בנייה להשכרה: נדל"ן מוקצה - למרות כל ההטבות

למרות הטבות המס וההנחות, העידוד הממשלתי והמכרזים הייעודיים, השכירות למגורים בישראל לא מצליחה להפוך לתעשייה כמו בחו"ל ואפילו לא לענף בשוק

דיונים בוועדות הכנסת, במועצת מקרקעי ישראל ובממשלה, מסיבות עיתונאים, הודעות לעיתונות - שום דבר לא יכסה על כישלון בניית דירות להשכרה בישראל. אפילו לא המלצות ועדת טרכטנברג על בניית 30 אלף יחידות להשכרה, שיישארו כנראה בגדר המלצות לעוד כמה שנים.

בואו נשים את הדברים על השולחן: לא מתכננים מספיק דירות קטנות בארץ, התשואה משכירות עדיין לא מצדיקה את ההשקעה, הבנקים והשוק המוסדי עוד לא רצים לממן פרויקטים כאלה, וטרם נקבע מנגנון אכיפה שיסייע ליזמים לפנות דיירים כשצריך. שלא לדבר על כך ששורת הטבות מס, שקיימת לא מהיום, לא הצליחה להרים את התחום, שמפותח כל-כך במדינות רבות, למשל בארה"ב.

מתחילת 2010 התפרסמו בישראל שני מכרזים לדיור להשכרה בסך הכל: בקרית יובל בירושלים ל-156 יחידות דיור, וברובע ט"ז באשדוד ל-81 יחידות דיור. ובסך הכול, 237 יחידות דיור.

אז נכון, כמה וכמה קבלנים ניגשו למכרזים אלו, שהניבו זוכים - ובמחירים אטרקטיביים. אבל ברור שעם כל הכוונות הטובות של שר הבינוי ואחרים, מכאן לא תבוא הישועה ליושבים במאהלי המחאה.

רק באוגוסט השנה אישרה מועצת מקרקעי ישראל עוד הטבות ליזמים שיבנו דירות להשכרה (ביניהן, 70% הנחה על הקרקע ודירות בשכר דירה מפוקח ל-10 שנים), כך שימים יגידו. אבל צריך לזכור שההטבות הנוכחיות אינן הראשונות בתחום.

בתחילת 2011 אושרו תקנות חדשות המסירות את המגבלה על גודל הדירות ועל שכר הדירה שניתן לגבות במסגרת בנייה להשכרה.

ועוד לפני כן, "החוק לעידוד בניית דירות להשכרה", שעבר בכנסת ב-2007, לאחר שב-2006 מאיר שטרית שכיהן אז כשר הבינוי והשיכון הבטיח כי בתוך שנתיים ייבנו בארץ "עשרות אלפי דירות להשכרה". גם אז לא נרשמה התלהבות מצד הקבלנים, שנרתעו מבנייה להשכרה שכן הם אינם מקבלים את התמורה על הדירות מיד. גם הבנקים המעניקים הלוואות לקבלנים לא קפצו על המציאה.

גם החוק לעידוד השקעות הון, בגלגוליו השונים, הוביל לאישור 1,100 יחידות דיור להשכרה, אך לא ברור כמה, אם בכלל, הגיעו או יגיעו לכדי ביצוע.

"מעורבותם של גופים עסקיים בהיצע דיור להשכרה בישראל נמוכה ביותר, בעיקר בגלל התשואה הנמוכה ועלות התפעול הגבוהה של בניינים למגורים", הסיקו בסקירה בנושא כלכלני בנק ישראל. אלא שגם להם אין פתרונות קסם:, והמלצתם היא להקצות בכל תב"ע חלק מסוים לבנייה לשכירות ולהגדיל את היצע הדירות הקטנות במסגרת התכנון.

לך תספר את זה לגורמים במינהל מקרקעי ישראל ובמשרד השיכון שנתקלים שוב ושוב בהתנגדות ראשי ערים המעוניינים להביא לעירם אוכלוסייה מבוססת - ולא זוגות צעירים.

נקודת אור

עם כל הביקורת שיש על המדינה, שלא ממסה עוד את בעלי הדירות להשכרה, בסופו של דבר, שוק הדירות להשכרה נשאר פה בידיים פרטיות, בידי האזרחים, ולא בידי תאגידי ענק, כמו אלה שפעילים בתחום בארה"ב