"יש אתנחתא מהירידות, אך מוקדם להגיד שזהו שינוי מגמה"

בשוק ההון לא ממהרים להתלהב מהעליות החדות שנרשמו אתמול באחד העם ■ מנהל חדר המסחר בבנק הפועלים: "זו עדיין תנודתיות לא בריאה"

בדרך כלל ימי חול המועד מתאפיינים בבורסה במסחר מדשדש במחזורים נמוכים, בשל העובדה שמדובר ביום מסחר מקוצר ובתקופה בה מרבית הפעילים יוצאים לחופשה.

ואולם, הפעם, נראה כי חול המועד סוכות נפתח בסערה בבורסה עם זינוקים חדים של מעל 5% במדדים רבים, ומחזור מסחר גבוה מהממוצע בימי ראשון בתקופה האחרונה, שהגיע ל-1.3 מיליארד שקל.

הצבע הירוק הבוהק שהשתקף אתמול (א') ממסכי המסחר באחד העם, ממשיך את המגמה החיובית טרם היציאה לחופשת חג הסוכות, אשר הובילה את המעו"ף לעלייה של 3.3% בשבוע המסחר הקודם, אחרי זינוק של 4.1% ביום שני.

ברקע לרוח החיובית בזירה המקומית, עומדת אופטימיות שנושבת בימים האחרונים מבורסות מרכזיות בעולם, לנוכח דיווחים חיוביים מהזירות האירופית והאמריקנית. באירופה, מנהיגי המדינות הגדולות הציגו תכנית משותפת נוספת להתמודדות עם משבר החובות ביבשת ולחיזוק המערכת הפיננסית.

לצד אלו, פורסמו בארה"ב בימים האחרונים מספר נתוני מאקרו חיוביים, במקביל לדוחות כספיים מעודדים של כמה חברות גדולות, ואלו לא זכו לתגובה מצד השוק המקומי, שפעיליו בילו בסוכה.

"זו עדיין תנודתיות לא בריאה"

למרות החגיגה בבורסה, בשוק חוששים הפעילים מאופטימיות יתר. מנהל חדר המסחר בבנק הפועלים, שמוליק פלטניק, אמר כי "חששות המשקיעים ממשבר החובות באירופה קצת נרגעו, והשוק מגיב גם לעליות החדות שנרשמו בארה"ב. הסנטימנט יכול להמשיך עוד קצת אם מחר תהיה פתיחה חיובית בארה"ב. כך, שיכול להיות שיש אתנחתא מהירידות, אבל עוד מוקדם להגיד שזהו שינוי מגמה".

פלטניק מסביר כי "בדרך כלל, שינויי מגמה מגיעים לא במצבי מסחר קיצוניים, כמו היום, אלא ברצף עליות מתונות יותר של מספר ימים, בהם רואים כניסת כוחות נוספים למסחר. עליות כאלה חדות אומרות שנקודתית היום אין הרבה מוכרים, אבל בחצי השנה האחרונה ראינו לא פעם שינויים חדים וגם ירידות כאלה, וזו עדיין תנודתיות לא בריאה".

לאלה מצטרפים דבריו של יאיר אלק, מנכ"ל משותף בבית ההשקעות אקסיומה, שציין לפני ימים אחדים כי מבחינה טכנית, רוב השווקים המובילים בעולם נמצאים בתבנית של דשדוש, וכך גם ישראל.

גולן ספיר, משנה למנכ"ל סיגמא בית השקעות, אמר היום כי "בימים האחרונים אנחנו עדים לאוסף של אירועים חיוביים, שהצטברו לכדי תחושה מעט אופטימית מזו ששררה בשבועות האחרונים. זה מתבטא בכל החזיתות המדוברות, החל מההסדר האירופאי המתקרב, כולל הסכמה לגבי איכות הביצוע היוונית, מעט נתוני מאקרו חיוביים בארה"ב, שמרגיעה רבים".

עם העליות אתמול, חצה מדד המעו"ף רמה של 1,100 נקודות, אותה ציין אלק כ"סימן לכוננות כניסה לשוק". ביטחון גדול יותר הוא זיהה באזור ה-1,135 נקודות, אליו התקרב היום המעו"ף, כשנסגר ברמה של 1,131.34 נקודות. במבט להמשך, פלטניק סבור כי "יתכן שעד סוף השנה יהיה תיקון כלפי מעלה. ברגע שנראה פשיטת רגל של יוון, וזו תהיה עובדה מוגמרת, ושהבנקים לא קורסים ולא נכנסים לפאניקה, זה יכול להיות האות להתחיל להיכנס לשוק".