עונת הפסימיות

הפסימיות ששקועים בה משקיעים עם אופטימיות האנליסטים מביאה לעליות בשוק

עונת הדוחות נפתחת היום (ג'), כמנהגה, עם הדיווח של חברת המתכות אלקואה . חברת המתכות הפותחת תמיד את עונת הדוחות, ובדרך כלל הדוח שלה, של ג'י פי מורגן (בהמשך השבוע) ואינטל קובעים חלק גדול מפרשנות המשקיעים לעונת הדוחות כולה.

עונת הדוחות הנוכחית מגיעה לאחר גל ירידות ארוך, שהביא את מרבית המדדים המרכזיים בעולם להיות מוגדרים כשוק דובי. גם רצף העליות של הימים האחרונים טרם הצליח להחזיר חלק משמעותי מהירידות. אבל השאלה שתמיד יש לשאול בשוק המניות הינה האם הפסימיות כבר מגולמת?

האופטימיות של האנליסטים

בעבר האנליסטים פיגרו אחר תוצאות החברות בתקופה של צמיחה. ב-5 העונות הקודמות כולן, היכו כשני שליש מהחברות את תחזית האנליסטים וקונצנזוס השוק. כפי שהאנליסטים פיגרו אחר התוצאות עקב פסימיות בתקופות של צמיחה חזקה ברווחי החברות, כך הם מפגרים אחר התוצאות הנוכחיות עקב אופטימיות יתר.

קונזצנוס האנליסטים לעונת הדוחות הנוכחית, הינו לרווח מצרפי של החברות במדד ה- S&P של כ- 106 דולר (רווח למניה מצרפי בארבעת הרבעונים האחרונים). משמעות הנתון הזה הינה שהאנליסטים צופים עלייה של כ- 16% ברווח למניה לזה של השנה שעברה.

על פניו, זה נראה מוגזם, וכלל לא ריאלי. 16% צמיחה, הינה הציפייה הגבוהה ביותר ברבעונים האחרונים, וזה עוד כשישנו חשש אמיתי לצמיחה העולמית, שלבטח תבוא לידי ביטוי כלשהו גם בדוחות הרבעון השלישי.

הפסימיות של המשקיעים

לעומת האופטימיות המוגזמת של האנליסטים, נראה כי המשקיעים סובלים דווקא מפסימיות מוגזמת. את ציפיות המשקיעים מרווחי החברות, נהוג למדוד על ידי מכפיל רווח עתידי. זהו יחס פיננסי המודד את מחיר המדד ביחס לצפי לרווחי החברות בעוד כשנה.

ככל שהיחס נמוך יותר, כך שוק המניות נחשב לזול יותר. היחס נמצא כיום ברמה של כ- 11. רמה זו נמוכה כמעט כמו הרמה הנמוכה ביותר אליה הגיע בשיא המשבר של 2008, אז הגיע ל-10.

המשקיעים לא מקבלים את צפי האנליסטים

כמובן שההסבר המיידי לרמה הנמוכה של מכפיל הרווח העתידי היא פשוטה. המשקיעים לא מקבלים את תחזיות האנליסטים, ולכן הרווח העתידי אותו הם צופים הינו נמוך יותר מקונצנזוס השוק. מכאן שגם תוצאות גרועות של החברות יכול להביא לתגובה חיובית.

השילוב של פסימיות המשקיעים עם אופטימיות האנליסטים יכול להביא למגוון תוצאות. סביר להניח שהרווח המצרפי יהיה נמוך יותר מהצפוי, וסביר להניח כי מכפיל הרווח יתקן כלפי מעלה. מכאן, ניתן להראות את מגוון האפשרויות בטבלת רגישות. בצד שמאל (ציר ה-X) מופיע המכפיל העתידי ובכותרת (ציר ה-Y ( מופיע הרווח המצרפי למניה. כפי שניתן לראות בטבלה, הטווח למדד הינו בין 870 ל-1543, אך הטווחים הריאלים יותר הם אלו שמוקפים בריבוע הפנימי. בתוך הריבוע צבועים בצהוב הערכים הגבוהים משווי המדד כיום.

חיים נתן - מכפילים
 חיים נתן - מכפילים

גם אם לא הצלחתם לעקוב אחר דרך החישוב במלואה, אני מניח שהבנתם שהפסימיות מוגזמת ומגולמת בשוק. כך שגם "החמצת" החברות את קונצנזוס התחזיות יכולה להביא את המדד לרמה גבוהה יותר עקב התאמה הגיונית של ציפיות המשקיעים.

עונת הדוחות הקרובה תהיה מעניינת.

דיווחי החברות הן בבחינת נהיגה תוך כדי הסתכלות במראה האחורית. מה זה משנה אם חברת X הציגה רווח Y ברבעון שהסתיים בספטמבר. חשוב יותר יהיה לראות את הודעות החברה ומתן התחזיות שלה להמשך. אך כפי ניתן לראות בטבלה, גם תוצאות חלשות ומתן תחזיות נמוכות יותר לעתיד כבר מגולמות בשוק.