כלל פיננסים מזהיר: "קשה לסמוך על קרן החילוץ באירופה"

האם באירופה נשענים על "כרעי תרנגולת"? אמיר כהנוביץ' מכלל פיננסים מסביר: כמעט 40% מהלוואות הקרן מגיעות מכלכלות אירופה ה"מתקשות" ■ 20% מגיע מצרפת - שעלולה לספוג הורדת דירוג בקרוב

במסגרת כינוס ראשי הממשלות ושרי האוצר של כלכלות גוש האירו היום (א'), המנהיגים דנו בהרחבת קרן החילוץ האירופאית - שרק בשבוע שעבר אושרה הרחבתה להיקף של 440 מיליארד אירו. אולם בכלל פיננסים סבורים כי הרכב הקרן מראה ש"קשה מאד לסמוך עליה", ולמעשה אינה מהווה פיתרון ראוי למשבר.

לטובת הרחבת הקרן, נזכיר, בוחנים מובילי המדיניות הפיננסית בגוש הירו מספר אפשרויות, ביניהן שילוב בין קרן החילוץ (EFSF) למנגון חדש (ESM), שיהווה רשת הגנה בהיקף של 940 מיליארד אירו למערכת הפיננסית באירופה. אפשרות נוסף אם מינופה של קרן החילוץ על בסיס גיוס כספים ממדינות החברות בקרן המטבע הבינלאומית, כאשר כלכלת גוש האירו יציגו ערבונות להלוואות.

על פי דיווחים בסוכנויות הזרות, השאיפה היא להרחיב את הקרן להיקף שנע בין 1 ל-2 טריליון דולר.

אולם אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי בכלל פיננסים, מטיל ספק באפקטיביות של הקרן, ומציין כי "כ-37% מהקרן הם כספים שמלוות לקרן מדינות ה-PIIGS בעצמן", ולפיכך מדובר בהלוואות בעלות סיכון גבוה.

יתרה מזאת, מזהירים בכלל פיננסים כי יותר מ-20% מכספי הקרן מגיעים מצרפת, אשר ספגה בשבוע החולף אזהרות מסוכנויות הדירוג כי דירוג האשראי שלה נמצא בסיכון. "אם דירוג האשראי של צרפת ייפגע, זה עלול לערער את האמון הכללי בדירוגי ה-'AAA' באירופה, ולזעזע את אמון המשקיעים בקרן", מסביר כהנוביץ'.

במקרה של הורדת דירוג אשראי לצרפת, מסביר כהנוביץ', "התשואות על הקרן יעלו משמעותית וינטרלו את האפקטיביות שלה".