הצוואה של קדאפי: "המשיכו להילחם; שימרו על נשותיי"

צוואתו של קדאפי מגלה פרטים חדשים על האופן שבו רצה להיקבר ■ על פי הדיווחים, הצוואה נכתבה ב-17 באוקטובר, זמן קצר לפני שמצא הרודן את מותו - באופן שמעלה את החשד כי ידע שלא יאריך ימים ■ במקביל נחשפים פרטים חדשים על רגעיו האחרונים של הרודן: בתו התקשרה לטלפון שלו, אחד המורדים ענה ואמר: "הזקן המטורף מת"

האם מועמר קדאפי, שליט לוב המודח שהוצא להורג בסוף השבוע בלינץ' פומבי, ידע שסופו הטרגי קרב? כך לפחות עולה מדיווחים שפורסמו היום בכלי תקשורת ערביים, לפיהם בימיו האחרונים האיש שהנהיג את המדינה במשך 42 שנה כתב צוואה ובה ביקש להיקבר בעיר סירט, סמוך לבני משפחתו.

על פי הדיווחים, במסגרת צוואה שנכתבה ב-17 באוקטובר והועברה לשלושה ממקורביו, הורה קדאפי לאנשיו להמשיך בלוחמה על עתיד המדינה. בשלב זה לא ניתן לדיווחים שום אישור רשמי. בפרסומים נטען עוד כי הצוואה נפתחה בפסוקים מן הקוראן. בהמשך, כך על פי הדיווח, ביקש קדאפי להיקבר על פי ההלכה האיסלאמית ובבגדים שילבש בעת מותו, לצד קרוביו ובני עמו הקבורים בסירט.

"אני מבקש שיתייחסו למשפחתי, ובמיוחד לנשותיי בצורה נאותה", הוסיף קדאפי, על פי הדיווחים, בצוואתו. "העם הלובי חייב לשמור על זהותו, על ההיסטוריה שלו ולזכור את גיבוריו. עליו להמשיך את ההתנגדות נגד כל תוקפנות זרה נגד לוב - בימים אלה, מחר ולעולם".

לכספיו הרבים של קדאפי, הון הנאמד בכ-200 מיליארד דולרים, אין זכר בצוואה שכתב. לא ידוע עדיין מה יעלה בגורל הונו, שחלקו, ככל הנראה, לא מצוי במדינה, אלא בחשבונות זרים.

נתיחת הגופה: קדאפי נהרג מכדור בראש

בתוך כך, בלוב ממשיכה גופתו של הרודן המודח להוות אטרקציה לעלייה לרגל. אחד מהפעילים שהיו מעורבים במבצע הלכידה של קדאפי מספר היום על הרגעים האחרונים של שליט לוב, בהם התחנן על חייו. "ניסיתי להציל את חייו כדי להביאו לדין", סיפר הפעילף עומראן אל-עוויב. "אבל אז הותקפנו משלוש חזיתות. לקחו את קדאפי מהמקום שבו הוא ניסה להסתתר".

כלי תקשורת ערביים דיווחו בנוסף כי גופתו של קדאפי עברה היום נתיחה שלאחר המוות, בהתאם לדרישות הקהילה הבינלאומית, על מנת לגלות באילו נסיבות מצא את מותו. מאוחר יותר גילו ממצאי הנתיחה, כפי שסברו לפני כן, כי הרודן נורה בראשו.

באתרי אינטרנט איסלאמים פורסמו בימים האחרונים מספר פסקי הלכה המגנים את התנהלות המורדים בשמירה על גופתו של קדאפי. בפרסומים הובאו פסוקים מן הקוראן המדגישים כי יש לקבור את גופת המת 24 שעות לאחר מותו - לכל המאוחר.

"הזקן המטורף, אבו שפשופה, מת"

בתו של שליט לוב לשעבר, עיישה קדאפי, התקשרה לאביה אחרי ששמעה את הדיווחים על לכידתו, כדי לברר מה מצבו. אלא שמהצד השני של הטלפון ענה לה אחד המורדים שחיסל את קדאפי ואמר לה: "הזקן המטורף מת".

הדרך שבה גילתה עיישה קדאפי על מות אביה מטרידה רבים בממשלה הזמנית של לוב, שמבקשים כעת לבדוק את האופן שבו נהרג הרודן. מקורות בלוב מדווחים שנער בן 17 ירה בסופו של דבר בקדאפי באמצעות אקדחו המוזהב של המנהיג המודח. דוח הנתיחה אמנם אישר את צורת המוות, אך מי שגרם לכך טרם נתפס.

"עיישה התקשרה לאביה לטלפון הנייד שהיה ברשותו, ואחד מהמתנגדים ענה לה ואמר 'זה נגמר! אבו שפשופה מת!'", סיפר אחד המפקדים בצבא לוב שתמך בקדאפי. "זה מביש, היא בתו", הוסיף. נזכיר כי לאחר נפילת משטרו של קדאפי באוגוסט האחרון, נמלטה עיישה עם אמה ושני אחיה לאלג'יריה.