בנק ישראל: להגביר השקיפות בדיווחי כרטיסי האשראי

הפיקוח על הבנקים העביר לחברות כרטיסי האשראי ולבנקים שורה של הנחיות חדשות "על מנת לשפר את יכולתו של הלקוח לעקוב אחר עסקאות שביצעו בכרטיסו"

בנק ישראל העביר לחברות כרטיסי האשראי ולבנקים שורה של הנחיות חדשות ובהן הם נדרשים ליתר שקיפות מול מחזיקי כרטיסי האשראי. זאת, "על מנת לשפר את יכולתו של הלקוח לעקוב אחר עסקאות שביצע בכרטיסו", כותב המפקח על הבנקים דודו זקן. הנחיות אלו הן עדיין בגדר טיוטה להערות.

מטיוטת החוזר שהגיעה לידי "גלובס", עולה כי הבנקים וחברות כרטיסי האשראי נדרשים להציג בדף הפירוט החודשי שנשלח ללקוח, לצד כל עסקה, את שם הספק כפי שהוא מוצג לציבור לקוחותיו. המטרה היא להקל על הלקוח לזהות את בית העסק על פי שמו המסחרי ולצורך שיפור יכולת הלקוח לעקוב אחר עסקאות שביצע בכרטיסו.

על הבנקים וחברות כרטיסי האשראי לערוך בדיקה מול בתי העסק הקשורים עימם בהסכם סליקה, כדי לוודא ולפעול במידת הנדרש על מנת שהשם המוצג לבנק יהא זהה לשמו המסחרי של בית העסק, כפי שמוצג על ידו ללקוחותיו. יש לסיים את הבדיקה עד 1 באוקטובר 2012.

אם מתקבלת אינדיקציה לגבי בית עסק אשר השם המוצג על ידו למנפיק הכרטיס בעת הליך הסליקה אינו זהה לשמו המסחרי, נדרשים הבנקים לפעול אל מול אותו בית עסק ללא שיהוי.

שימוש לרעה

במטרה להגביר את ערנותו של הלקוח ולשפר את יכולתו לעקוב אחר עסקאות שבהן לא הוצג כרטיסו בבית העסק, כגון עסקאות באמצעות האינטרנט או הטלפון שבהן עולה חשש לשימוש לרעה בכרטיס, נדרש המנפיק לציין בדף הפירוט שנשלח ללקוח ובהבלטה, האם הוצג כרטיסו של הלקוח במעמד ביצוע העסקה. זאת למעט במקרים בהם מדובר בעסקה מתמשכת בכרטיס החיוב.

במידה שכרטיס הלקוח בוטל או נחסם והמנפיק המשיך לחייב את חשבון הלקוח בגין עסקאות שבוצעו בכרטיס טרם הביטול או החסימה, על המנפיק לשלוח ללקוח דף פירוט לגבי עסקאות אלה לכל הפחות אחת לכל שישה חודשים.

אחריות תאגידית

בנוסף הנחה בנק ישראל את הבנקים לפרסם החל משנת 2012 דוח אחריות תאגידית על פי סטנדרטים מקובלים. הסטנדרט בעולם הוא הקריטריונים של ה-GRI (Global reporting initiative), וכבר כיום מפרסמים את הדוח שלושה בנקים: הפועלים, לאומי ודיסקונט.

"בשנים האחרונות התגברה המגמה לפיה חברות עסקיות פועלות באחריות תאגידית ומביאות בחשבון שיקולים חברתיים וסביבתיים בקבלת החלטות. אימוץ תפיסה זו נועד לייצר יתרון עסקי תוך יצירת השפעות חיוביות על החברה ועל הסביבה לטובת עמידות (sustainability) העולם בדורות הבאים", כותב זקן במכתב שנשלח לכל הבנקים.

להערכת זקן, "חברות הבינו כי במידה ויאמצו מדיניות של אחריות תאגידית, יסייע הדבר לאטרקטיביות של ההתקשרות עמן - בשנים האחרונות משקיעים, מפקידים וגורמים אחרים מגלים עניין הולך וגובר בהתנהגות של החברה, ולא רק ברווחיה". בנוסף מסביר זקן כי "התהודה לה זוכה האחריות התאגידית יצרה מערכות של דיווח ומדידה, המאפשרות לתת ציונים לארגונים ולמקם אותם ביחס לארגונים אחרים". לאור זאת יחויבו הבנקים לפרסם דוח אחריות תאגידית אחת לשנתיים.