"החובות והבנקים באירופה מאיימים על הכלכלה העולמית"

הלמונט סיקמן, פרופ' לכלכלה, מסביר בריאיון ל-CNBC למה חייבים לטפל בבעיות באירופה ■ "הבנקים הן הבעיה, לא הממשלות" ■ ובכל זאת הוא סבור: "אנחנו עדיין לא במשבר"

"אנחנו עדיין לא נמצאים במשבר בגוש האירו", מעריך היום (ה') הלמונט סיקמן (Helmunt Siekmann), פרופ' לכלכלה, בריאיון ל-CNBC. "זו אינה בעיה של המערכת המוניטארית, אלא בעיה של המוסדות הפיננסים - בעיקר כמה מהבנקים הגדולים. כך זה היה בהתחלה, וכך זה גם כעת".

בכך, מביע סיקמן התנגדות לטענה כי האשמות הן הממשלות, וטוען כי להתמקד בפתרונות למשבר במערכת הבנקאית: "פספסנו את ההזדמנות לארגן מחדש את הון הבנקים עוד במשבר 2008", הוא מסביר. כעת, הוא סבור, ההתפתחויות האחרונות בדגש על תפיחת החובות הריבוניים בחלק מכלכלות אירופה, החריפו את המצב ומקשים על הזרמת הון לבנקים.

"הבעיה של החובות הריבוניים נובעת מכמה מדינות שהצילו את הבנקים שלהן, אבל לא נקטו במדיניות פיסקליות יציבה ועקבית", מסביר סיקמן. "זה לא חדש, אבל כעת זה כבר הפך לבעיה. השילוב בין החובות הריבוניים ומעט מאד הון נזיל בבנקים הגדולים מהווה איום ליציבות המערכת הפיננסית העולמית".

דבריו של סיקמן נאמרים בעת שמובילי המדיניות הפיננסית באירופה נפגשים כדי לדון בפתרונות באשר למשבר החוב היבשתי, בדגש על אפשרות להרחבת קרן החילוץ האירופאית לכ-2 טריליון דולר, והזרמת אשראי למערכת הבנקאית. אמש, הסתיים סבב השיחות ללא תוצאות משמעותיות, המשקיעים בשווקים הגלובליים קיבלו דיווחים סותרים באשר להרחבתה של קרן הייצוב (EFSF), מכיוון גרמניה.

"אנחנו צריכים פיתרון כולל כעת. צריך לנקוט בפעולות ארוכות טווח כדי להבטיח שקט", סיכם סיקמן.