גרטנר: "בכלל לא בטוח ששוק המחשוב ייפגע מההאטה"

פטר סונדרגארד, מנהל המחקר של חברת המחקר גרטנר, מדבר על האפשרות שהתחזית לשוק ה- IT תונמך, טוען שלא מדובר בשידור חוזר של שנת 2008 ויש לו גם מסר לקורא טים קוק

חברת המחקר העולמית גרטנר פרסמה בסוף חודש יוני השנה הודעה אופטימית. ההוצאות העולמיות על טכנולוגיית המידע (IT), כך העריכה החברה, יעלו ב-7.1% בשנת 2011 לסך של 3.67 טריליון דולר, זאת לעומת התחזית הקודמת שדיברה על גידול של 5.6% בלבד.

אחרי קצת יותר מרבעון, התחזיות של גרטנר נראות הרבה יותר מדי אופטימיות וייתכן שהחברה תבחר לעדכן את הנתונים. עננים שחורים הצטברו בחודשים האחרונים מעל שמי הכלכלה העולמית, בהם ההחלטה של S&P להוריד את דירוג האשראי המושלם של ארה"ב. המתאם בין שיעור הצמיחה הכלכלי לבין ההוצאות על מחשוב היא גבוהה מאוד ולכן מעורר הסנטימנט השלילי בשווקים חששות כבדים ביחס למצבו של שוק ה-IT בתקופה הקרובה.

פטר סונדרגארד (PETER SONDERGAARD), סגן נשיא בכיר ומנהל המחקר בגרטנר אומר בראיון בלעדי ל"גלובס" שהחברה תפרסם בתקופה הקרובה תחזית מעודכנת, לרבות המלצות ל-2012. עד אז, לדבריו, "התחזית הנוכחית עדיין רלוונטית".

סונדרגארד מתייחס בזהירות לאפשרות של עדכון תחזיות כלפי מטה, אך בין השורות ניתן להבין שעדכון שכזה עשוי להתפרסם, אחרי שהחברה תבצע את הבדיקות המתאימות.

עם זאת, בדיוק כמו בתחום המאקרו כלכלי, שום דבר איננו חד משמעי. "זה לא כל כך קל כמו שהיה לנו בסוף 2008", הוא אומר, "אז הדרכנו את מנהלי מערכות המידע בארגונים להכין שני תקציבים ל-2009, אחד רגיל ואחד למקרה שבו הם ייאלצו לחתוך את ההוצאות. כעת, יש הבדלים גדולים בין התעשיות השונות והמדינות השונות ויהיו מקומות שבהם העניינים לא יהיו גרועים בכלל".

השינויים ביחס לתקציבי הטכנולוגיה מוסברים על-ידי ההוצאות של ארגונים על מחשוב, כמות ההון הזמין והרכישות של משתמשים פרטיים. "אנחנו מאמינים", אומר סונדרגארד, "כי הוצאות הצרכנים ירימו את השוק, לדוגמא עם טלפונים חכמים, אך התקציבים הארגוניים יפגעו". בנוסף הוא מעריך כי בסגמנטים שבהם יש לשיפור הטכנולוגיה תרומה מכרעת למצב העסק, "הארגונים ירצו להמשיך ולהשקיע".

בגרטנר עדכנו בינתיים שתי תחזיות משמעותיות אחרות שעוסקות בעתיד עולם המחשב. החברה הורידה את התחזית ביחס לשוק השבבים ב-2011 וכעת מדובר על ירידה חזויה של 0.1%, להיקף כולל של 299 מיליארד דולר בשנה הנוכחית. הירידה, שנובעת מעודף במלאי ומהאטה כלכלית, מחליפה את התחזית הקודמת שדיברה על עלייה של 5%. גם שוק המחשוב האישי ספג הנמכת תחזיות - כעת מדברים בגרטנר על צמיחה של 3.8% (לעומת 9.3% בסקירה הקודמת) - שמשמעותה מכירה של 364 מיליון יחידות.

ארכיטקטורה חדשה בעולם המחשוב

ההגדרה הכללית של גרטנר לשוק טכנולוגיית המידע העולמי כוללת מערכות חומרה, תוכנה, שירותי מחשוב ושירותי טלקום. בנטרול שוק הטלקום, בשאר הסגמנטים מתרחשים בימים אלה שינויים מרחיקי לכת שקשורים למגמות הטכנולוגיות.

מדובר במעבר לשימוש במשאבי מחשוב ותוכנה שממוקמים על שרתים מרוחקים, תחום שנקרא גם מחשוב ענן, השינויים במחשוב האישי, וברקע, המהלכים האסטרטגיים של חברות הטכנולוגיה הגדולות.

לדברי סונדרגארד: "מה שאנחנו רואים הוא מפגש של ארבע מגמות: ענן המחשוב, רשתות חברתיות, זיהוי הקונטקסט של התוכן, וניתוח מגמות. השילוב בין המגמות האלו יוצר ארכיטקטורה חדשה בעולם המחשוב, שמניחה שסביבת העבודה של המשתמש היא דינמית וניידת. אין גוגל, מיקרוסופט או אפל בעולם המחשוב החדש שנוצר מהמגמות האלו, אבל החברות מנסות לבנות את עצמן לקראת זה ולכן רואים כל כך הרבה רכישות ומהלכים אסטרטגיים שמתרחשים עכשיו".

אחד המהלכים האסטרטגיים הבולטים שראינו לאחרונה - וקשה להתעלם ממנו, לפחות בהקשר הסנטימנטלי - הוא הודעתה של HP על הכוונה להיפרד מפעילות המחשוב האישי. למרות ההיגיון בהודעה, המהלך היווה הפתעה גדולה. הודעה שפרסמה HP במקביל, על רכישת Autonomy הבריטית בתמורה ל-10 מיליארד דולר, גרעה בין לילה 20% משווי החברה. בשלב השני הודח מנכ"ל החברה ליאו אפוטקר ומי שנבחרה למלא את מקומו היא מג וויטמן, המנכ"לית לשעבר של eBay.

סונדרגארד טוען כי הופתע מהכוונות של HP לגבי פעילות המחשוב האישי, לא כל כך מהשינוי העסקי הצפוי, אלא מהאופן שבו הוא בוצע. "אפשר לספק סיבות רציונליות לשאלה למה הם עושים את זה, אבל מה שהכי הפתיע זו הדרך", הוא מגיב על ההודעה של HP תוך התייחסות לתזמון ואופן הפרסום של כוונות החברה, "העמדה שלנו היא שזה הגיוני, אבל הגישה לביצוע אינה בהכרח הנכונה".

"התלהבות מוגזמת מאפל"

השינויים הטכנולוגיים המהירים בעולם המחשוב יצרו אצל חברות המחקר סוג חדש של התמחות - הניסיון לכמת את ההייפ - מידת ההתלהבות מהטכנולוגיה. את הדעה של גרטנר על טרנדים - ובעיקר על הדעיכה הצפויה שלהם, ניתן למצוא בעקומת ההייפ (Hype Curve), שבודקת מה קורה לטכנולוגיות "מתבגרות". שתי מגמות בולטות - מחשוב ענן וטאבלטים - נמצאות כעת בשלב הבעייתי של העקומה, תקופת הציפיות המוגזמות.

"יש כרגע התלהבות גדולה מנושא הענן", מסביר סונדרגארד, "אבל בחלקים מסוימים של המחשוב הארגוני ייקח עוד עשור עד שנראה דברים עוברים לענן, למשל בכל מה שנוגע למידע קריטי של החברות. בתחום הטאבלטים, יש התלהבות מוגזמת (Over Hype) מספק טכנולוגיה מסוים, אפל. מה שהיא סיפקה הוא סביבת שימוש חדשה וממשק משתמש חדש, שלקח לה 15 שנים להביא אותם לידי שלמות. עם זאת, סביר שנראה את הממשקים האלו בהרבה סביבות, ומהרבה ספקים".

משך הזמן הדרוש להפיגת הטכנולוגיה למיין סטרים
 משך הזמן הדרוש להפיגת הטכנולוגיה למיין סטרים

שוק ה IT
 שוק ה IT