"תוכנית רכישות שלישית אפשרית - אבל במה היא תועיל?"

הדיווחים כי יו"ר ה'פד' בן ברננקי בוחן השקתה של תוכנית רכישות אג"ח נוספת (QE3) צוברים תאוצה ■ כעת מתפנים האנליסטים בוול סטריט לנתח את המהלך

לאור הדיווחים בדבר תוכנית רכישות שלישית בארה"ב והציפייה להצגת פיתרונות למשבר החוב באירופה, ננעל אתמול המסחר בוול סטריט בעליות שערים, כאשר מדד ה-S&P500 משלים עליות של כ-1.1% בשיעור שבועי. כעת, פונים האנליסטים בארה"ב לנתח את המציאות החדשה, על רקע עליית רף הציפיות של המשקיעים בשוק.

"למרות שאנחנו לא מקבלים תגובה ברורה מכיוון אירופה באשר לכיצד לטפל במשבר החוב, נראה כי כולם מקווים שעוד כמה ימים 'יעשה את העבודה' עבור מובילי המדיניות ביבשת", מציין פטר בוקוור (Peter Boockvar), אנליסט מניו-יורק. בוקוור התייחס לחדשות מכיוון אירופה כי מנהיגי גרמניה וצרפת מתקשים להסכים על תוכנית רחבה הכוללת מספר צעדים לפיתרון המשבר. מרקל וסרקוזי צפויים להמשיך ולהיפגש גם היום, לקראת ועידת שרי האוצר של אירופה, שתיערך מחר.

"יש תחושה שאירופה תצליח להגות פיתרון שיקל באופן מיידי על הפחד הגובר כי המשבר ייצא מכלל שליטה", מסביר ג'יימס פאולסן (James Paulsen), אנליסט מוולס קפיטל. "השווקים גם הגיבו לדיווחים כי ה'פד' ישיק תוכנית רכישות אג"ח שלישית. אולם, יש לציין כי ניכר שחלק לא קטן מהמשקיעים לא סבורים שרכישות נוספות, זה לא מה שאנחנו צריכים עכשיו".

הפדרל ריזרב, נזכיר, הכריז בחודש ספטמבר על "אופריישן טוויסט", תוכנית במסגרתה יחליף אג"ח קצרות-טווח שברשותו באג"ח ארוכות-טווח, בהיקף כולל של 400 מיליארד דולר. זאת, ללא רכישת אג"ח חדשות ופגיעה במאזן. אולם, לאור הורדת תחזיות הצמיחה הגלובליות והחשש ממיתון נוסף, צצו מספר "רמזים" בימים האחרונים כי יו"ר ה'פד' ברננקי רוקח מחדש תוכנית רכישות שלישית. בין הרומזים, ניתן היה למצוא את ז'נט יילן, המכהנת כסגנית יו"ר הפדרל ריזרב.

"המשוכה להשקתה של תוכנית רכישות שלישית היא גבוהה, אולם נראה שהאפשרות הזו עדיין על השולחן", מסביר אלן גייל (Alan Gayle) אסטרטג בכיר ב-Eidgeworth קפיטל. "כעת המשקיעים תוהים: האם תוכנית שכזו אפקטיבית בכלל?".