המשנה לברננקי יורה: "תוכנית רכישות נוספת אפשרית"

ז'נט יילן, סגניתו של יו"ר ה'פד' בן ברננקי, תורמת לשרשרת הדיווחים בדבר תוכנית רכישות שלישית ■ עוד התייחסה להתאוששות כלכלת ארה"ב ממשבר 2008 ולמשבר החוב באירופה

בכירי הפדרל ריזרב ממשיכים להטיל פצצות ביומיים האחרונים, באשר לאפשרות כי הבנק המרכזי בארה"ב יחיל תוכנית רכישות אג"ח שלישית, לטובת תמרוץ השווקים ואישוש שוק העבודה האמריקני המקרטע. אולם הפעם, מגיעה ההצהרה האחרונה מכיוון מפתיע: ז'נט יילן (Janet Yellen), המכהנת כסגנית יו"ר ה'פד', בן ברננקי.

בנאום שנשאה הלילה (שבת) בדנבר, אמרה יילן כי הבנק המרכזי "ישיק תוכנית רכישות שלישית במידה ונזדקק לה". זאת, לאחר שגם דניאל טרולו (Daniel Tarullo), בכיר נוסף ב'פד', רמז כי הבנק המרכזי שוקל רכישות אג"ח נוספות כדי להשיב את הכלכלה האמריקנית למסלולה.

מעל כל אלה, נזכיר, מרחף הדיווח של ה"וול סטריט ג'ורנל", כי בכירי הבנק המרכזי אכן בוחנים באופן רציני את האפשרות - גם אם אינם מצהירים על כך בגלוי.

בנוסף לרמיזותיה באשר לתוכנית רכישות שלישית (QE3), אמרה עוד יילן כי בכירי הבנק המרכזי מתייחסים ברצינות לאמירותיו ראש שלוחת ה'פד' בשיקגו, צ'ארלס אוונס, כי יש לקשור באופן ברור את רמת הריבית האפסית בארה"ב (0-0.25%) לרמת האבטלה ושיעור האינפלציה.

"האפשרות לרכישה נרחבת של אג"ח ממשלתיות תהפוך לרלוונטית אם ניווכח כי התפתחות הכלכלה מחייבת התערבות מוניטארית אגרסיבית יותר", הסבירה יילן. עוד ציינה כי התאוששות כלכלת ארה"ב ממשבר 2008 היא "איטית באופן מאכזב ומדאיג", וכי משבר החובות באירופה הוא "מדאיג במיוחד".