עסקאות בחו"ל (1): מחוגי השעון נעצרו במנהטן

המגדל העתיק היפהפה שרכשה אפריקה בקול תרועה בימי הגאות במטרה לפתח לבית דירות-יוקרה, ניצב במקומו ללא שינוי, והחברה אף נכשלת שוב ושוב בניסיונות למכור ולממש את שוויו לכיסוי הר התחייבויותיה

"אפריקה לא מתעסקת בנכסים קטנים. אנחנו אוהבים מגה-פרויקטים. היה אשראי טוב, שהצריך רק מעט הון עצמי, והיו נכסים מצוינים במיקומים מצוינים. בכל זאת זו מנהטן, לב העולם. אבל נכון, מתברר שהם נקנו במחירים גבוהים".

על הציטוט הזה, המיוחס למסע הקניות של נכסים אייקונים בארה"ב בידי אפריקה ישראל בימי גאות הנדל"ן האחרונים שם, חתום איזי כהן. בעוד חודשיים ימלאו 3.5 שנים סוערות לכהונתו כמנכ"ל הקבוצה, אבל רכישת מגדל השעון, אחד מאותם אייקונים, נעשתה לפני זמנו.

ועדיין, גם לכהן טרם צלצלו הפעמונים - לא של השעון במגדל המפורסם שנבנה בהשראת מגדל הפעמונים בוונציה לפני 112 שנה, בכל אופן. רק לפני שלושה שבועות נפלה העסקה למכירת המגדל לחברת האופנה טומי הילפיגר (ששוכרת מחברת נדל"ן ישראלית אחרת, אספן, מרכז לוגיסטי בהולנד) תמורת 170 מיליון דולר. "בשל אי יכולת הרוכש הפוטנציאלי לעמוד בתנאי העסקה", הסבירה אפריקה בדיווח לבורסה.

הניסיון הזה למכור את מגדל השעון לא היה הראשון, ובוודאי לא יהיה האחרון, שכן אפריקה ישראל עצמה דיווחה כי בניין המשרדים שאותו תכננה להפוך לבית דירות יוקרתי נמצא עדיין על המדף. ההתחלה הייתה מבטיחה: המגדל נרכש במאי 2007 תמורת 200 מיליון דולר, ואפריקה של לבייב תכננה להשקיע בפיתוח שלו 110 מיליון דולר נוספים.

14 חודשים מאוחר יותר ועמוק לתוך המשבר הכלכלי העולמי, השתנו הזמנים גם במגדל השעון. במסגרת הודעת הקבוצה על צמצום החשיפה לארה"ב, היא חברה לקרן ההשקעות הסינית צ'יינה סוננגול, שאמורה הייתה לרכוש ממנה נכסים אחדים ולהיכנס כשותפה באחרים - ומגדל השעון ביניהם. סונגגול, אגב, יטען מאוחר יותר ריצ'רד מרין, המנכ"ל המפוטר של החברה הבת אפ"י ארה"ב בתביעה שיגיש לביהמ"ש נגד אפריקה ישראל, היא גם שותפה של לב לבייב בעסקיו הפרטיים באנגולה, וכן שותפה של אפ"י פיתוח, זרוע הפעילות של הקבוצה ברוסיה.

תמורת 49.9% מהמגדל היוקרתי הייתה הקרן הסינית אמורה לשלם לא פחות מ-150 מיליון דולר (ועבור אופציה ל-0.1% נוספים), שיושקעו ישירות בפיתוחו. הזמן עבר והעסקה הזו (בניגוד לשני מבנים אחרים שרכשה מאפריקה) התפוגגה בקול ענות חלושה, כשאפריקה ממשיכה להפחית את שוויו של המגדל היוקרתי מדו"ח כספי אחד למשנהו.

לאחר שהתפנתה מהסדר החובות עם מחזיקי האג"ח שלה, התפנתה אפריקה להסדיר חוב אחר לנכס אחר בתפוח הגדול - בניין הניו-יורק טיימס, גם בו אמורה הייתה סוננגול להיכנס כשותפה. במסגרת הסדר זה קיבלו המלווים שלה 5% מהזכויות במגדל השעון.

בספריה של אפריקה מוערך מגדל השעון ב-578 מיליון שקל, שכיום שקולים כמעט לסכום שתכננה לקבל מהקרן הסינית עבור מחצית ממנו רק לפני שלוש שנים. "עוד לא החלטנו מה לעשות בבניין השעון - אם למכור אותו ברגע שהשוק יתאושש, או לעשות פיתוח ולהפוך אותו ממשרדים למגורים, מה שיחייב נטילת הלוואה", אמר כהן בראיון ל"גלובס" בתחילת 2011, טרם המו"מ למכירתו לטומי הילפיגר.

נקודת אור

הגם שחלום בניית 55 דירות פאר במגדל נגוז, לזכותה של אפריקה ייאמר שלא בחלה באמצעים לממש את נכסיה בשנים המטלטלות שעברו עליה. יותר מהאייקון היוקרתי שאפריקה נהגה לראות בו בימי 2007 העליזים, המגדל בימים אלה מבסס את הפוטנציאל להקטין התחייבויות שנטלה בגינו ולייצר תזרים מזומנים נוסף ממכירתו