כלל פיננסים: התקופה הטובה לקנות מניות - מעכשיו ועד מאי

היכנסו וצפו בגרף: כלל פיננסים מציג ניתוח על עונתיות השוק ועל החודשים שבהם יש לקנות מניות ■ 2 משקיעים תיאורטיים השקיעו לפני 20 שנה 10,000 שקל בשתי תקופות שונות של השנה - כמה הרוויח כל אחד לאורך זמן?

האם הגיע הזמן לשים את הכסף בשוק המניות ו"לתת לו לעבוד"? לפי ניתוח של האנליסט אמיר כהנוביץ מכלל פיננסים - התשובה חיובית. בסקירה שפרסם היום מציג כהנוביץ נתונים סטטיסטיים מ-20 השנים האחרונות, המראים כי התקופה הטובה ביותר להשקעה היא מה-1 בנובמבר ועד ה-30 באפריל.

"כבר לפני כמה עשורים נמצאה התופעה המעניינת של עונתיות בשוקי המניות", כותב כהנוביץ. "מחקר היסטורי ומרעיש שנעשה ע"י גוף המחקר אינווסטק הראה את התופעה הנ"ל ב-50 השנים האחרונות. אנו ניסינו לשחזר את המחקר של אינווסטק על שוק המניות הישראלי. לקחנו שני משקיעים שהחליטו להשקיע לפני כ-20 שנה (עם השקת מדד ת"א 100) סכום של 10,000 שקל כל אחד. משקיע אחד בחר להשקיע בכל שנה רק בששת החודשים שמתחילים ב-1 נובמבר עד ה-30 באפריל בעוד המשקיע השני בחר בחצי שנה הנותרת (1 במאי עד 31 באוקטובר)".

ומה היו תוצאות הבדיקה? ובכן, משקיע שהכניס כסף לשוק המניות מ-1 בנובמבר עד ה-30 באפריל במהלך 20 השנים האחרונות ראה בנחת את כספו תופח ל-72,730 שקל, כלומר תשואה של 627% ב-20 שנה. המשקיע השני, שנכנס ב-1 במאי עד ה-31 באוקטובר, זכה לתשואה של 33.5% בלבד, כלומר התיק שלו עלה ל-13,350 שקל.

השקעה עונתית תל אביב 100
 השקעה עונתית תל אביב 100

כידוע, מנהיגי אירופה דנים בימים אלה בתוכנית כוללת לפתרון משבר החוב, כאשר מתווה התוכנית אמור להתפרסם מחר בפסגת האיחוד האירופי. כהנוביץ מעריך כי המסחר בבורסות יהיה "מותח מאוד" היום ומחר.

"באופן כללי נראה שכל דבר שיכול לעזור ישמח מחר את המשקיעים", כותב כהנוביץ. הוא גם מתייחס לראלי האחרון בשווקים בשבועיים האחרונים ואומר: "הבעיה באירופה נפתרה? לא! הדירוג של ארה"ב חוזר לעלות? לא! שוק העבודה בארה"ב התאושש? לא! אז מישהו יכול להסביר למה עלינו כ"כ הרבה? זו לא שאלה של פתרון, אלא של ציפיות. מי שמחכה שכל הבעיות יהיו מאחור זה ממש לא השלב בשבילו, שיחכה לסוף העליות. לנו מספיקים תנאים שיאותתו על סבירות טובה. כאשר כולם בפאניקה, המחירים זולים וקיימת בהילות ודחיפות למציאת פתרונות, זה נראה לנו כמו שוק טוב. זה מה שהיה בתחילת החודש. VIX גבוה (45), מחירים נמוכים (מכפיל רווח) ולחץ על קובעי המדיניות באירופה לפעול".