אירופה ננעלה בעליות חדות; התוכנית לחילוץ דקסיה אושרה

הנעילה החיובית על רקע ההודעה האופטימית של מרקל וסרקוזי, ההסכם החילוץ לדקסיה ופגישת ה"טרויקה" עם שר האוצר היווני ■ בלגיה תרכוש את החטיבה המקומית של דקסיה תמורת 4 מיליארד א'

המסחר באירופה ננעל היום (ב') בעליות שערים חדות, בהמשך למגמה החיובית מאסיה הבוקר. המשקיעים צברו היום עידוד מהחדשות בדבר חילוצו של הבנק הצרפתי-בלגי דקסיה ועל רקע הודעתם המשותפת של מרקל וסרקוזי, כי יקבלו החלטות נוספות בדבר טיפול משבר החוב באירופה, עד סוף החודש הנוכחי.

הבנק הצרפתי-בלגי דקסיה תפס היום את מרבית תשומת הלב, לאחר שכבר בשבוע שעבר החלו להגיע מכיוונו איתותים על כך שהוא עומד לקרוס. אתמול הודיעו ממשלות צרפת, בלגיה ולוקסמבורג כי הגיעו להסכם לחילוץ הבנק, כאשר למעשה מדובר על פירוקו: במסגרת ההסכם בלגיה תרכוש את החטיבה הבלגית של הבנק תמורת 4 מיליארד אירו. בנוסף, הבנק יזכה לסיוע כלכלי במשך 10 השנים הקרובות עד סכום מקסימלי של 90 מיליארד אירו. היום הודיע הבנק שמועצת המנהלים שלו אישרה את התוכנית המוצעת.

בהודעה נאמר גם שהבנק נמצא במשא ומתן עם שני בנקים צרפתיים על מנת שיעביר אליהם את חשבונות הרשויות המקומיות בצרפת, וגם בודק אפשרות למכירת נכסים שלו בלוקסמבורג. בעקבות המהלך הודיע מנכ"ל החטיבה הבלגית של הבנק, ז'אן לוק דיהאן, שהוא פורש מתפקידו כחבר במועצת המנהלים, אולם יישאר בתפקידו כמנכ"ל הבנק.

פגישת מרקל-סרקוזי נתנה תמיכה

"יש אופטימיות וציפייה שמרקל וסרקוזי יכריזו על פתרון כולל עוד החודש", אמר לסוכנות בלומברג אנגוס גלוסקי, מנהל השקעות ב-White Funds Management.

בנוסף לחדשות המעודדות מכיוון בלגיה, עודדה פגישתם של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי, שנפגשו אמש לטובת דיון בדבר משבר החוב באירופה, את המשקיעים: "נעשה כל מה שדרוש בכדי לתמוך בבנקים האירופאים ולמנוע קריסה של בנק גדול", אמרה אתמול מרקל, לאחר הפגישה. "עד סוף החודש נציג פתרון מוסכם ויסודי לבעיית החובות וההון של הבנקים וגם לבעיית החזון להמשך הדרך ולארגון מחדש של מבנה הבנקים", אמר סרקוזי. "אנחנו נחושים למצוא פתרון מקיף למשבר עד סוף החודש, עוד לפני ועידת ה-G20 שתתקיים ב-3 בנובמבר".

ההחלטה על יוון - ביממה הקרובה

עניין רב ריכזה גם פגישתם של נציגי ה"טרויקה" - המורכבת מהאיחוד האירופי, הבנק המרכזי האירופי (ECB) וקרן המטבע הבינלאומית, עם שר האוצר היווני אוונגלוס ווניזילוס. הצדדים נפגשו במטרה לסיים את סבב השיחות הנוכחי שנמשך כשבועיים בנוגע להענקת הנתח הבא, בהיקף 8 מיליארד אירו, במסגרת חבילת הסיוע הראשונה של יוון (בהיקף כולל של 110 מיליארד אירו). ראשי המשלחת צפויים להוציא הודעה לגבי תוצאות השיחות ב-24 השעות הקרובות.

היום גם הודיעה הנציבות האירופית על דחיית מועד כינוס המועצה האירופית, שהיה אמור להתקים בשבוע הבא, ל-23 באוקטובר. בהודעה שפורסמה נאמר שהדחייה תאפשר ללטש את האסטרטגיה של האיחוד האירופי בהתמודדות עם המשבר הכלכלי שפוקד אותו. "יש להציג אלמנטים נוספים ביחס למצב ביוון, להזרמת ההון לבנקים וליעילות המוגברת של קרן החילוץ האירופית (EFSF)", אמר הרמן ואן רומפוי, נשיא האיחוד האירופי.

KBC הבנק הגדול ביותר בבלגיה, הודיע כי מכר את חובת הבנקאות הפרטית שלו לחברת ההשקעות Precision Capital תמורת 1.05 מיליארד אירו. המהלך יוביל להוספת 700 מיליון אירו להון של הבנק, אולם יקטין את הרווח של הבנק ברבעון השלישי של השנה בכ-400 מיליון אירו.

נעילה מעורבת באסיה

הבורסות במזרח ננעלו היום במגמה יציבה עם נטייה לעליות, כשלאורך המסחר החוזים העתידיים על המדדים המרכזיים בוול סטריט אותתו על עליות נאות, לאור חילוץ בנק דקסיה הצרפתי-בלגי וההתבטאות האופטימית של קנצלרית גרמניה ונשיא צרפת סרקוזי. בטוקיו לא התקיים היום מסחר וכך גם בבורסת טייוואן.

"הסוחרים פגשו בנתוני מאקרו חיוביים ודיווחים מאירופה מאותתים על פתרון מסתמן למשבר הבנקים כך שהראלי עשוי להימשך בשבועות הקרובים", אמר לבלומברג Nick Maroutsos, מנהל השקעות בסידני.

בסין דווקא נפלה היום הבורסה לשפל של שנתיים על רקע ההאטה בשוק הנדל"ן במדינה וההאטה הכלכלית. בנק ICBC הסיני הוביל את הירידות במניות הפיננסים בסין בעקבות דיווח בעיתון Shanghai Securities News לפיו הממשל הסיני צפוי להמשיך במדיניות ההידוק המוניטארי לאור האינפלציה.

[לבורסות בעולם][לטבלת ישראליות בעולם]