הצלחה לנתניהו: דוח טרכטנברג אושר בממשלה ברוב גדול - 21 שרים תמכו, 8 התנגדו

(עדכון) - "גלובס" חשף את ה"דיל" בין ליברמן לנתניהו ■ ה"גזר" לישראל ביתנו: בניית אלפי דירות נוספות בשנה והשוואת שכר חיילים ב-3 חודשי השירות האחרונים לשכר הממוצע במשק ■ נתניהו לאחר האישור: "הבטחתי וקיימתי"

לאחר הניסיון הכושל להעביר את דוח טרכטנברג בממשלה בשבוע שעבר, הצליח היום ראש הממשלה בנימין נתניהו היום (א') להעביר את מסקנות הוועדה בישיבת הממשלה היום, זאת לאחר שהושגה הסכמה עם מפלגת ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן.

ישראל ביתנו, שהייתה בין המתנגדות העיקריות להמלצות הוועדה, תמכה בדו"ח בסופו של דבר תמורת עוד הטבות לצעירים עובדים ולחיילים. גם שר הרווחה משה כחלון הצביע בעד לאחר שרה"מ הבטיח לו תוספות לרווחה.

הדו"ח אושר ברוב גדול של 21 שרים שתמכו מול 8 מתנגדים. בין המתנגדים היו סגן ראש הממשלה סילבן שלום, כיוון שלטענתו הדוח מנוגד להשקפת עולמו. עוד התנגדו שר הבטחון אהוד ברק, שר הפנים אלי ישי, והשר יוסי פלד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "הבטחתי וקיימתי. דו"ח טרכטנברג טוב לאזרחי ישראל. הוא מוריד את יוקר המחייה, מפחית במסים, מגדיל את ההכנסה הפנויה, משתתף באופן משמעותי במימון החינוך לגיל הרך והופך את הדיור לזמין יותר".

בנושא הדיור התעקשו בישראל ביתנו בתקופה האחרונה כי תנאי הסף להטבות דיור יהיו קשורות להשתכרות. לפי ההסכם המתגבש, תנאי הסף יהיה 125% משרה של 2 בני הזוג לצורך קבלת ההטבות.

כמו כן, הוסכם על בנייה של 4,000 יחידות דיור בדיור סוציאלי על פני 3-4 שנים, וכן בנייה של 1,000 יחידות דיור בשנה על פני 3 שנים בדיור מוניציפאלי ("דיור חום"). מסתמנת הסכמה סביב אימוץ "חוק מטלון" בנוגע לשכר החיילים בסדיר. לפי ההצעה, משרתי שירות צבאי ולאומי יקבלו ב-3 החודשים האחרונים של השירות שכר המשתווה לשכר הממוצע במשק (כ-8,500 שקל), ללא כל נגיעה במענקים הקיימים. טרם הושגה הסכמה סביב ביטול או הפחתה של מע"מ על המים.

בכירים בש"ס ציינו כי "או שהממשלה תכניס לדוח את חוק הדיור הציבורי, או שנתנהג כאופוזיציה ונטרפד את אישור הדוח בכנסת".

פישר דחק בשרים: לאשר את הדוח

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר האיץ בשרי הממשלה לאמץ את דוח טרכטנברג והזהיר מפני ההשלכות החמורות של פריצת מסגרת התקציב: "בדוח טרכטנברג יש המלצות מצוינות. הוא נותן מענה לחברה הישראלית שיצא לרחובות. נגיד הבנק המרכזי של אנגליה אמר שאנו לקראת המשבר הפיננסי החמור שראינו אי-פעם. אסור לנו שהמשבר הזה יגיע לכאן, אסור לממשלה להיכנס להרפתקאות. הממשלה שלנו הפגינה האחריות מרשימה. אני קורא לכל השרים לאמץ את הדוח מיד".

נתניהו אישר לרמטכ''ל בני גנץ לשאת דברים לישיבת הממשלה הדנה בדוח, כיוון שהיה חשוב לו שדברי גנץ יישמעו בפורום נרחב. גנץ ביקש שלא לקצץ בתקציב הביטחון, ובתגובה לדבריו אמר ראש הממשלה: "אני אחראי לביטחון אזרחי מדינת ישראל". שטייניץ התערב גם כן ואמר לרמטכ"ל: "אני בטוח שיש מאיפה לקצץ בתקציב הביטחון והתקציב הזה כולל מענה לכל האיומים, לרבות איום הטילים".

"בניגוד לטענות, משרד הביטחון בעד שקיפות ובקרה מלאה ואם יש מקום שאין בו שקיפות, זה משרד האוצר", תקף שר הביטחון אהוד ברק אשר ביקש להבהיר כי "תקציבי הביטחון נמצא מזה 20 שנה במגמת ירידה קבועה כנתח מהתקציב הכולל וזה חלק מתהליך נכון. צה"ל ומערכת הביטחון עושים זאת למרות האיומים והאתגרים על ישראל המתגברים בשנה האחרונה. אמרתי גם בעבר פעמים רבות ואני חוזר ואומר שוב: משרד הביטחון ייתן את חלקו לדרישות הצודקות של המחאה".

ברק הבהיר כי הוא מתנגד "להתערבות כלשהי בסמכויות הרמטכ"ל ובסמכויות מנכ"ל משרד הביטחון. רק בימים האחרונים ציינו את יום השנה למלחמת יום כיפור בשנת 73' וכולנו עוד זוכרים את מה שקרה במלחמת לבנון השנייה ב-2006. הממשלה לא אמורה להיות קצרת זיכרון עד כדי כך ולשכוח למה הובילו קיצוצים דרמטיים שלא נשקלו כהלכה בתקציב הביטחון".

ברק סיכם את דבריו: "לא ניתן כנראה לבצע זאת בלי לפרוץ את מסגרת התקציב ב-0.8% תוצר נוספים. זה שולי ויתחייב מאליו עם הגעת המיתון העולמי שבפתח גם אלינו".

ש"ס והעצמאות התנגדו

בשבוע שעבר היו אלה שרי ישראל ביתנו, ש"ס והעצמאות שהתנגדו ועמדתם של ש"ס והעצמאות טרם השתנתה, אולם נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ הביעו בשבוע שעבר ביטחון רב שיצליחו להעביר את ההמלצות בניסיון השני.

"הסטודנטים מתנגדים לאישור הדוח כמקשה אחת בממשלה", מסר איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, בהודעה שהוציאה הערב ההתאחדות. "מדובר בדוח חלקי וחסר שיש בו הרבה אמירות חשובות אבל ההמלצות דלות ולא מספקות. הסטודנטים הולכים להיאבק בכל הכוח על פתרונות אמיתיים לתחום הדיור ובפרט לדיור הציבורי, להרחבת חוק חינוך חינם מסיום חופשת לידה, למיגור תופעת עובדי הקבלן ולהפחתת המחירים של מוצרי יסוד. לנוכח חוסר היענותה של הממשלה לתת פתרונות בתחומים אלה מלבד להטוטי מילים אנו נערכים ביחד עם שותפים לדעתנו להחרפת המאבק במטרה להשיג להם פתרונות אמיתיים".

נתניהו החליט לדחות בשבוע שעבר את ההצבעה בממשלה לאחר שהבין כי אין לו את הרוב הדרוש כדי להעביר את ההמלצות. בש"ס מתנגדים לדוח כיוון שהם טוענים כי אין בו מענה לשכבות החלשות, משם מגיעים עיקר מצביעי ש"ס, ואילו בסיעת העצמאות בראשית שר הביטחון אהוד ברק מתנגדים לדוח בשל הקיצוץ בתקציב הביטחון עליו ממליץ טרכטנברג.

הסטודנטים: טעות קשה

איציק שמולי יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, הגיב לאישור ואמר: "אישור הדוח כמקשה אחת בממשלה מהווה שגיאה קשה. הדוח מכיל אמירות חשובות אך בצידן מעשים דלים שלא יפתרו את הבעיות בתחום הדיור ובפרט את תחום הדיור הציבורי, מיגור תופעת עובדי הקבלן והפחתת יוקר המחיה של מוצרי היסוד. לא ניתן לפתור את הבעיות בעזרת קוסמטיקה ולהטוטי מילים. בכוונתנו להמשיך את המאבק ואף להחריפו הן ברחובות והן במסדרונות הכנסת."

במטה המאבק החברתי ציינו כי רק באמצעות תקציב מדינה חברתי חדש לשנת 2012 תוכל הממשלה להציע מכלול של פתרונות אמיתיים לבעיות הקשות. לאחר אישור המסקנות אמרה דפני ליף: "אם הסיבה שהוציאה אותנו לרחוב היא משבר הדיור, למה הממשלה לא מציעה שום פיתרון משמעותי בתחום הזה? איפה הדיור הציבורי? איפה הדיור בר-ההשגה? במדינות רבות בעולם הבינו ממשלות שיש להתערב בשוק הדיור. בדו"ח הזה אין שום בשורה, רק המשך של אותה מדיניות שהביאה אותנו למצב הנוכחי. הרפואה הציבורית אפילו לא מוזכרת בצורה עקיפה - כאילו הממשלה לא מודעת למשבר החמור שקיים במערכת הבריאות הישראלית".

ליף הוסיפה: "יש פתרונות. הרבה מהם כלולים בדו"ח ספיבק-יונה. אני שבה וקוראת לראש הממשלה לגלות אומץ ולא להסתפק בהמלצות ועדת טרכטנברג אלא להביא בשורה אמיתית לאזרחי ישראל בדמות תקציב חברתי חדש".