גבי אשכנזי בדרך לחברת הנפט והגז שמן?

הרמטכ"ל לשעבר קיבל הצעה לכהן כיו"ר החברה ■ שמן, בבעלות חיים לייבוביץ', אברהם נניקשווילי וג'קי בן זקן צפויה לגייס בבורסה עד 100 מ' דולר

האם רשימת הגנרלים ויוצאי מערכת הביטחון שפונים לעסקי חיפושי הגז והנפט מתארכת? ל"גלובס" נודע כי חברת שמן לחיפושי נפט הציעה באחרונה לרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, להתמנות לתפקיד יושב הראש שלה, וזאת על רקע כוונתה לצאת להנפקה. באמצעות ההנפקה, החברה מתכוונת לגייס את ההון הדרוש להתחיל ולקדוח בשטח ימי מול חופי אשדוד - שבו כבר נמצא נפט בעבר. לצורך הקידוח, שמן צפויה לגייס בבורסה הון בהיקף של כ-50 עד 100 מיליון דולר על פי שווי חברה של מיליארד דולר.

ל"גלובס" נודע כי את ההצעה לאשכנזי, שסיים את כהונתו כרמטכ"ל באמצע חודש פברואר ובמקומו התמנה לתפקיד בני גנץ, העלה אחד מבעלי החברה, חיים לייבוביץ'. לדברי גורמים המקורבים לנושא, גם דובר צה"ל לשעבר, תא"ל (מיל.) אבי בניהו, שכיהן בתפקיד בעת כהונתו של אשכנזי כרמטכ"ל, מעורב במגעים המתקיימים בעניין. באחרונה נפגשו מנכ"ל שמן יוסי לוי ואשכנזי, והשניים שוחחו על אפשרות מינויו לתפקיד היו"ר. ככל הידוע, אשכנזי לא מסר תשובה סופית ולפי שעה בשמן מחכים.

בכל מקרה, אם יחליט להיעתר להצעה שקיבל משמן, אשכנזי מצטרף לקבוצה שהולכת וגדלה של בכירים במערכת הביטחון שפנו לעיסוק בתחום חיפושי הגז והנפט: אחד השמות שמובילים את הרשימה הוא מאיר דגן, שכיהן עד לאחרונה במשך כשמונה שנים כראש המוסד ומונה בחודש מאי האחרון לתפקיד יו"ר מועצת המנהלים של חברות חיפושי הנפט והכרייה גוליבר אנרג'י. באותה רשימה נמצא גם האלוף (במיל') גיורא איילנד ששימש בתפקידו האחרון בצה"ל כראש אגף התכנון ומונה לפני כשנה ליועץ חיצוני עבור שותפות חיפושי הנפט גבעות עולם.

בכירים לשעבר במערכת הביטחון, בדגש על יוצאי משטרת ישראל משמשים בקבוצת דלק של יצחק תשובה ובהם גם המפכ"ל לשעבר, דודי כהן, שאמון על אבטחת מתקני האנרגיה של הקבוצה; המפכ"ל לשעבר משה קראדי, שמכהן כיו"ר דלק תשתיות וסגן המפכ"ל לשעבר, גבי לסט שמכהן כיו"ר קבוצת דלק ויו"ר דלק אנרגיה.

שמן מוחזקת בידי ACC שבשליטת לייבוביץ' (50%), אברהם נניקשווילי וג'קי בן זקן (12.5% כל אחד) ומנופים שבשליטת נניקשווילי (25%).

מאז שחרורו מצה"ל, שאלת פעילותו של אשכנזי נותרה פתוחה והיא מעסיקה רבים בקהילה העסקית וזאת, בין השאר על רקע היותו רמטכ"ל אהוד שייזכר כמי ששיקם את צה"ל אחרי מלחמת לבנון השנייה ב-2006. עם זאת, סיום כהונתו לווה באקורדים צורמים ובעננה כבדה. זאת בשל חשד לקשרים פסולים שקיימו אשכנזי ואשתו רונית עם בועז הרפז, שזייף את המסמך שנועד להכפיש ולטרפד את מינוי האלוף (במיל') יואב גלנט לתפקיד הרמטכ"ל הבא. גם אחרי שהובהר המהלך, גלנט לא מונה לתפקיד הרמטכ"ל בעקבות דוח מבקר המדינה על חריגות בנייה שביצע בביתו שבמושב עמיקם.