רוביני מזהיר: "יהיה מיתון, השאלה רק כמה חמור יהיה"

נוריאל רוביני טוען כי יש להרחיב את קרן החילוץ האירופית לכ-2 טריליון אירו ■ "השאלה אינה אם תהיה 'תחתית כפולה', אלא אם לאחר משבר כלכלי נוסף היא תהיה מתונה או חמורה

"נביא הזעם", פרופסור נוריאל רוביני, אמר היום (ג') ל-CNBC כי הכלכלות המתקדמות בעולם בדרכן למיתון נוסף, ללא קשר להמשך הכאוס באירופה. הכלכלן הבכיר, אשר חזה את המשבר הכלכלי של 2008, טוען כי לפי המידע האחרון שמגיע אליו, ארה"ב, גוש האירו ובריטניה כבר נמצאות על סף כניסה למיתון בשני הרבעונים הקרובים.

"השאלה אינה אם תהיה 'תחתית כפולה', אלא אם לאחר משבר כלכלי נוסף היא תהיה מתונה או חמורה", אמר רוביני בשולי פורום הידע הבינלאומי בסאול. "התשובה לכך תלויה בגוש האירו". לטענתו, פרעון חוב ריבוני, משבר בבנקים, או יציאה של מדינות מגוש האירו, תיצור זעזוע קשה יותר מהתמוטטותו של בנק ליהמן ברדרס. "אירופה חייבת לעשות את הדבר הנכון עד לפגישת ה-G20 בשבוע הראשון של נובמבר".

רוביני שב וחזר על טענתו, כי הדבר הנכון לעשות הוא להרחיב את קרן החילוץ האירופית (EFSF) לכ-2 טריליון אירו, להחיל תוכנית להקלת הנכסים הבעייתיים (TARP), בדומה לתוכנית שארה"ב ביצעה ב- 2008, מה שיעזור להזרים הון לבנקים. "יש צורך בקרן חילוץ גדולה פי 4 מזו של ה-440 מיליארד אירו, על מנת להבטיח שאיטליה וספרד לא יכנסו לאיזון רע", אמר רוביני. "אין תוכנית לעשות זאת, מכיוון שמבחינה פוליטית אפילו הקרן הראשונה לא אושרה, קל וחומר הרחבה שלה פי 3 או 4".

רוביני טוען גם כי הבנק המרכזי האירופי (ECB) צריך להקל את המדיניות המוניטרית כדי להעודד את הצמיחה. "הבנק עשה טעות, הם צריכים אירו חלש הרבה יותר, וזה לא צפוי לקרות", אמר רוביני בהתייחסו לכך שהבנק שמר את הריבית על 1.5% בשבוע שעבר, גם לאחר שהכריז על תוכנית לקניית 50 מיליארד אירו באג"ח.