סרט בכבלים

מד נאוטילוס הוכרזה כמונופול, אך האם הורדת המחירים הדרסטית תתורגם לצרכנים?

רשות ההגבלים העסקיים הכריזה לפני שבועיים על חברת מד נאוטילוס - המפעילה רשת כבלים תת-ימיים המחברים את ישראל לעולם - כעל מונופול, ומשום מה ההכרזה הזו עברה בקול ענות חלושה. זה יותר מעשור שמד נאוטילוס מהווה מונופול בתחום התמסורת הבינלאומית של ישראל, ורק עתה החברה מוכרזת כמונופול.

אלמלא הופעלו לחצים על הרשות, ספק אם הייתה פועלת לתיקון המעוות, אך עדיף מאוחר מאשר לעולם לא. הסיבה שבגינה החליטה הרשות לפעול בכל זאת קשורה בעובדה שבקרוב נהיה עדים לשינוי משמעותי בתחרות בשוק כבלי התקשורת התת-ימיים, עם הצטרפות בזק בינלאומי וטמרס טלקום, שהכבלים שהן מניחות יחלו לפעול תוך חודשים ספורים.

נייר העמדה של הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, חושף טפח מהמאבק המשפטי שניהלה מד נאוטילוס נגד ההכרזה. נראה כי נאוטילוס הצליחה להרגיז את הרשות, משום שקשה לראות איך ניתן שלא להגדיר אותה מונופול, ובכל זאת העלתה החברה טיעונים מן היקב ומן הגורן.

גילה כתב כך: "אוסיף כי מהתנהלות מד נאוטילוס עד כה עולה הרושם כי מד נאוטילוס עושה ככל שלאל ידה כדי לעכב את הליך השימוע ואת ההכרזה הזו, תוך שאינה בוחלת בהעלאת תואנות וטענות שונות ונקיטה בריבוי הליכים, אשר בהם אין כל ממש".

לא מחזיקים מים

על-פי החלטת הממונה, המשתרעת על פני 15 עמודים, קשה שלא להבחין בכך שחלק מהטיעונים שהעלתה נאוטילוס אינם מחזיקים מים. להגיד שלכבל תת-ימי יש חלופה באמצעות העברת תמסורת דרך לוויינים, זה כמו לומר שחברת yes יכולה לספק אינטרנט לווייני דו-כיווני לכל בית בישראל. תודו שזו אמירה לא רצינית.

נוסף על כך, מסתבר כי נאוטילוס אף עתרה לבג"ץ על מנת לחייב את הרשות לחשוף בפניה את העמדות שהשמיעו המפעילים בשימוע שנערך לה. בג"ץ דחה את בקשתה וסמך את ידיו על החלטתו של הממונה.

בשורה התחתונה, הטיעונים של נאוטילוס לא עזרו - והחברה הוכרזה כמונופול. השאלה היא מה עושים עם ההכרזה הזו, והאם היא תתרום לתחרות.

אגב, גם זו שאלת משנה, שכן השאלה החשובה ביותר שצריכה להישאל בהקשר של התחרות המתפתחת היא האם הורדת המחירים הדרסטית שתבוא בעקבות התחרות תגיע גם אלינו, הצרכנים, או תגולגל כולה לשורה התחתונה של ספקיות האינטרנט.

זו שאלת השאלות, הואיל ומחיר חומר הגלם או המשאב המרכזי של ספקיות האינטרנט עומד לרדת בעשרות אחוזים - האם נוכל לראות את מחירי האינטרנט יורדים באותו שיעור? זה יהיה המבחן האמיתי של הרשות ושל משרד התקשורת.

תפוח אדמה לוהט

ככל הידוע, לפי שעה רשות ההגבלים לא נוטה להתערב במחירים שמציעה נאוטילוס. הרשות מעדיפה שהתחרות תעשה את שלה - ורק אם יתברר כי נאוטילוס מורידה מחירים בשיעורים שנועדו לסכל תחרות מצד מתחרותיה, היא תתערב.

כשאומרים מתחרות, מתכוונים בעיקר לטמרס טלקום, משום שבזק בינלאומי בונה כבל לתצרוכת עצמית שלה, שמי שרוצה יכול לרכוש ממנה והיא תשמח למכור לו. ואולם בשורה התחתונה, המאבק הוא בין נאוטילוס וטמרס.

בכך מעבירה הרשות את תפוח האדמה הלוהט הזה למשרד התקשורת, וטוענת כי בהכרזה שלה על נאוטילוס כמונופול היא העבירה את המסר הדרוש, ולא מוצאת מקום להתערב יותר. אם מישהו צריך להתערב עכשיו, אזי זהו משרד התקשורת.

התוצאה הייתה שלפני כשבועיים שלח המשרד מכתב לכל חברות התקשורת, שבו הוא בעצם מזהיר את כל השחקנים ואת נאוטילוס מנקיטת מדיניות של מחירים טורפניים שיסכלו את כניסת טמרס.

לטענת המשרד במכתב, המחירים שמציעה נאוטילוס בחודשים האחרונים מעלים חששות מכך שאינם כלכליים, ולכן הוא מזהיר את החברות שאם הבדיקה הסופית תאושש את החשדות, הוא יורה על ביטול ההסכמים.

המשרד גם הקים צוות פנימי, על מנת שיוכל ללמוד ולהבין את השוק לפני שיחליט על צעד כלשהו. אגף הפיקוח קיבל מכל המפעילים בשוק התקשורת מידע על המחירים, ובין השאר גם את ההצעות של נאוטילוס, לפני שנודע על כניסת טמרס, והמחירים שלה במשך השנים.

אגב, אחד הממצאים העולים מהחומר שהוגש לאגף הפיקוח במשרד התקשורת הוא שנאוטילוס הורידה את מחירי התמסורת בעקביות במשך השנים באופן חד-משמעי. אגב כך, החברה גם סיכלה כניסת מיזמים מתחרים, שזו התוצאה העקיפה להפחתה, אבל גם בהיעדר איומים מצד מתחרים המשיכה והורידה מחירים.

המצב הראוי

המשרד מצוי בדילמה לא פשוטה בסיפור הזה, וכך גם הרשות. הואיל ונאוטילוס כבר החזירה את השקעתה כמה וכמה פעמים, החברה יכולה למכור כיום את שירותיה במחירים של עלות שולית - ועדיין להרוויח.

טמרס, שנמצאת בעיצומה של ההשקעה, תתקשה למכור במחירים שמציעה נאוטילוס, ולכן קיימת סכנה שלא תצליח למכור כפי שתיכננה והסיכון לרווחיות המיזם שלה יגדל.

בהחלטה לעזור לטמרס ולא לאפשר לנאוטילוס למכור במחירים נמוכים, יוביל המשרד לכך שסמייל ונטוויז'ן ייאלצו לרכוש את המשאב העיקרי שלהן במחיר גבוה יותר מבזק בינלאומי, ובכך היא תזכה ליתרון מובהק על פניהן.

נטוויז'ן וסמייל מעוניינות לקבל מחירים שמשקפים את העלויות של בזק בינלאומי במיזם, מבלי שיניחו כבל בעצמם.

האם עזרה לטמרס באמצעות הגבלות על נאוטילוס עדיפה על פני קידוש הרווחיות של נטוויז'ן וסמייל וחיזוק בזק בינלאומי? ראשית, בזק בינלאומי יוצאת מכל התרחישים הללו כמי שהחליטה באופן הנכון ביותר מבחינה אסטרטגית בעבורה.

החברה לא תלויה באף ספק, והשליטה שלה בכבל עצמאי משלה משנה את מיצובה האסטרטגי. שנית, בלי טמרס לא תהיה פה תחרות. בטווח הארוך, המצב הראוי ביותר הוא שיהיו בישראל 3 כבלים תת-ימיים, ושכל השחקנים יוכלו לתמחר ביניהם תדיר.

אם זה אומר פיקוח על המחירים של נאוטילוס - אז זה מה שצריך לעשות. את הרנטה המונופוליסטית שלה שילמנו כולנו במשך השנים, בהיעדר תחרות. צריך ואפשר גם לסמוך על נטוויז'ן וסמייל שיידעו להוציא מטמרס או מבזק בינלאומי את המחירים הנכונים.