצביע על התרחבות.

גם פרסום של סוכנות דירוג האשראי S&P תרם לסנטימנט החיובי בממלכה - כשהסוכנות אישררה היום את דירוג האשראי המושלם של בריטניה ברמה "AAA", עם תחזית "יציבה" לתקופה הקרובה. (לסיפור המלא)

מנגד, מדד הייצור התעשייתי בגוש האירו התפרסם היום, ורשם ירידה מזה החודש השני ברציפות - כשנקבע על רמה של 48.5 נקודות בספטמבר, לעומת 49 נקודות בחודש אוגוסט.

אסיה ירדה בגלל יוון

בורסות אסיה ננעלו היום (ב') בירידות חדות מאוד, כאשר מדד ההנג סאנג צונח ב-4.38%. גם המדד הניקיי ביפן ספג פגיעה וצונח ב-1.8%. את הירידות הבוקר ביבשת מובילים חששות מפני חדלות פירעון ביוון וחששות בהונג קונג מפני מצבה וחוסנה של הכלכלה הסינית. למרות זאת, בכיר בממשלה הסינית אומר בראיון לרשת CNBC ש"מורגשת התעוררות בהיקף הייצור במפעלים בסין".

המימושים הכבדים שנרשמים בבורסות אסיה מגיעים על רקע דיווחים אמש על טיוטת התקציב שהציגה יוון, כאמור, לפיו אינה עומדת ביעדי הצנע שלה.

"הסוגייה האירופאית היא עדיין הבעיה המרכזית בשווקים, למרות שמדובר בבעיה מתמשכת", אמר קוניטה הונג (Conita Hung), מנהל השקעות בהונג קונג. לדבריו, גם החשש המתגבר בסין מפני אי-פירעון של הלוואות שהעניקו בנקים במדינה למוסדות פיננסים אחרים, עשוי להשפיע בעתיד הקרוב על השווקים במזרח.

מניות הפיננסים במזרח עמדו גם היום במוקד, כמידי יום. נציין את בנק אוף צ'יינה , Bank of Communications וכן את China Merchants Bank.

גם מניות יצואניות הרכב נפגעו עקב היחלשות הין נגד האירו - בין היתר, נציין את סוני , טושיבה , וכן את מאזדה .

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]