בעקבות הסרטונים ה"מזעזעים": האו"ם יחקור מות קדאפי

דיווחים בסוכנויות הזרות: האו"ם עשוי לחקור נסיבות מותו של הרודן ■ מומחה לאיסלאם: "יש כללים ברורים בדת כיצד לנהוג באויבים שלך - אף אחד מהם לא כולל הרג לעשיית צדק"

בימים האחרונים, עת נודע כי שליט לוב לשעבר מועמר קדאפי מת, הודלפו לרשת שני סרטונים בהם נראית דמותו בבירור: בראשון השליט לשעבר עוד בחיים, ובשני נראית גופתו. האירועים שהתרחשו בין שני הסרטונים הללו והובילו למותו של הרודן, נותרו לוט בערפל, ועשויים להוות עילה לחקירה של האו"ם - כך דווח היום (שבת) בסוכנויות הזרות.

באחד הסרטונים מופיע קדאפי עם פציעת ראש, ככל הנראה לאחר העימות עם כוחות המורדים. בתחילה הוא מופיע ללא פציעות כלל, יושב על ברכיו כשהוא לובש סחבות, ומוקף באנשים עם אקדחים. מאוחר יותר, מופיעה סצינה בה נראה קדאפי מובל לתוך רכב, כאשר דם ניגר מראשו. במהלך הצילומים ניתן לשמוע קול ערבי דורש: "לא לירות".

כיצד מפרשים בעולם את היחס ה"מזעזע" לו זכה קדאפי לפני מותו? "זה הגיוני שאחרי שנים של התעמרות בעמו, ישנו גל אדיר של שנאה כלפי קדאפי", מסביר ראשיד עומר, מנהל מחלקת מחקר לתרבות האסלאם בברצלונה, ספרד.

"אולם יש כללים איסלאמיים ברורים באשר לאופן בו ראוי לנהוג באויבים שלך", המשיך עומר. "והכללים הללו אינם כוללים הרג כדי לעשות צדק".