טוני בלייר מנצל את קשריו לניפוח חשבון הבנק, דרך קזחסטן

שליח הקוורטט למזה"ת ירוויח מיליוני ד' מייעוץ לנשיא קזחסטן ■ הונו נאמד ב-20-50 מ' ליש"ט

ראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר, שוב מנצל את קשריו הפוליטיים למינוף הונו העצמי. בלייר, 58, ירוויח מיליוני דולרים בייעוץ לנשיא הכוחני של קזחסטן, נורסולטן נזבראייב, בן 71. המדינה עתירת-הנפט במרכז אסיה תשלם לבלייר 12.7 מיליון דולר בשנה כדי לשמוע את חוות דעתו בנושאים כלכליים.

דובר ממשלתי קזחי מסר ששני האישים "מכירים ומעריכים זה את זה במשך שנים, עוד מימי כהונתו של בלייר כראש ממשלת בריטניה". נזרבאייב שולט בקזחסטן מאז קבלת עצמאותה מברית המועצות לשעבר ב-1990. ארגוני זכויות אדם מאשימים אותו בהפרת זכויות יסוד ובדיכוי חסר רחמים של מתנגדיו, כדי לשמור על שלטון נאופוטי (העדפת קרובי משפחה) במדינה בעלת השטח התשיעי בגודלו בעולם.

כמה משקיפים קזחים סבורים שנזרבאייב שכר את בלייר כדי שהוא ישמש כנציג בדרג גבוה של משטרו בעולם. "אני לא חושב שבלייר יבדוק חוות ושדות תירס", אמר אחד מהם.

אבל זוהי כנראה רק העסקה האחרונה שתפר לעצמו בלייר. בלייר, שכיהן כראש ממשלת בריטניה כעשר שנים, ב-1997-2007, שימש מאז פרישתו כנציג מיוחד של הקוורטט (האו"ם, ארה"ב, האיחוד האירופי ורוסיה) למזרח התיכון. העיתון "דיילי טלגרף" דיווח בספטמבר שבלייר השתמש בקשרים שהוא יצר כשליח הקוורטט להשגת חוזים בשווי מיליוני דולרים במזרח התיכון עבור חברת הייעוץ שלו.

גם יתר עיתוני בריטניה כתבו שבלייר מנצל את קשריו במזרח התיכון לסיורים במדינות המפרץ, ולפתיחת דלתות בפני שותפיו לעסקים וקידום הונו האישי באמצעות חוזי ייעוץ והופעות ציבוריות. כמה מהם תיארו את שליחותו כשליח למזרח התיכון כ"רישיון להדפסת כסף".

השבועון "סאנדיי טיימס" כתב בחודש שעבר שבלייר ביקר בחשאי את הקולונל קדאפי, שליט לוב המנוח, שש פעמים מאז שנטש את מעון ראש הממשלה בדאונינג סטריט, כולל לפחות שני ביקורים בטריפולי באמצעות מטוס פרטי שהועמד לרשותו על ידי ממשל קדאפי.

הביקורים הללו, כתב ה"טיימס", עוררו שמועות שבלייר הרוויח מקשריו עם המשטר הקודם בלוב.

הונו האישי של בלייר נאמד ב-20-50 מיליון ליש"ט, אחרי חוזי ייעוץ רווחיים עם בנק ההשקעות האמריקני ג'יי.פי מורגן וקבוצת הביטוח השווייצית, סוויס אינשורנס גרופ. מאז עזב את תפקיד ראש הממשלה התעשר בלייר יותר מכל ראש ממשלה בריטי אחר לפניו.