"הצעצועים של היום צריכים להתחבר לעולם הווירטואלי"

ביקורה בישראל של ורוניקה ז'נקו, סגנית נשיא ענקית הצעצועים Giochi Preziosi, מספק הצצה לטרנדים החדשים בעולם ולהתמודדות עם שיווק מותרות בתקופה של מחאה חברתית

כששואלים את ורוניקה ז'נקו אם היא נהנית מהעבודה, היא צוחקת. לדבריה, בתחום שלה, עסקי הצעצועים, כולם נהנים: "אני הראשונה לשחק בצעצועים שאני מוכרת, אני לא מוכרת אותם אם לא שיחקתי בהם קודם. אני מוקפת באנשים בני 20 ו-30 שמשחקים כל הזמן. אני ברת-מזל שיש לי חברים שהם ילדים בנשמה. זה נשמע אמירה שחוקה, אבל זו האמת - אנחנו אנשים שנהנים מהדרך שבה הם עושים כסף, וזה ההבדל".

ז'נקו היא סגנית נשיא ומנהלת מכירות של Giochi Preziosi - ענקית הצעצועים העולמית שמרכז פעילותה באיטליה, והחברה הרביעית בגודלה בעולם בתחום ייצור ושיווק צעצועים לילדים, הפועלת גם לא מעט בישראל. מחזור המכירות של החברה עומד כיום על קצב של 1.5 מיליארד אירו בשנה.

לישראל היא הגיעה לגיחה בת יום, כאורחת של חברת PMI - המתמחה במוצרי פנאי ממותגים לילדים. PMI פועלת מזה 17 שנים בתחום הילדים, לא מעט בתחום מוצרי האיסוף, ואוחזת ביותר מ-35 זיכיונות עולמיים שונים, בהם של וובקינז, פאוור ריינג'רס, גורמיטי, הלו קיטי, כמעט מלאכים, האי, ג'סטין ביבר, אנגרי בירדס ועוד.

זהו אינו הביקור הראשון של ז'נקו בארץ: מעת לעת היא מגיעה לבחון את השוק המקומי ומוצרים חדשים שהופיעו על המדפים. "היה יכול להיות קל מאוד לבקש שיכינו לי דוח על מה שקורה פה", היא אומרת, "אבל זה לא אותו הדבר כשמגיעים ורואים את הכול בעיניים".

- ומה את מגלה עלינו כאן בביקורים האלה? מה מייחד את השוק הישראלי על פני ששווקים אחרים?

"בסופו של יום, בתחום שלנו השוק דומה בכל מקום. גם אם הכלכלה שונה מעט, או הטרנדים או ההעדפות, אין הבדלים מהותיים".

ובכל זאת, ז'נקו מתרשמת כי "הישראלים עשויים להיתפס כמעט וכחנים בהתחלה, אבל מאחורי זה נמצאת הרבה תשוקה, ואני מוצאת את זה מתגמל. בשנה וחצי החברה שלי והמוצרים שלי התרחבו משמעותית בישראל".

- את מגיעה לכאן בתקופה בעייתית, כשהצרכן הישראלי מרים ראש ומשנה הרגלי קנייה. אתם מרגישים את ההבדל על בשרכם?

"את זה נדע בתוך כמה חודשים, כשיהיו נתונים אחורה על מכירות ראש השנה. אז יהיה לנו כלי השוואתי כדי לדעת".

למרות זאת, ז'נקו רחוקה מלהיות מודאגת: "הדברים האלה קורים סביב העולם כל הזמן. בכל שנתיים - בום, זה קורה שוב. לפני כמה חודשים המהומות במזרח התיכון עשו שמות, לפני כן השינויים במטבע באסיה והתמורות ברוסיה. באופן כללי, אנחנו מתמודדים תמיד עם בעיית התמחור. כולנו מנסים להרוויח כסף ולעשות את העבודה שלנו כמו שצריך".

- איזה מבין המותגים פופולרי יותר בארץ?

"בישראל מגיבים יותר לצעצועים שאוספים - בין אם זה לבנים או לבנות, ממכוניות ועד קלפי 'סופרגול'. אני חושבת שהטרנד בכלל צועד יותר ויותר לכיוון הזה - מאז המשבר הכלכלי, אנשים מעדיפים לקנות משהו ב-9.99 שקלים לילד ולא מתנה גדולה".

הנטייה לאסוף צעצועים וחפצים קטנים, על-פי ז'נקו, היא טרנד רציני במיוחד: "זה גם הרבה בגללנו, ההורים", היא מתרצת, "שעובדים עד מאוחר ומונעים על-ידי רגשות אשמה. אנחנו רוצים להביא משהו קטן לילד שלנו כדי להרגיש טוב קודם כל עם עצמנו. פעם זו הייתה סוכריה, היום זה צעצוע".

- אילו מותגים חזקים יותר: הטרנדים המתחלפים - או אלה הישנים שנשארים לנצח?

"אין צעצוע שנשאר לנצח. יש כמובן את הקלאסיקות: ספיידרמן ודינוזאורים שמאז ומתמיד ילדים אוהבים. לכל ילד יהיה בשלב מסוים דינוזאור".

ז'נקו מספרת על השקעה נרחבת במחקר ובפיתוח - הן פיתוח מותגים קיימים והן פיתוח מוצרים חדשים. "אנחנו נפגשים עם הורים ועם ילדים, ובודקים כל דבר גם מנקודת מבטו של הילד וגם מה דעתם של ההורים: כמה היית משלם, איפה היית קונה, האם תשמח אם ילדך ישחק עם זה ועוד. אנחנו עורכים קבוצות מיקוד עם הורים וקבוצות מיקוד עם ילדים. כמובן שיש התאמות תרבותיות בכל מקום: אם בובה לובשת שמלה לבנה, ובמרוקו זה סמל לאדם שמת - כמובן שנשנה אותה".

- אילו טרנדים צפויים לנו בענף בזמן הקרוב?

"תמיד יש איזה סרט קולנוע סופר-דופר שייצא וישתלט על כל המרצ'נדייז. כמובן שהטרנד הוא יותר ויותר לכיוון האלקטרוניקה. גיל הילדים שמחזיק אייפון הולך ויורד - אנחנו לא רוצים לוותר על הצעצועים המסורתיים, אבל צריך להשתכלל, ומה שאפשר - לעשות אונליין. כשהייתי קטנה, אם הייתי מקבלת בובה של כלב, היא הייתה יושבת לי על המיטה, והייתי ממציאה סיפורים. היום היא תגיע עם הרבה אינפורמציה: איך קוראים לו, איך לתקשר איתו וכו'. הצעצוע מסביב דומה, אבל עם כל האקסטרה מסביב".

בישראל, הטרנדים קצרים

מי שמתמחה בשוק הישראלי הוא מארחה של ז'נקו בארץ - בועז דקל, מנכ"ל ובעלים של חברת PMI, המחזיק כיום בזיכיונות ובנציגויות של רוב מוצרי המרצ'נדייזינג, הצעצועים והטרנדים לילדים.

ישראל, מספר דקל, מתאפיינת ב"פיקיות" חריגה: "הילדים 'קצרים'. הכול עולה מהר ויורד מהר. צריך להיות תמיד 'איני' ולהמשיך לחדש. בארץ אורך החיים של טרנד הוא קצר במיוחד.

"אנחנו נמצאים בעיצומה של מהפכה, שבה צעצוע של פעם לא מספיק - צריך להתחבר לעולם הווירטואלי. זה התחיל לפני 4 שנים עם הוובקינז: ישראל נמצאת במקום הראשון בעולם בוובקינז בקרב גילאי 6-12, מכרנו מיליון בובות. מנגד, האפליקציה הסלולרית של אנגרי בירדס מייצרת הרבה מוצרים - וכיכבה במקום הראשון במכירות יומנים".

"חלק נוסף שמאפיין את ישראל הוא האיסוף. הרגשנו טוב את ההייפ המטורף סביב המשבר הכלכלי. במקום מתנה גדולה ויקרה כולם עברו להרבה מתנות קטנות ותכופות, והיכולת לאסוף ולהחליף מקבלת תאוצה משמעותית".

מותג הבית של PMI ו"הבייבי" של דקל הם קלפי ה"סופרגול", שחוגגים עשור על המדפים. "השנה נשיק אותם לראשונה כשליד האלבום הפיזי יש אלבום וירטואלי בסלולר. בתוך המעטפה יהיה צ'יפ אלקטרוני שבא במגע עם מסך הסלולר, פותח אפליקציה, מרכיב אלבום ומעלה את הקלפים. אנחנו שוב לוקחים משחק מסורתי של קלפי איסוף ולוקחים אותו לעולם וירטואלי בסלולר".

שיתוף-פעולה נוסף באותו כיוון, מול אפל והיבואנית iDigital, מייצר את ה"מושי מאנסטרס" - משחק שגרף 100 מיליון משתמשים ברחבי העולם ב-18 חודשים: "זהו סוג של רשת שיתופית, פייסבוק לילדים - בובות עם אתר אינטרנט לילדים שמשחקים במשחקים מתוחכמים מאוד אלה מול אלה".

- האם הרשתות הגדולות לא השתלטו כליל על הענף?

"בענף הצעצועים", אומר דקל, "החנויות הפרטיות עדיין חזקות ומשמעותיות, מה גם שמוצרי האיסוף נמצאים גם במכולת השכונתית. אנחנו מגדילים זמינות וחשיפה לסגמנטים שאינם בהכרח מסורתיים, ומנסים להגיע יותר לילד".

מה מאפיין את ילדי ישראל
 מה מאפיין את ילדי ישראל

משחק סכום אפס
 משחק סכום אפס