תע"א תקים את "אלתא - אמריקה הצפונית"

עוזי רוזן, נשיא תע"א, לגלובס: "ההקמה לא תביא לפיטורי עובדים בישראל" ■ החברה, שתשווק מוצרי לוחמה אלקטרונית בארה"ב, תחל לפעול לפני סוף 2011 ■ "המשמעות - העמקת החדירה לשוק האמריקני"

הנהלת התעשיה האווירית החליטה להקים חברה חדשה בארה"ב, אלתא - אמריקה הצפונית, לשיווק מוצרי לוחמה אלקטרונית בחצי הכדור המערבי. כך מסר ל"גלובס" עוזי רוזן, נשיא תע"א - אמריקה הצפונית.

הוא הדגיש כי הייצור המתוכנן בארה"ב לא יביא לפיטורים של עובדי אלתא בישראל. החברה החדשה, שתפעל במדינת מרילנד, תהיה כפופה לתע"א - אמריקה הצפונית. אלתא, מאשדוד, אחת מהחברות המובילות בעולם בתכנון ובייצור של מערכות אלקטרוניות צבאיות בתחומי המכ"ם, תקשורת ולוחמה אלקטרונית, היא חברה בת של תע"א.

רוזן אמר כי "זו החלטה אסטרטגית חשובה, שנועדה להעמיק את חדירת תע"א לשוק האמריקני ולשווקים אחרים". הוא ציין שההחלטה נשענת על הניסיון החיובי שצברה החברה הנכדה הראשונה של תע"א בארה"ב, סטארק איירוספייס, במיסיסיפי, שהוקמה לפני כחמש שנים לייצור ושיווק של מל"טים ומטעדים אלקטרו-אופטיים ללקוחות באמריקה הצפונית. "סטארק צומחת בקצב משביע רצון ואנו מתכננים להפנות אליה קווי מצרים חדשים, כאוויוניקה ומטעדים נוספים", אמר רוזן.

לדברי רוזן, אלתא - אמריקה הצפונית אמורה להיות כמעט "תמונת ראי" של סטארק אירוספייס, מבחינת המבנה הארגוני שלה, אך היא תתמחה במוצרים שפותחו באלתא. סטארק היא חברה אמריקנית לכל דבר. היא מנוהלת ע"י אמריקנים ואינה מעסיקה שום ישראלים. זו תהיה גם המתכונת הארגונית של אלתא - אמריקה הצפונית. החברה צפויה להתחיל הרכבות סופיות של מוצרים, בדיקות איכות ומסירה ללקוחות עוד לפני סוף השנה.

תע"א החליטה למקם את החברה החדשה במרילנד בגלל זמינות כוח אדם עם כישורים מתאימים. "בעקבות המשבר הכלכלי, יש פה כח עבודה פנטסטי שמחפש תעסוקה", אמר רוזן. "אני נמצא בארה"ב כבר חמש שנים. ראיינתי עובדים רבים ואף פעם לא פגשתי עובדים ברמה כזו. כיום, גיוס אנשים איכותיים בארה"ב הוא משימה קלה מאוד".

הוא ציין שתע"א מתכננת להחדיר לשוק האמריקני את הטכנולוגיה של אלתא עם דגש על מכ"מים קרקעיים לגילוי אנשים וציוד אחר להגנה קרקעית. החברה תמקד את מאמצי השיווק בשני סוגי לקוחות: הצבא האמריקני על כל זרועותיו, שמזה שנים מפתח תשתיות להגנה על בסיסים ומתקנים בארה"ב ובעיקר מחוצה לה, וגופי ביטחון פנים, שעוסקים בהגנה על הגבולות הארוכים של ארה"ב עם מקסיקו וקנדה. "כבר היום מספקת תע"א מכ"מים קרקעיים לשוק האמריקני בגלל איכויותיהם שעולות בהרבה על ההיצע בשוק המקומי", אמר רוזן.

הוא היה מהוגי הרעיון לפתוח מפעל בארה"ב, אך הוא הדגיש כי ההחלטה הסופית התקבלה בהנהלת תע"א בישראל, שהבינה את הפוטנציאל השיווקי הגדול של המיזם.לדבריו, כאשר אלתא - אמריקה הצפונית תחל להציע תמיכה מקומית ללקוחות, יש לצפות לעליה גדולה בהזמנות.

האם ייצור מוצרים של אלתא בארה"ב לא יביא לקיצוץ במשרות שמציעה אלתא לעובדים בישראל?

רוזן: "בדיוק להיפך. אנו לא מעבירים קוי ייצור לארה"ב. אנו משכפלים קווי ייצור. הנהלת תע"א מבינה, שאם לא יהיו לה קווי ייצור בארה"ב, לא ייתווספו לה הזמנות חדשות מהשוק האמריקני. לאחר הכל, את תתי-המכללים נוסיף לייצר בישראל, ורק ההרכבות הסופיות יבוצעו בארה"ב. כפי שאנו רואים זאת, כל תוספת בהזמנות מקווי הייצור החדשים שלנו במרילנד תהיה תוספת של 100%, כאשר 50% הולכים לישראל ו-50% לארה"ב".

הוא טוען, שעובדי אלתא מקבלים בהבנה את המיזם החדש ואפילו ועדי העובדים מבינים שקווי ייצור חדשים בארה"ב משמעותם יותר עבודה בישראל. לדבריו, מפעל תמ"מ של תע"א, שמייצר מטעדים למל"טים, נהנה מתוספת גדולה של מקומות עבודה בעקבות המכירות של חברת סטארק במיסיסיפי. רוזן מציין כי ברור לתע"א שמדובר במהלך איטי מאוד. "הרבה יותר קל לקנות מפעל ב-200 מיליון דולר ואנו יכולים להרשות זאת לעצמנו", הוא אומר. "אך רכש כזה הוא בעייתי מפני שהשלטונות האמריקניים רואים בכך השתלטת של מדינות זרות על טכנולוגיה אמריקנית. לכן אנחנו מתחילים מאפס, ויעבור זמן עד שנתפוס תאוצה".

הוא צופה שאלתא - אמריקה הצפונית תגיע לרווח של 200 מיליון דולר בשנה בתוך חמש שנים.