מה חושבים אנליסטים על הרחבת קרן החילוץ באירופה?

לאחר שנודע כי ממשלת גרמניה מברכת על הרחבתה של קרן החילוץ האירופאית לכ-1.4 טריליון דולר, פונים האנליסטים באירופה לנתח את המהלך ■ "עדיין חסרים חלקים חשובים בפאזל"

ההודעה כי ממשלת גרמניה מברכת על הרחבתה של קרן החילוץ האירופאית (EFSF) להיקף של כ-1.4 טריליון דולר, שולחת הערב (ב') את המדדים המרכזיים בוול סטריט לעליות, לאחר נעילה חיובית גם בבורסות אירופה.

המשקיעים מצפים להחלטה בועידת שרי האוצר של גוש האירו ביום רביעי הקרוב, אשר תציג תוכנית למינופה של הקרן, שלפני שבועיים אך אושרה הרחבתה להיקף של 440 מיליארד דולר. עוד יצטרכו השרים להגיע להסכמה על היקף ה"תספורת" שיספגו נושיה של יוון, במסגרת תוכנית חילוץ נוספת שמגובשת לה.

"אנחנו עדיין מפספסים חלקים חשובים מאד בפאזל המורכב לפיתרון משבר החוב באירופה", מסבירה קתלין ברוקס, מנהלת מחקר ב-Forex בלונדון. "האתגר הגדול ביותר של קנצלרית גרמניה עוד לפניה - כ-48 שעות מעכשיו - והוא לשכנע את הממשלה הגרמנית להרחיב את ההשתתפות (שוב) בקרן החילוץ".

גרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, היא התורמת המשמעותית ביותר להרחבתה של קרן - שאושרה זה מכבר, כאשר כמעט מחצית מהלוואות הקרן מגיעות ממשלתה של מרקל. אולם, גם כעת תזדקק מרקל לגיבוי הפרלמנט הגרמני, כדי להעביר מהלך נוסף ליצירת "רשת הגנה" מספקת למערכת הבנקאית באירופה.

"זו טריטוריה חדשה לגמרי", מסביר סטפן סייברט (Steffen Seibert), דוברה של מרקל, כשנשאל לגבי סיכוייה של הבוסית לשכנע את הפרלמנט הגרמני בדבר המהלך.