סאגת מינוי מנהל רשות המסים: האם זה ייגמר בבג"ץ?

זה כמה חודשים מתמהמה מינויו של מנהל חדש לרשות המסים ■ משה אשר הומלץ לתפקיד ע"י ועדת האיתור, אך השר שטייניץ מעדיף את משה טרי ומאריך שוב ושוב את כהונתו של נסרדישי

אחד האתגרים הגדולים שצפויים לעמוד בפני ממשלת ישראל בחודשים הקרובים - אחרי שחרור גלעד שליט משביו - הוא יישום מסקנות ועדת טרכטנברג לשינוי חברתי-כלכלי. תקוותו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, היא שיישום מוצלח של ההמלצות יביא להיעלמותה של המחאה החברתית, שמתיימרת "להגביה ראש" ולחזור בשבת הקרובה, עם הפגנת ענק נוספת בחוצות תל-אביב.

הגוף שתוטל עליו עיקר האחריות ליישום ההמלצות הוא רשות המסים, והצלחה או כישלון של ממשלת נתניהו בתחום זה תלויים גם בפעולות הרשות בעתיד הקרוב. אלא שהנהלת רשות המסים מצויה בקיפאון, שיקשה עליה למלא את תפקידה הקריטי ביישום המלצות ועדת טרכטנברג. הבעיה המרכזית של הרשות היא שזה זמן רב שר האוצר, יובל שטייניץ, לא ממנה לה מנהל חדש, שיחליף את המנהל היוצא יהודה נסרדישי.

נסרדישי, 67, שמכהן בתפקיד מאפריל 2007, ביקש לפרוש מתפקידו, ושטייניץ כבר האריך את כהונתו שלוש (!) פעמים. המועמד שרוצה שטייניץ לתפקיד הוא משה טרי, יו"ר רשות ניירות ערך לשעבר, והשר השקיע מאמצים מרובים בשיחות עמו ועם בני משפחתו כדי לשכנע אותו לקחת על עצמו את התפקיד. אלא שלפי שעה הניסיון של שטייניץ למנות את טרי נכשל, כי טרי לא עמד בתנאי הסף לתפקיד הדורשים ניסיון של 10 שנים בתחום המס.

בתוך כך, נמנע עד כה שטייניץ מלמנות לתפקיד את פקיד שומה מפעלים-גדולים ברשות המסים, משה אשר, למרות שהומלץ לתפקיד פה-אחד על-ידי ועדת איתור בראשות מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, חיים שני.

ועדת האיתור - שכללה, בנוסף לשני, את עו"ד אבי ליכט, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה; את דוד ברודט, יו"ר בנק לאומי ומנכ"ל משרד האוצר לשעבר; ואת פרופ' דולי דגן - בחנה 20 מועמדים פנימיים לתפקיד וכן מועמדים חיצוניים רבים.

לאחר בחינת המועמדים זומנו 3 מועמדים פנימיים: משה אשר; מירי סביון, פקידת שומה כפר-סבא; ודורון ארבלי, המשנה לענייני מכס ברשות המסים. בנוסף, רואיינו 3 מועמדים חיצוניים וביניהם משה טרי, שמועמדותו לא נשקלה בסוף עקב אי-עמידה בתנאי הסף.

שטייניץ חייב להגיע להחלטה בקרוב

בתום דיוני ועדת האיתור ולאחר שורה ארוכה של ראיונות ושיחות עם ממליצים, החליטה הוועדה להמליץ לתפקיד את משה אשר. לדבריה, "מבין המועמדים שאותם בחנה הוועדה, בלט אשר במקצועיותו יוצאת הדופן ובהשכלתו הרחבה. אשר צמח ברשות המסים ומילא שורה של תפקידים הן במטה והן בשטח. התפקידים שמילא אשר העניקו לו תפיסת עולם רחבה ומרשימה לגבי רשות המסים והאתגרים העומדים בפניה. בראיונות שערכה הוועדה בלט אשר בחזון הברור והמרשים שהציג לגבי עתידה של רשות המסים והרפורמות הדרושות לה. הוועדה אף התרשמה מעומק המחויבות שהפגין בראיונות אלה".

אז מדוע, למרות ההמלצות החמות, שטייניץ אינו רוצה למנות את אשר למנהל רשות המסים? בכירים ברשות המסים אומרים כי הסיבה לכך היא פוליטית ונובעת מלחץ של חברי מרכז הליכוד למנות לתפקיד את טרי, חבר המרכז לשעבר, שנחשב למקורב לבכירי המפלגה והמשק. אחרים, ובהם פרשנים כלכליים בכירים, אומרים כי הסיבה היא עניינית, וכי שטייניץ משוכנע שרק מועמד חיצוני בכיר בעל יכולת ניהולית מוכחת, דוגמת טרי, יוכל להוביל את רשות המסים לעתיד מוצלח.

כך או כך, דחיית ההמלצה למנות את אשר למנהל היא הבעת אי-אמון כלפי חיים שני, ועם או בלי קשר, שני התפטר בסוף חודש יולי מתפקיד מנכ"ל משרד האוצר.

השאלה עתה היא מה יעשה שטייניץ, שנמצא במלכוד משולש. מצד אחד, הוא כנראה לא מעוניין למנות את אשר לתפקיד, למרות ההמלצות של חברי ועדת האיתור. מצד שני, לאור תנאי הסף לתפקיד, הוא אינו יכול למנות את טרי. מצד שלישי, פרסום מסקנות ועדת טרכטנברג והביקורת הגוברת על שטייניץ מביאים לכך שהמועד שבו יהיה חייב שטייניץ להגיע להחלטה הולך וקרב.

צריך נימוקים טובים לקבלת החלטה אחרת

בשבועות האחרונים גוברות הביקורות על התנהלות שר האוצר בהליך המינוי. כבר בחודש יולי, בעיצומה של עבודת ועדת האיתור, פנתה חברת ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ זהבה גלאון, לשטייניץ במכתב, וביקשה ממנו לנסח מחדש את תנאי הסף לאיתור המועמדים, שיהיו מבוססים על קריטריונים שונים מאלה שקבעה הוועדה. אלה, לדבריה, "מובילים לסחבת חסרת תקדים במינוי ראש הרשות הבא".

"העובדה שעד היום לא מינו מנהל רשות מסים חדש", אומרת גלאון ל"גלובס", "היא שערורייתית. "אם המדינה רוצה ליישם ברצינות את המלצות ועדת טרכטנברג ולדאוג לדרישה של צדק חברתי, מינוי מנהל לרשות המסים הוא קריטי. הוא יצטרך להוביל את הקו של הגדלת הכנסות המדינה מגביית מסים".

אחת האפשרויות העומדות בפני שטייניץ היא לפנות לממשלה, שתנמיך את תנאי הסף לתפקיד מנהל הרשות כך שיאפשרו לו למנות את טרי לתפקיד, ולכנס ועדת איתור חדשה שתאשרר את המינוי. אולם לדברי בכירים ברשות המסים, פתרון כזה יגרום לבזבוז זמן מיותר, וחמור מכך, זה ייראה רע מבחינה ציבורית וכתפירת התפקיד למידותיו של טרי, שזה גם ספק חוקי.

בנוסף לבכירים ברשות המסים שסולדים מהאפשרות ששטייניץ ינמיך את תנאי הסף לתפקיד מנהל הרשות כדי להכשיר את מינויו של טרי, ל"גלובס" נודע כי התנועה למען איכות השלטון כתבה באחרונה (ב-21 בספטמבר) לשטייניץ, ומחתה על האפשרות שהוא ינמיך את תנאי הסף שקבעה ועדת האיתור בדבר 10 שנות ניסיון לתפקיד.

"התנועה לאיכות השלטון מייחסת חשיבות רבה להסדרת המינוי באותם תפקידים שהוחרגו מחובת המכרזים", כתבה התנועה. "לאחרונה פורסם בתקשורת כי השר שוקל להקים ועדת איתור חדשה ולהנמיך את תנאי הסף שנקבעו בדרישות המכרז. הפחתת תנאי הסף, ככל שאכן יש כוונה לכך, על פניו פוגעת בהליך המינהלי התקין ואף במראית פני הצדק ותקינות ההליך".

לדברי התנועה לאיכות השלטון, מקום בו החל הליך איתור בתנאי סף מסוימים, ובפרט תנאים הנדרשים והחיוניים למשרה המדוברת ואשר נדרשו גם בעבר, אין לחרוג מהם ולהנמיכם, אלא לשמר את תנאי הסף המקוריים, ובמסגרתם לאתר - ככל שהדבר נדרש - מועמדים נוספים.

"אשר על כן", כתבה התנועה לשטייניץ, "ככל שאכן יש כוונה לבצע הליך איתור מחודש, אנו מבקשים מכבוד השר להימנע מלנקוט צעדים שיפגעו ברשות ולהקפיד על הליך תקין למינוי מנהל רשות המסים המתאים והמקצועי ביותר".

שטייניץ לא השיב עד עתה לפניית התנועה, והיא שלחה החודש, ב-9 באוקטובר, העתקים מפנייתה גם ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ולמבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס.

לדברי עו"ד צרויה מידד-לוזון, היועצת המשפטית של התנועה לאיכות השלטון, "שטייניץ צריך סיבות טובות מאוד כדי למנות ועדת איתור חדשה ונימוקים חזקים מאוד לעשות זאת. המצב כיום הוא שלרשות המסים אין עוגן. פנינו לשטייניץ כי רצינו לדעת איפה הדברים עומדים. התמשכות המצב היא ממש לא בריאה".

לדברי מידד-לוזון, שר האוצר הוא לא "חותמת גומי", והיפותטית הוא יכול לחשוב שמועמד כזה או אחר אינו ראוי. מצד שני, היא מדגישה, "ישבה ועדה רצינית, בדקה והמליצה, וההנחה היא שהם עשו עבודה מקצועית וטובה. שטייניץ צריך נימוקים טובים מאוד, סיבות מהותיות ובסיס חזק כדי לקבל החלטה אחרת".

ח"כ גלאון מסכימה כי השתהותו של שטייניץ במינוי מנהל לרשות היא בעייתית. "מה שמטריד פה זה השיהוי הגדול מאז שהומלץ משה אשר לתפקיד. הבעיה היא הזמן שהולך וחולף, בעיקר לאור המצב החברתי והכלכלי, ועל רקע המחאה החברתית".

נסרדישי ביקש הארכה לחצי שנה

פרופ' ברק מדינה, מומחה למשפט חוקתי ודיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, מבהיר כי מכיוון שבתפקיד מנהל רשות המסים יש ממד רב של אמון אישי, שמור לשר האוצר שיקול-דעת רחב למדי בבחירת המועמד לתפקיד.

עם זאת, פרופ' מדינה מזהיר כי הנמכת תנאי הסף בדיעבד כדי להכשיר מועמד ספציפי היא מעשה בעייתי, שספק אם יעבור את מבחן בג"ץ.

לדברי מדינה, "אם השר 'נעול' על מועמד מסוים, או ישנה רטרואקטיבית את הכללים כדי להכשיר את מינויו - הדבר בעייתי. זאת, אלא אם תנאי הסף שנקבע היה מלכתחילה בלתי מוצדק או מחמיר מדי. כלומר, צריכה להיות התייחסות לתוכנו של הכלל ששונה. אבל בכל מקרה, אם משנים תנאי סף, יש נטל כבד לנמק מדוע הוחלט לשנותו בדיעבד. זה לא פסול באופן אוטומטי - אבל מעורר קשיים ומחייב הצדקה מיוחדת".

ואולי שטייניץ יפתיע, ובמקום למנות את אשר או להכשיר את מינויו של טרי, יבחר לדחות את ההכרעה. בימים אלה פורסם בתקשורת כי שטייניץ צפוי להאריך את כהונת נסרדישי לתקופה נוספת - אפשרות שסיכוייה קלושים.

ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים ביקש נסרדישי משטייניץ כי הפעם תוארך כהונתו בלפחות חצי שנה. אולם שטייניץ יתקשה למלא את בקשתו, לאור רצונו העז למנות מנהל רשות חדש במקום נסרדישי. התוצאה צפויה להיות שנסרדישי יפרוש מתפקידו בסוף החודש.

פתרונות אחרים ששוקל שר האוצר הם למנות כמחליף זמני לנסרדישי את דורון ארבלי. ואולם, כפי שפורסם שלשום (ב') ב"גלובס", מדובר בחלופה בעייתית מבחינה משפטית, לאור העובדה שוועדת האיתור העדיפה את אשר על פניו של ארבלי.

אפשרות נוספת ששוקל השר היא למנות את דורון כהן, ממלא-מקום מנכ"ל האוצר, למחליף זמני של נסרדישי. גם החלופה הזו צפויה להתקבל בביקורת ציבורית.

לדברי מקורביו של אשר, הוא עדיין ממתין לטלפון המיוחל משר האוצר שיבשר לו כי הוא יהיה מנהל רשות המסים הבא. עם זאת, אם שטייניץ יודיע לו באופן רשמי כי החליט שלא לבחור בו לתפקיד, מוסיפים המקורבים, אשר יעתור לבג"ץ ויטען כי ההחלטה אינה חוקית.

בינתיים,כבר הספיקו עורכי דינו של אשר לפנות ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ולהלין על התנהלות שר האוצר, שאינו פועל בהתאם להנחיית ועדת האיתור. ל"גלובס" נודע כי בעקבות הפנייה, צפוי וינשטיין לקיים דיון מכריע בסוגייה עוד השבוע.

דבר אחד ברור לכל מי שמעורב בפרשה - המצב הנוכחי לא יכול להימשך, ובחירת מחליפו של נסרדישי תהיה חייבת להיעשות בימים הקרובים.

* השתתף בהכנת הכתבה: אדריאן פילוט.

תגובות: "היועמ"ש נדרש לנושא"

דובר משרד האוצר מסר: "טרם התקבלו כל החלטות בנושא".

דוברות רשות המסים מסרה כי על אף שכהונתו של מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, נמשכת מעבר לתקופה המקורית - הוא ממלא התפקיד תוך מחויבות עמוקה ומלאה, כפי שנהג לאורך כל תקופת כהונתו, כשהרשות תחת הנהגתו פועלת בהצלחה וממלאת את משימותיה כגוף האמון על גביית ואכיפת דיני המס. "נסרדישי והצוות המקצועי הבכיר מילאו תפקיד מרכזי בגיבוש המלצות ועדת טרכטנברג, ואנו מצויים בשעות אלה בעיצומה של עבודת הכנת החקיקה ליישום ההמלצות".

דובר משרד המשפטים מסר: "היועץ המשפטי לממשלה נדרש לנושא הליך מינוי מנהל רשות המסים, ומתקיימים בלשכתו דיונים בעניין".

תנאי הסף: 10 שנות ניסיון בתחום המסים

בהחלטת הממשלה מספר 1261 מ-25 בפברואר 2007 נקבע כי מינוי מנהל רשות המסים פטור מחובת מכרז, ובנוסף נקבעו תנאי סף למילוי התפקיד.

הממשלה קבעה כי תנאי הסף למילוי תפקיד מנהל רשות המסים כוללים ניסיון בתחום המסים של 10 שנים לבעל תואר אקדמי בחשבונאות, כלכלה, או במשפטים, וניסיון של 12 שנה במסים, לבעל תואר אקדמי אחר.

מאחר שלמשה טרי, המועמד המועדף על שר האוצר, אין את הניסיון הדרוש, הסירה ועדת האיתור, בראשות המנכ"ל לשעבר של משרד האוצר חיים שני, את שמו מרשימת המועמדים לתפקיד מנהל רשות המסים. כאמור, הדבר מונע משטייניץ, לפחות בינתיים, למנות את טרי לתפקיד.

הסיפור שאינו נגמר סאגת מינוי מנהל רשות המיסים
 הסיפור שאינו נגמר סאגת מינוי מנהל רשות המיסים