לעולם בעקבות השמש

למרות כל ההתפתחויות הטכנולוגיות, מצב-הרוח שלנו עדיין הכי מושפע מקרני החמה

1. החדשות הטובות הן שכולנו בני אדם. לתרבות שלנו, למין, לדת, לגזע, למקום המגורים, לסוג העבודה שאנחנו מתפרנסים ממנה או למעמד החברתי שלנו - לכולם יש כמובן השפעה לא קטנה על מצב-הרוח שלנו. אבל הרבה יותר מכל אלה אנחנו מושפעים מהשמש. בבוקר אנחנו שמחים יותר, ואז נעצבים אל ליבנו בהדרגה, עד שבא הערב עם משלוח חדש של אנרגיה ואופטימיות, איתו הולכים לישון.

מדובר בתוצאות מחקר חדש שנעשה באוניברסיטת קורנל ופורסם במגזין "Science". זירת המחקר הייתה הרשת החברתית טוויטר, ובמסגרתו נותחו יותר מ-500 מיליון ציוצים של כ-2.4 מיליון אנשים מ-84 מדינות.

זו לא הפעם הראשונה שסוציולוגים מנסים ללמוד עלינו מהרשתות החברתיות, אולם עד היום נעשו רוב המחקרים על קבוצות הומוגניות יחסית ולימדו אותנו, למשל, על התחושות בארה"ב לגבי המיתון (חרדה), ביפן אחרי אסון הטבע (בהלה) או במצרים אחרי ההפגנות בכיכר תחריר (אופטימיות). המחקר הנוכחי שונה משמעותית בהיקפו, למרות שהוא מגיע פחות או יותר לאותן התוצאות.

2. מתברר כי לכל המטען התרבותי, הדתי וההיסטורי שכל בנאדם סוחב על גבו יש פחות השפעה מאשר לקרני השמש.

לא יודע מה אתכם, אותי זה ממלא בשמחה ובתקווה. עושה לי טוב לדעת שהסעודי והאמריקני, הגרמני והתאילנדי, האיסלנדי והניגרי - כולנו אותו הדבר. לפני שאנחנו חיות חברתיות עם מכונית ומעמד חברתי, אנחנו יצורים ביולוגיים. כולנו רקמה אנושית אחת חיה. שעת שינה משפיעה עלינו יותר ממינוס בבנק, וחושך שיורד מוקדם משפיע עלינו הרבה יותר מהסמארטפון החדש שיש לנו.

יש גם הפתעות קטנות יותר, כמו זה שאנחנו מרגישים טוב יותר בסוף השבוע. תוצאה עקבית החוזרת על עצמה בכל העולם. הגיוני בסך-הכול.

החוקרים בדקו גם את ההשפעה שיש לאור השמש ולמשך היום עלינו. התוצאות: יותר משאנשים נוטים להתבאס בגלל שחשוך בחוץ - הם נעצבים כשהימים מתקצרים. לתשומת-לב הקורא אלי ישי.

3. בדרך-כלל נוטים חוקרים לסייג כמעט כל מחקר שנעשה בטוויטר, מאחר שהצייצנים עדיין מהווים - מה לעשות - שבריר מהאוכלוסייה, הם נוטים להתגורר בערים גדולות, ויש להם מודעות גדולה יותר לטכנולוגיה. הם לא מייצגים כלום.

אני מתאר לעצמי שאפשר לומר את אותו הדבר גם על המחקר הנוכחי, למרות שההיקף שלו - גם המספרי וגם הגיאוגרפי - גדול בהרבה. אבל מצד שני, דווקא ההסתייגות הזאת מוכיחה, בהפוכה, את העובדה שהמחקר עלה על משהו.

אם אנשים שחיים בערים הגדולות, ויש להם מודעות גבוהה יותר לטכנולוגיה (כלומר שהתלות שלהם במה שנקרא "הטבע" קטנה יותר), מושפעים בצורה מובהקת כל-כך מאור השמש - קל וחומר ששאר תושבי העולם, גם אלה שאין להם טוויטר ואינם גרים בערים הגדולות, מושפעים מהשמש לא פחות.

המסקנה: כולנו פרחים.

ניתן להזין באתר הזה מילות מפתח ולראות איך משתמשים בהם אנשים מכל העולם במהלך היממה - timeu.se.

אינפוגרפיקה מעוד מחקר על טוויטר שמראה את מצב-הרוח: tinyurl.com/2dntz5o