עוד תבוסה כזו לנתניהו, והוא מנצח

הכותרות שיקפו את קושי הפרשנים להבחין במה שרחוק 5 ס"מ ממה שמונח מתחת אפם

נתניהו הובס/נכשל/נוצח/הושפל - כל אחד מוזמן לבחור את הכותרת הנראית לו מבין אלה שעיטרו את עיתוני היום (ג'). כולן יחד משקפות את הקונצנזוס המאחד את פרשני ישראל לאחר דחיית ההצבעה אתמול (ב') בממשלה על אישור דוח טרכטנברג.

האמנם הכותרות הללו משקפות את מה שקרה באמת? או שהן משקפות בעיקר את הקושי שיש לפרשנים רבים לראות את מה שנעשה במרחק 5 סנטימטרים ממה שמונח להם מתחת לאף?

לי זה דווקא נראה כמשהו שיכול להיות שונה, הפוך אפילו מכותרות העיתונים. כשקוראים היטב את הדיווחים, נראה שנתניהו דווקא יצא לא רע מהסיפור הזה. לפי הדיווחים, כולם יעצו לו להימנע מהבאת הדוח להצבעה, בעוד שהוא התעקש.

רק לאחר זמן רב, כשהתברר שאין רוב, נתניהו הסכים לדחייה. העניין הוא שלא רק לנתניהו התברר שאין רוב. זה ברור עכשיו לכל אזרחי ישראל. אתם יודעים מה? לו חשבתי שמדובר בתרגיל מחושב של ביבי, הייתי אומר שזהו אחד המוצלחים שלו.

כי מה קורה בשטח? "כולם" מותחים עליו ביקורת. פרשני צמרת קובעים שהוא שלא עשה "שיעורי-בית", שנהג כמו טירון, אם לא כמו טמבל. זה באשר ל"מביני הדבר".

אבל מה רואים האנשים ה"רגילים"? הם רואים ביבי שנאבק בחירוף-נפש למען טרכטנברג, כלומר למען מטרות המחאה החברתית, אם לא כולן, אז בחלקן הגדול. ומצד שני ניצבים שרי ממשלה שאינם מאפשרים לו לבצע את הרפורמה החברתית שנתניהו כה חפץ ביקרה.

אולי יותר טוב?

אני מבקש להפנות את תשומת-הלב לכך שבתחילת ישיבת הממשלה נתניהו דווקא נטה להיענות לבקשה לדחות את ההצבעה. מיד לאחר מכן הוא חזר בו. פרשני ה"מתחת לאף" חרצו: זיג-זג. האמנם? או שביבי הרהר: מה בעצם אכפת לי? אם יהיה רוב לדוח, מה טוב. לא יהיה - אולי אפילו יותר טוב (בשבילי)?

וכך יצא נתניהו מן הדיון בממשלה כאחד מראשי תנועת המחאה. עובדה - תראו איך הפוליטיקאים מבקרים אותי, הוא יכול לומר, ותקשיבו איך העיתונאים מלגלגים עליי. יש הוכחה טובה מזו לנכונות דרכי, ולכנות מטרותיי החברתיות?

השותף של דפני

מה הלאה? עכשיו מתחילה לעבוד המגרסה הגדולה דרכה יעברו מסקנות טרכטנברג. כל אחד ימשוך, כמו תמיד, לכיוון שלו, ואפילו טרכטנברג לא יצליח לזהות את הדוח לאחר שהפוליטיקאים יגמרו לעסוק בו. אבל בכל מקרה, נתניהו תמיד יוכל לומר: אתם עדי שאני רציתי.

תנו לי יותר כוח בבחירות ואשלים את המהפכה שהתחילה דפני. כי רק אני יכול, ואם אני לא יכול, זה לא בגלל שאיני רוצה.