מוול מארט ועד ליידי גאגא: רשמים מכנס הדיגיטל של "אד אייג'"

כנס הדיגיטל של "אד אייג'" סיפק במה לכיוונים החדשים שאליהם זורמים עולמות הניו-מדיה והקמעונאות הדיגיטלית ■ מהחיבור של פייסבוק לעולם הבידור ועד לצעד הבא של רשת CBS

כנס הדיגיטל של "אד אייג'" סיפק במה לכיוונים החדשים שאליהם זורמים עולמות הניו-מדיה והקמעונאות הדיגיטלית.

"מה שקורה היום בישראל בתחום הפיתוח הוא מדהים"

האיש שהפך את ליידי גאגא לאייקון חושף חלק מהסודות של זמרת הפופ הפופולרית בעולם

הזמרת ליידי גאגא לא קיבלה שכר בעבור הפרסומת החדשה לגוגל כרום, שבה היא מככבת. לדברי מנהלה ומי שבעצמו משמש כיזם, משקיע ומנכ"ל חברת אטום פקטורי, טרוי קארטר בכנס דיגיטל ווסט, "כשהיא שמעה את הסיסמה של הקמפיין, 'זה משתפר' (It get's better), היא הסתגרה בחדר ובכתה מהתרגשות. אנחנו בוחרים לעשות רק קמפיינים שהיינו מוכנים לעשות בחינם".

קארטר הוא מי שאחראי במידה רבה להפיכתה של גאגא לאייקון שהיא היום, על-ידי היצמדות לרשתות החברתיות ולפעילות דיגיטל, שהובילה רק אחר-כך לחשיפה העצומה שלה בתקשורת המסורתית.

"כשפגשתי בליידי גאגא, השנה הייתה 2007, זו הייתה תקופה מעניינת והיה כאן שילוב של אמן חדש וטכנולוגיה חדשה", סיפר, "רצינו לעשות חיים ולנסות דברים שונים".

לדבריו, "בדרך-כלל, כשיש תוכנית שיווקית למוזיקה, זה מאוד ברור - הולכים לרדיו, משקיעים במצעדי התקליטים, אבל יש שם כל-כך הרבה 'רעש' ומלחמה על המקום וחברות התקליטים מוגבלות בשיווק שלהן. אפילו בסדר הגדול של גאגא. כשלא היה לנו תקציב שיווק בכלל, לא היה מבחינתנו רדיו - זה מגיע בשלב מאוחר יותר. קודם כל הולכים לטוויטר, לפייסבוק וליו-טיוב - כולם חינם ואתה עושה בהם שימוש בתהליך של גילוי".

קארטר גם סיפר על השימוש שעושה גאגא בבלוגים ובאתרים שהיא חפצה ביקרם - היא משיקה אצלם קליפים או מעניקה ראיונות, ואז, באמצעות הרשתות החברתיות, מפנה לשם את המעריצים.

כשנשאל מה חלקו בהצלחה, אמר כי "95% זה הקריאטיביות של גאגא, ו-5% זה העסק. כל אחד לומד משהו, ואנחנו גדלים יחד".

מעבר לפעילותו עם גאגא, קארטר עוסק גם באיתור סטארט-אפים ובהשקעה בהם. אחד הסטארטאפים האלה הוא "שייקר" הישראלי, אשר קארטר הרעיף עליו מחמאות בכינוס. "אני עוקב אחר תהליך העבודה שלהם", אמר, "מה שקורה בישראל בתחום המוצר הוא פשוט מדהים".

ליידי גאגא / צלם: בלומברג
 ליידי גאגא / צלם: בלומברג

"הדור הבא יביא את רשת האינטרנט לחנות"

הליבה של וול מארט היא החנויות הפיזיות, אך העתיד נמצא דווקא בסמארטפון

בעוד 5 שנים, ההפרדה בין צרכן ברשת לצרכן בחנות תתמסמס - כך הכריז אננד ראג'ראמאן, סגן נשיא בכיר לצרכנות וירטואלית בוול מארט, הנחשב לאחד מאנשי המפתח המרכזיים בתעשיית הקמעונאות העולמית היום.

ראג'אמאן הקים את "וול מארט לבס", במסגרת זו הוא רוכש סטארט-אפים אשר אמורים לשפר את חוויית הלקוח ולעדכן אותה. "אנשים באים לוול מארט למלא צורך - בין אם באותו רגע או כזה שצריך לחכות לו. השאלה שתישאל תהיה מה הדרך הטובה ביותר שבאמצעותה המוצר יגיע אליי".

לענקית הקמעונאות האמריקנית וול מארט, שחדרה באחרונה גם לסין, יש כיום כ-10,000 חנויות סביב העולם. "בעוד כמה שנים לכל אחד יהיה סמארטפון, ויותר ויותר מבקרים יגיעו איתו לחנות", אמר ראג'אמאן לאבי קלאסן, עורכת "אד אייג'". "אנחנו מאמינים שהדור הבא יביאו את הרשת לחנות".

לדבריו, כבר היום, כדי להתאים חנויות לשכונות ולקהילות שבהן הוקמו, מנתחת וול מארט את פעילות התושבים ברשתות החברתיות. דבר נוסף שוולמארט שוקדת על פיתוחו הוא נושא החיפוש ברשת אחר מוצרים.

"על-פי זיהוי הלקוח, נדע איך לייעל את החיפוש", אמר, "אנחנו גם מתאימים את החיפוש כך שנדע לאילו מוצרים אנשים מתכוונים בדיוק כשהם רושמים את שמם של המוצרים בשפתם המדוברת".

עיקרון נוסף הוא לחבר את המוצרים הנכונים ללקוח הנכון, "הלקוח רוצה שזה יהיה כמה שיותר אישי. יש את מה שאנחנו קוראים לו 'אזיקים', אותם מוצרים שליד הקופה. בעתיד נוכל להפנות את הצרכנים לתור שבו יש את ה'אזיקים' המתאימים להם".

בטווח המיידי, אומר ראג'אמאן, נערכת הרשת לתקופת החגים של סוף השנה האזרחית ומתכננת לשלב מודלים הטמונים ברשתות החברתיות על מנת לייעל את חוויית קניית המתנות לחברים ולבני המשפחה, על-פי הפעילות ברשת האינטרנט.

וולמארט / צלם: רויטרס
 וולמארט / צלם: רויטרס

"אפל מקשה על פייסבוק את הפעילות בסלולר"

בכיר בפייסבוק: "אנחנו לא רוצים להקים מחדש את האינטרנט, אנחנו רוצים להיות בה פלטפורמה"

"אפל מקשה על פייסבוק את הפעילות בסלולר" - כך אמר איתן בירד, מנהל פיתוח הרשת הבינלאומי של פייסבוק.

ההתייחסות לאפל הגיעה לאחר שבירד נשאל באשר לחזון הסלולרי של פייסבוק. לדבריו, "הדברים בתחום קורים מהר מכפי שחשבנו. העולם עדיין הולך קודם כל לרשת, אבל אנחנו עוברים לעולם שזה יהיה קודם כל סלולר. אם תביט על מדינות כמו ברזיל או הודו, יש שם ירידה במחשב ועלייה בסלולר.

"היום פייסבוק היא האפליקציה הכי פופולרית בסלולר, ויחד עם זאת אנחנו עדיין קודם כל חברה של מחשב. בכל זאת, חשוב לנו שזה יעבוד טוב בסלולר. אנחנו רוצים להעביר טראפיק לשותפים המסחריים שלנו, וזה קשה בסלולר. אפל מקשה עלינו".

בכינוס הסביר בירד כי המגמה בפייסבוק היא לשחזר את ההצלחה המסחרית שהייתה לחברות המשחקים גם בתחומים אחרים. לדבריו, 200 מיליון איש משחקים בפייסבוק ביום, וזו בפירוש התעשייה המרוויחה על גבי הרשת החברתית.

"אנחנו לא רוצים להקים מחדש את האינטרנט, אנחנו רוצים להיות פלטפורמה שבה אפשר למצוא חוויה חברתית", אמר, "אחרי הכול, המשחקים שבפייסבוק לא ממש גאוניים. אבל העיקר הוא לא לבנות חווה או עיר, הרעיון הוא שהכול קשור לחיבור בין אנשים".

בפייסבוק עובדים כיום על אימוץ מודלים לצריכת מוזיקה ובידור. "כשאנחנו מסתכלים על מוזיקה, פייסבוק היא הפלטפורמה הכי נכונה לספק את החוויה הסוציאלית שיש מלכתחילה בבחירת מוזיקה. מה שמעניין הוא שהחברתיות היא לא רק בפעילות אלא גם במודל הכלכלי", אמר בירד.

הרעיון הוא ליצור מבנה שבו אתה צורך מוזיקה שאותה יש לחבריך ושהם ממליצים לך לקנות אותה, או שבעת רכישה דרך הפייסבוק של כרטיס לקולנוע תוכל לראות בדיוק מי מחבריך יושב איפה ולבחור מושב.

"פייסבוק במגעים עם מיראמקס ו-וורנר לשכור סרטים בפייסבוק. אנחנו בודקים איך חוויה חברתית יכולה להועיל לסרט או לסדרה, על-ידי זה שיהיה אפשר להשאיר הערות או לדון עם חבריך תוך כדי צפייה".

לדבריו, פייסבוק תשתלב גם באופן צפיית הטלוויזיה. "כשאני מדליק את הממיר המקליט שלי בבית, אין לי מה לראות שם, כל התוכניות מיועדות לילד שלי. אני מפעיל עבורו את הממיר והולך למחשב. החוויה החלומית שלי היא לפתוח את הממיר המקליט ולראות מה החברים שלי רואים עכשיו. שנדע על מה לדבר למחרת ליד פינת הקפה בעבודה".

כשנשאל מדוע פייסבוק אינה מפתחת אפליקציה בעבור האייפד, אמר: "רצינו לבנות אפליקציה לאייפד וראינו שאנחנו משקיעים יותר מדי בתרגום האפליקציה ופחות ביצירת רעיונות חדשים. החלטנו ללכת על פיתוח של מוצרים שיעבדו טוב בכל המכשירים".

באירוע השתתף גם מנהל הפרסום החברתי של גוגל, כריסטיאן אוסטליאן, שסיפר כי מיליון אתרים היום כבר הטמיעו את לחצן 1 (המקבילה של גוגל ל"לייק"), וכי הוא נלחץ חמש מיליארד פעמים ביום.

"הכותבים יהיו המותגים של העידן הבא"

נשיא CBS דיגיטל מסמן את האתר של הרשת כמנוע צמיחה משמעותי

אחד האירועים המדוברים בכינוס הדיגיטל ווסט של מגזין "אד אייג'" היה פרק ההשקה של "שני גברים וחצי" של רשת CBS. קרוב ל-28 מיליון צופי טלוויזיה התחברו לתוכנית, ועמם נרשם שיא של כל הזמנים בכניסה לאתר של הרשת עם 8.1 מיליון משתמשי וידיאו בו-זמנית. הדבר הפך את ג'ים לנצונה, נשיא CBS דיגיטל, לאחד הדוברים מושכי העניין של הכינוס.

לנצונה דיבר על שביעות-הרצון ברשת נוכח המספרים בפלטפורמת האינטרנט וסיפר כי מדובר במנוע צמיחה משמעותי עבור גוף התוכן. כשנשאל על גורלם של מותגי טלוויזיה בשנים הבאות, ועל ההנחה כי לרשתות כבר לא תהיה רלוונטיות בהצלחתם, אמר כי יהיה שינוי בתפקידים בתחום זה, אך מוקדם מדי להספיד את מותגי הטלוויזיה.

"המותגים החדשים הם הכותבים של התוכן, ובהם אנו תולים תקוות. זה לא נכון להגיד שהמותגים לא יהיו חשובים יותר בעידן החדש. יתכן שהם ישתנו. צריך לתת לכותבים לרוץ קדימה, ואנחנו נהיה הפלטפורמה מאחוריהם. נהיה 'השוגר דדי' שלהם. כמו כן, אני חושב שלסלולר יהיה חלק חשוב בחיים של המותגים".

בכינוס דיברה גם אן גלוב, סמנכ"ל השיווק של דרימוורקס אנימציה, על קידום סרטי קולנוע בפלטפורמות השונות. "טלוויזיה היא עדיין המקדם העיקרי ללכת לקולנוע, ואחריה יו-טיוב. מעבר לזה אנחנו מתקשרים בעיקר בקולנוע, עם טריילרים, פוסטרים. כיום, קבלת ההחלטה השלישית תגיע מהרשת החברתית, בכל הקשור לצעירים. הורים מקבלים מידע בעל-פה מפה לאוזן".

בימים אלה מקדמת דרימוורקס את הסרט "חתול במגפיים". לדבריה, "ילדים אוהבים קידום בסביבות משחקיות, שם אנחנו קונים מודעות". בנוסף, היא סיפרה כי החברה שוקדת על פיתוח אפליקציות משחק ייעודיות לקידום סרט.