כך חגגו בעלי השליטה באורד - ומוטטו את החברה

‎‎החברה שנקלעה לקשיים שכרה כיועץ את סמנכ"ל הכספים היוצא של אפריקה ישראל ■ ‏‎‎חייבת מעל 300 מיליון שקל - בעיקר למחזיקי האג"ח ולקרנות ההשקעה‏

‎‎חברת אורד , הנמצאת בשליטת משפחת אדורם וקרן שמרוק (84% בחלקים שווים), נקלעה למשבר ומתקשה לשלם את חובותיה. מנכ"ל החברה, אריאל אדורם, ניסה להרגיע את מחזיקי האג"ח במהלך אסיפה שהתקיימה שלשום (ב') במשרדי החברה בחולון. לדבריו: "אנחנו חברה טובה שנקלעה למצוקה. אם מכרזים ייצאו לפועל, נצא לדרך חדשה".

לאורד, העוסקת בביצוע פרויקטים של מערכות חשמל, מתח נמוך ובקרת תנועה, התחייבויות (במאוחד) של 330 מיליון שקל בסוף יוני 2011 , מתוכן כ-50 מיליון שקל למחזיקי האג"ח. הגירעון בהון העצמי של החברה - פועל יוצא של הפסדיה הכבדים - מסתכם ב-16 מיליון שקל. את החודשים ינואר-יוני השנה סיימה אורד בהפסד של 52 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 26 מיליון שקל ב-2010 כולה.‏ בכוונת החברה למכור שתי חברות בנות כדי לעמוד בהחזר החובות לנושיה.‏

רק באחרונה הורידה ‏P‏&‏S‏ מעלות את דירוג החוב של החברה בשש רמות, מ-‏BBB‏ ל-‏B‏, והכניסה אותה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. כלכלני מעלות ציינו, כי "הורדת ‏‎הדירוג ‏‎נובעת ‏‎מקשיי ‏‎נזילות ‏‎שעלולים ‏‎להיווצר ‏‎בטווח ‏‎הקרוב... ‏‎החברה‎ ‎הציגה‎ ‎ביצועים תפעוליים ‏‎חלשים ‏‎וירידה ‏‎עקבית ‏‎בצבר ‏‎ההזמנות. להערכתנו, ‏‎קיים‎ ‎חשש‎ ‎לחוסר יכ‏‎ולתה לעמוד בסילוק חלויות חוב של כ-44 מיליון שקל (קרן‎ ‎וריבית) במהלך 2012, כאשר ‏‎קופת המזומנים הצנועה של החברה‎ ‎צפויה להיות‎ ‎תחת‎ ‎לחץ‎ ‎גובר‎ ‎והולך‎ ‎עוד‎ ‎במחצית‎ ‎השנייה של ‏‎2011 ‎‏".

‎‎‏"ברור שהם לא יכולים לשלם"

‎‎נאמני האג"ח, רו"ח יוסי רזניק ועו"ד דן אבנון, יעבירו בימים הקרובים כתבי הצבעה למשקיעים שיבחרו נציגות שתיכנס למו"מ עם החברה. אדורם הקפיד שלא להזכיר אתמול הסדר חוב, אך ברור שהחברה בדרך לשם בצעדי ענק.

"ברור לנו שהם לא יכולים לשלם לנו", אומר ל"גלובס" מחזיק אג"ח פרטי. החברה הגיעה לאסיפה עם סוללת יועצים: עו"ד גיא גיסין, עו"ד ארז רוזנבוך ורון פאינרו, לשעבר סמנכ"ל הכספים של אפריקה ישראל (שבה הושג הסדר חוב ענק אשתקד) שהוצג כיועץ לחברה.

‏המשקיעים הפרטיים והמוסדיים (מגדל, הראל ומנורה-מבטחים) לא יצאו מעודדים מהאסיפה, על אף שזו הייתה שקטה למדי. האג"ח של אורד כבר נסחרות בתשואת זבל של כ-160%, המעידה על חשש גדול מחדלות פירעון. אם וכאשר ייצא לפועל הסדר חוב באורד הוא יצטרף להסדר חוב שנחתם השנה בחברה הבת א.פ.ס.ק, בגין היקף אג"ח דומה.

אתמול הודיעה אורד על יישומו של השלב הראשון בתוכנית התייעלות, הכוללת צמצומים והפחתות שכר של 10%-15%, שתביא לחיסכון שנתי של 6 מיליון שקל. נושא השכר, ובמיוחד של הבכירים, הוא נקודה קריטית בחברה - למרות מצבה הקשה גרפו חמשת הבכירים בה לכיסם שכר בעלות של 7.7 מיליון שקל ב-2010.

‏‎‎זכו לתשלומי יתר

‎‎ביולי השנה דיווחה אורד כי ביקורת פנים שנערכה על-ידי מבקר החברה העלתה ממצאים שונים בנוגע להתנהלותם של בעלי השליטה בחברה בשנים 2009-2010. בין היתר צוין, כי צמד בעלי השליטה בחברה - אמנון אדורם (היו"ר) ובנו אריאל (המנכ"ל) - זכו לתשלומי יתר מעבר לסכומים שהגיעו להם מכוח הסכמי הניהול, שיתרתם הגבוהה בשנת 2009 עמדה על 4.8 מיליון שקל ובשנת 2010 על 2.6 מיליון שקל.

עוד חשף המבקר, כי על‏‎ ‎פי‎ ‎הסכם‎ ‎הניהול‎‏ ‏‎על‎ ‎החברה‎ ‎להעמיד‎ ‎לרשות‎ ‎בעלי השליטה שני‎‏ כלי‏‎ ‎רכב‎ ‎ולשאת‎ ‎בהוצאותיהם, אך בפועל נשאה‏‏‎ ‎החברה בהוצאותיהם ‏‎של‎ ‎שבעה‎ ‎כלי‎ ‎רכב‎ ‎נוספים‎ ‎שאינם‎ ‎שייכים‎ ‎לחברה. זאת ועוד: ההתנהלות‏‎ ‎הכספית‎ ‎השוטפת‎ ‎בכל‎ ‎האמור‎ ‎לנסיעות‎ ‎מנכ‎‏"‏‎ל‎ ‎החברה‎ ‎לחו‎"‎ל‎‏ ‏‎

והוצאתיו‎ ‎במסגרת‎ ‎נסיעות‎ ‎אלו, לא כללה ‏‎התחשבנות שוטפת ואיפוס יתרות ‏‎חוב מיד לאחר‎ ‎הנסיעה‎ ‎באופן‎ ‎שבו‎ ‎נותרו‎ ‎למנכ‎"‎ל‎ ‎החברה‎ ‎יתרות‎‏ ‏‎חובה שהגיעו בסוף 2010 ל-151 אלף שקל.

נקודה מעניינת נוספת בסיפור של אורד היא השקעת קרן המנוף אוריגו, שהעמידה לחברה במאי השנה מסגרת אשראי של 45 מיליון שקל ורכשה מניות החברה הבת אורד מערכות בקרה תמורת 20 מיליון שקל.

אוריגו קיבלה כנגד ההלוואה שיעבוד שוטף על כלל‎ ‎נכסי‎ ‎החברה.‏ אין זו הפעם הראשונה שבה מעמידה אוריגו אשראי לחברה שזמן קצר לאחר מכן נקלעת לסחרור. כך היה גם במקרה של התכוף (הלוואה של 35 מיליון שקל) ואינספייר (84 מיליון שקל).

‏אגב, חלק מהתמורה שהתקבלה מאוריגו שימשה את אורד להחזר חלק מהחוב לקרן אחרת, פלנוס, שלה היא חייבת כיום 40 מיליון שקל. אורד איננה עומדת בתשלומי החוב לפלנוס והצדדים פועלים לשינוי תנאי ההלוואה.