חשש ממיתון: נפילה במדד מנהלי הרכש באירופה באוקטובר

מדד מנהלי הרכש נפל לרמה של 47.2 נקודות באוקטובר מ-49.1 נק' בספטמבר - שפל שלא נראה מיולי 2009 ■ מנהיגי אירופה במירוץ נגד השעון להציג פתרון למשבר עד יום רביעי

נתונים כלכליים שליליים פורסמו היום (ב') באירופה ושוב מדגישים את הצורך בתוכנית כוללת לפתרון משבר החוב. מדד מנהלי הרכש נפל לרמה של 47.2 נקודות באוקטובר מ-49.1 בספטמבר - שפל שלא נראה מאז יולי 2009. כידוע, מדד מתחת ל-50 נקודות מעיד על התכווצות בפעילות הייצור, מה שמגביר את החששות בשווקים מכניסה למיתון באירופה.

כתגובה ראשונית לנתון מחקו בורסות אירופה את העליות כמעט לגמרי ובבורסה בת"א עברו מדדי המניות לירידות. אנליסטים באירופה ציפו למדד גבוה יותר באוקטובר, של 48.8 נקודות, כך שהנתון שפורסם היום מאכזב בכל המובנים.

כתבות נוספות בנושא משבר החוב באירופה:

סרקוזי: "יש התקדמות בנושא עזרה לבנקים והמשבר ביוון"

גורמים באירופה: קרן הסיוע תתבסס גם על סין וברזיל

יום מסחר מתוח בבורסות אירופה

מדד מנהלי הרכש מגביר כאמור את החשש מגלישה למיתון באירופה, על רקע משבר החוב המתפשט. ברקע נמשכים המאמצים להכין תוכנית כוללת לפתרון המשבר, שלפי דיווחים בתקשורת הזרה תוצג עד יום רביעי בפגישת פסגה של מנהיגי האיחוד האירופי. התוכנית אמורה לכלול "תספורת" אגרסיבית למחזיקי האג"ח של יוון, חיזוק הבנקים בהון נוסף כדי שיוכלו לעמוד במחיקות הגדולות וכן הגדלת משמעותית של קרן החילוץ (EFSF) לרמה של 1-2 טריליון אירו.

הנתון של היום מצטרף למדד אמון המשקיעים השלילי שפורסם בגרמניה החודש, אשר ירד לשפל של 3 שנים. למרות רצף נתונים שליליים, הבנק המרכזי של אירופה לא הוריד בתחילת החודש את הריבית בגוש האירו, שעומדת על 1.5%, ובמקום זאת הסתפק בהשקת תוכנית רכישות אג"ח נוספת ב-40 מיליארד אירו.

"אירופה תמשיך להיאבק במיתון", אמר לסוכנות בלומברג כלכלן בכיר בבנק סרסין בציריך. "הממשלות הגדולות באירופה נתונות תחת לחץ לבצע קיצוצים בטווח הקצר. תוכניות הצנע ישפיעו באופן מהותי על הצמיחה ב-2012".

פרופ' נוריאל רוביני, "נביא הזעם" שחזה את משבר האשראי ב-2008 (אך פספס את הראלי שבא אחריו ב-2009), העריך היום כי ישנו סיכוי של 50% למיתון באירופה, בארה"ב ובבריטניה במהלך השנה הקרובה.