עסקאות בחו"ל (2): נכסים ובנין מבטלת בשיקגו

בשלושת השבועות שבין ההכרזה על העסקה המבטיחה לנסיגה ממנה, מגייסת החברה עוד חצי מיליארד דולר בבורסה

נכסים ובנין התהדרה כבר לא פעם ברכישות שביצעה בארץ האפשרויות הבלתי-מוגבלות. בתחילת השנה השלימה את רכישת בית הכלבו היוקרתי בארני'ס ניו-יורק תמורת 121 מיליון דולר, ובאמצע יולי דיווחה בקול גדול על עסקה נוספת: בניין משרדים בן 17 קומות בשיקגו, תמורת 187 מיליון דולר. לפני שהושלמה הרכישה נופפה נכסים ובנין בהבטחה הגלומה בה: בנין מושכר במלואו (41 אלף מ"ר), כמעט כולו לשתי שוכרות (חברת מדיה וחברת מידע עסקי) ל-12 ו-22 שנה, עם עלייה שנתית ממוצעת בשיעור 2.5% בשכירות, שמגלמת בשנה הראשונה תשואה בגובה 6.6%.

מעניין הפער בין הרהב למציאות: העסקה, שאמורה הייתה להיחתם עד ספטמבר, בוטלה תוך שלושה שבועות בדיוק "לאור ממצאים שנתגלו לאחר חתימת ההסכם", אם נצטט את הודעת החברה לבורסה, ואת הפיקדון ביקשה נכסים ובנין בחזרה. מעניין לא פחות שבין ההכרזה לביטול, הספיקה החברה לגייס כמעט חצי מיליארד שקל באמצעות הרחבת סדרת אג"ח.

סדר הדברים בעסקת שיקגו וסמיכותה לגיוס הון מהציבור, מזכיר במקצת מהלך הנפקת אג"ח אחר של נכסים ובנין, אי-אז בסוף 2009. אז הגיוס נעשה באותו שבוע שבו דיווחה החברה כי היא בוחנת (ואח"כ דוחה) השתתפות במכרז השוק הסיטונאי, באמצעות החברות הבנות גב ים ונוה וצד שלישי - ככל הנראה גינדי השקעות. במקרה זה, הכול כבר היסטוריה - גינדי השקעות זכו במתחם השוק עם שותפים אחרים, נכסים ובניין ויתרה על הפרויקט, אבל גייסה עוד חצי מיליארד שקל באג"ח בבורסה.

בחזרה לימינו ולארה"ב, נכסים ובנין עוד מתקשה בפרויקט הפלאזה המהולל בלאס וגאס. גם במקרה זה היא הצטרפה לנציגה אחרת בקבוצה (IDB פיתוח, 25% כל אחת) ולאלעד נכסים (50%). כמעט ארבע שנים חלפו מאז צולמו נוחי דנקנר ויצחק תשובה, חבושים בקסדות בנייה, רגע לפני הלחיצה על הדינמיט שפוצץ את מלון הפרונטייר הוותיק; ועדיין, לא הקזינו, לא המלון היוקרתי, לא פרויקט המגורים האקסקלוסיבי ולא המרכז המסחרי המתוכננים, קמו תחת החורבות. למעשה, הבנייה טרם החלה.

בימים אלה מנסים להשיג מימון (המוערך בין 5 עד 7 מיליארד דולר), וכבר הודיעו שהתחלת הבנייה עשויה להידחות ל-2012. דאגה לא קלה נוספת היא הלוואת הגישור לרכישת הקרקע עצמה (שמחירה היה 1.2 מיליארד דולר). 620 מיליון דולר אמורים להיפרע באוגוסט הבא, ובימים אלה, שבהם מתחילות לנשב רוחות משבר כלכלי חדש, מנסים בעלי הקרקע למחזר את האשראי. בדו"חות נכסים ובנין, הקרקע כבר משוערכת לפי מיליארד דולר, בהתבסס על תזרים המזומנים המצופה מהנכסים שיבנו בה בעתיד.

נקודת אור

מול התחייבויות אלה לנכסים ובנין יש עדיין במה להתהדר - ההשקעה ברכישת בניין מטה הבנק HSBC במנהטן התבררה כמוצלחת, אפשרה לחברה לשערך את הנכס ובכך להיטיב גם עם ג'קי שימל, משותפיו של דנקנר בגרעין השליטה ב-IDB, שנהנה מעמלת תיווך