בדרך לראלי? הפדרל ריזרב רוקח תוכנית רכישות שלישית

דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל": התוכנית תכלול רכישות אג"ח מגובות משכנתאות ■ המטרות: הורדת הריביות על הלוואות ארוכות טווח, אישוש שוק הדיור והגדלת הצריכה הפרטית

הפדרל ריזרב שוקל לצאת בתוכנית תמרוץ שלישית לשווקים, אשר תכלול בעיקרה רכישות של אג"ח מגובות משכנתאות בכדי ללחוץ את הריביות על המשכנתא כלפי מטה, ולאושש את שוק הדיור המקרטע בארה"ב - כך מדווח היום (ו') ה"וול סטריט ג'ורנל".

להורדת הריבית על המשכנתאות מטרה כפולה: ראשית, תאפשר הורדת הריבית להאיץ את הרכישות בשוק הדיור האמריקני ותקל את תנאי מתן המשכנתאות לציבור האמריקני. שנית, מקווים ב'פד' כי החיסכון הציבורי כתוצאה מהמהלך יופנה לעבר צריכה פרטית אחרת, מה שלמעשה צפוי להאיץ את זרימת ההון במשק.

דיווחים סותרים

הדיווח של ה"ג'ורנל" סותר דיווחים מנאומו של יו"ר ה'פד' בן ברננקי, אשר דיבר הלילה מול הדמוקרטים בסנאט האמריקני. על פי הסוכנויות הזרות, ברננקי הבהיר כי ה'פד' לא יחיל תוכנית רכישות שלישית בזמן הקרוב, בהתאם להצהרותיו בחודש אוגוסט השנה.

מנגד, אנליסטים רבים ממהרים לפרש את הדיווח כאמין, תוך שהם מסתמכים במקביל על הצהרותיו של דניאל טרולו (Daniel Tarullo), בכיר בדירקטוריון הפדרל ריזרב. טרולו נאם בכנס כלכלנים בניו-יורק ורמז כי הבנק המרכזי שוקל לרכוש אג"ח מגובות משכתנאות - קרי, יוציא לפועל למעשה סבב רכישות שלישי מאז פרוץ משבר הסאב-פריים ב-2008.

"מדובר בהתבטאות שייתכן ומרמזת על מחשבותיו של בן ברננקי, יו"ר ה'פד', מבלי שהצהיר עליהן באופן רשמי", מנתח את הנאום מייקל פרולי (Michael Feroli), כלכלן ב-JP מורגן. "ברננקי בוודאי ידע על הנאום (של טרולו), והוא כנראה מברך עליהן בסתר".

טוויסט נוסף

הדיווחים באשר לתוכנית רכישות שלישית מגיעות לאחר הודעת ה'פד' בספטמבר בדבר השקת אופריישן טוויסט - תוכנית לשינוי תמהיל האג"ח אשר ברשותו, בהיקף של 400 מיליארד דולר. במסגרת התוכנית, יחליף ה'פד' אג"ח קצרות-טווח בארוכות-טווח בהיקף המדובר עד סוף יוני 2012.

מטרת התוכנית המדוברת, בדומה לחשיפת ה"ז'ורנל", הינה ללחוץ את הריבית על האג"ח לטווח הארוך בארה"ב כלפי מטה, מה שצפוי לגרור מטה את הריביות על הלוואות ארוכות טווח במשק האמריקני - דוגמת הלוואות לעסקים, סטודנטים, משכנתאות, וכיוצ"ב.

אולם, טרם הצהרותיו של ברננקי באוגוסט האחרון כי ה'פד' עשוי להשתמש בכלים מוניטאריים נוספים כדי לאושש את הכלכלה, ציפו המשקיעים בשוק למהלך אגרסיבי יותר - אשר יכלול רכישת אג"ח ממשלתיות על ידי ה'פד' תוך פגיעה במאזן. בדיוק כפי שעשה ברננקי בשנים 2009-2010.

בכירי הבנק המרכזי בארה"ב, נזכיר, השיקו בנובמבר 2010 תוכנית הקלה כמותית שנייה (QE2), במסגרתה רכשו אג"ח ממשלתיות בהיקף של 600 מיליארד דולר, בכדי להזרים הון לשווקים. זאת, לאחר תוכנית דומה שהושקה באוגוסט 2009 והסתיימה באפריל 2010 - במטרה לאושש את השווקים לאחר משבר 2008. שתי התוכניות, יש לציין, הציתו ראלי בשווקים שנמשך עד שסיומן נראה באופק.