מחבר 'ברבור שחור': "הבעיות היום חמורות מאלה של 2008"

מחבר רב-המכר 'ברבור שחור', נאסים ניקולאס טאלב, מוטרד מבעיות החוב בעולם: "המצב גרוע יותר מזה שהיה ב-2008 בגלל החובות הענקיים של המדינות ובהן ארה"ב" ■ ביקורת על אובמה: "העמיס על המדינה חוב שילדינו יצטרכו לשלם"

מחבר רב-המכר 'ברבור שחור', נאסים ניקולאס טאלב, חוזה היום (ד') תחזית שחורה לכלכלה העולמית ומביע חשש כבד מפני החובות הכבדים של המדינות "הכלכלה העולמית נמצאת במצב גרוע יותר מזה שהיה ב-2008 בגלל החובות הענקיים של המדינות ובהן ארה"ב", אמר.

"ללא כל ספק אנו ניצבים בפני בעיה חמורה יותר ונשלם מחיר גבוה יותר", אמר טאלב, פרופסור באוניברסיטת ניו-יורק, במסיבת עיתונאים שנערכה בקייב ביוזמת בנק מרכזי בקייב. "מבנה הבעיה עדיין לא הובן עד תום, לא עשינו שום דבר מועיל בשלוש וחצי השנים האחרונות וכעת אף אחד לא מעוניין לעשות משהו דרסטי", הבהיר.

החששות לגבי מצבה של הכלכלה העולמית מתגברים ככל שמשבר החוב באירופה מעמיק והכלכלה האמריקנית מראה סימני האטה. טאלב קורא למדינות לשמור על איזון תקציבי ומטיח ביקורת בנשיא ארה"ב, ברק אובמה, "הנשיא העמיס על המדינה חוב שילדינו יצטרכו לשלם אותו", אמר. "מישהו עשה טעות חמורה במתן הלוואות ומישהו עשה טעות חמורה בלקיחת הלוואות, זה מה שהפך בעיות פרטיות לחוב ציבורי", אמר.

טאלב תבע את המונח "ברבור שחור" שנבע מהאמונה הרווחת במערב כי כל הברבורים היו פעם לבנים עד אשר חוקרים גילו את הברבורים השחורים באוסטרליה ב-1967. "ברבור שחור" הינו משל בו משתמשים על מנת לתאר אירועים נדירים ובלתי צפויים אך נסיבתיים שאנשים לא יכולים לצפות מאחר והם מביטים על העולם דרך פריזמה צרה. טאלב רואה הרבה מהתגליות המדעיות החשובות בהיסטוריה "ברבורים שחורים", לא מכוונים ובלתי צפויים. דוגמאות אחרות של טאלב לאירועי ברבור שחור הם פיגועי 11 בספטמבר, קריסת השווקים הפיננסים ואסונות טבע.

טאלב ציין כי אירועים גדולים בעלי השפעה עצומה על השווקים מתרחשים בתכיפות גבוהה יותר בהשוואה לניתוחים סטטיסטיים של אנליסטים, ובכך הצדיק את המחיר הגבוה שדורשת ההגנה מפני משברים ואסונות.