אירופה נטתה לירידות בסיום המסחר עקב מחלוקות בפסגה

נעילה מעורבת עם נטייה לירידות בסיום ■ פסגת המנהיגים בבריסל נמשכת ■ פגישת שרי האוצר שתוכננה להיום בוטלה ■ דיווחים של השעות האחרונות: היום לא תוצג תוכנית לחילוץ אירופה

המסחר באירופה ננעל היום (ד') במגמה מערבת עם נטייה לירידות, בהמשך למגמה שנרשמה באסיה הבוקר ולסגירה השלילית אתמול בוול סטריט, שמתנהל היום במגמה מעורבת. המסחר היום באירופה התאפיין בתנודתיות רבה ועבר במהירות מעליות לירידות. פסגת מנהיגי גוש האירו מתקיימת בשעות אלה בבריסל, כאשר העניין המרכזי היום הוא הדיווח לפיו לא תוצג היום ככל הנראה תוכנית להוצאת אירופה ממשבר החובות. פגישת שרי האוצר של גוש האירו בפסגה התבטלה.

"המשבר באירופה לא ייגמר עד שאחת או יותר ממדינות אירופה יפשטו רגל", הבהיר היום הפרופ' לכלכלה מארק פאבר, בריאיון ל-CNBC. "נוכל להמשיך במצב הנוכחי עוד 5 עד 10 שנים, לא יותר".

מה שהשפיע רבות על הירידות בשווקים הוא הדיווח של העיתון "וול סטריט ג'ורנל" היום כי באירופה מתקשים לאשר שהיום תוכרז תוכנית כלשהי להצלת אירופה מהמשבר, ואפילו גובה ה"תספורת" שהבנקים ייאלצו לספוג מארגון מחדש של החוב של יוון לא יפורסם היום. לקראת הפסגה, דווח כי נציגי הבנקים באירופה ונציגי האיחוד האירופי הגיעו ל"מבוי סתום" בדבר גודל ה"תספורת" שנדרשת לטובת החלת תוכנית חילוץ שנייה ליוון - כאשר דיווחים של השבועות האחרונים הצביעו על "תספורת" בהיקף של 50-60%, לעומת "תספורת" של 21% - בהתאם לתוכנית החילוץ השנייה, שגובשה ליוון ביולי השנה. (לסיפור המלא)

פגישת שרי האוצר של האיחוד האירופי שתוכננה להיום התבטלה, וזאת כנראה בעקבות ההודעה שפירסמה אתמול לשכתה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ובו היא מביעה התנגדות לאחד הסעיפים בטיוטת התנאים לקרן החילוץ שנותנת מנדט לבנק המרכזי האירופי להמשיך לקנות אג"ח של מדינות שנמצאת במצוקה כלכלית. נזכיר שגרמניה תמיד התנגדה לכל מהלך של קניית אגרות חוב על ידי הבנק המרכזי האירופי.

ביטול הפגישה היום יכול להעיד על עומק המחלוקת בין המדינות באירופה לגבי קרן החילוץ. בעוד שכל המדינות מסכימות שיש צורך בקרן חילוץ שתוציא את היבשת מהמשבר שנקלעה אליו, יש עדיין מחלוקות רבות לגבי האופי של הקרן.

עיקר המחלוקת היא האמצעים שיינקטו על מנת למנף את קרן החילוץ שעומדת על 440 מיליארד אירו להיקיפים של מעל לטרליון אירו. העניין השני הוא בנושא אגרות החוב של יוון, כשהאיחוד האירופי מבקש מהמגזר הפרטי ומהבנקים בעיקר לספוג "תספורת" של עד 60% מהחוב של יוון, לעומת 21% שסוכם עליהם בחודש יולי השנה.

הפרלמנט בגרמניה אישר היום את הרחבת קרן החילוץ האירופית. בהצעה שנידונה לא הוזכר הסכום שבו הקרן תגדל, מה שבעצם אומר שמדובר באישור עיקרוני בלבד. משמעות אישור ההצעה הינה שהבנק המרכזי האירופי לא יממן את הגדלת קרן החילוץ, דבר שגרמני התנגדה לו בתוקף אתמול.

מכה נוספת לתוכנית להרחבת הקרן הגיעה מכיוונה של ברזיל, שם הודיע היום שר האוצר הברזילאי שהמדינה לא מתכוונת לקנות אגרות חוב של מדינות באירופה."על אירופה למצוא בעצמה את הפתרונות למשבר ולא לחפש פתרונות במקומות אחרים", אמר שר האוצר הברזילאי במסיבת עיתונאים בברזיל. (לסיפור המלא)

דיווחים שהתקבלו היום באיטליה מצביעים על כך שראש הממשלה סילביו ברלוסקוני יתפטר בחודשים הקרובים, וזאת במסגרת עסקה שחתם עם השותפות שלו בממשלה ובמסגרתה יתפטר ברלוסקוני מראשות הממשלה האיטלקית והבחירות יוקדמות בתמורה לאישור רפורמה בתחום הפנסיה כפי שדורש האיחוד האירופי. (לסיפור המלא)

ענקית הכימיה והתרופות הגרמנית מרק , דיווחה היום על תוצאות לרבעון השלישי לשנת 2011. סך הכנסותיה ברבעון צמחו ב-3.8% והגיעו לסכום של 2.532 מיליארד אירו, לעומת 2.438 מיליארד אירו ברבעון המקביל אשתקד. התוצאות הצביעו על צמיחה משמעותית של תרופת הרביף ל-426 מיליון אירו (592 מיליון דולר) ברבעון השלישי של 2011. הרביף, כזכור פותחה על-ידי אינטר-לאב הישראלית, מרכז המו"פ של חטיבת מרק סרונו בישראל.

אסיה ננעלה במגמה מעורבת

בבורסות אסיה נרשמה היום מגמה מעורבת לאחר הירידות החדות שנרשמו בוול סטריט אתמול. החוזים על מדדי ניו-יורק מאותתים על עליות קלות בפתיחת המסחר היום. השחקנים בשווקים ממשיכים לעקוב אחרי ההתפתחויות באירופה.

המסחר בוול סטריט ננעל אתמול בירידות חדות, על רקע חדשות מאכזבות מכיוון אירופה, שננעלה בירידות גם היא. המגמה השלילית החריפה בשעה האחרונה של המסחר ומדד הנאסד"ק צנח בסיום בכ-2.2%. הדאו ג'ונס איבד 1.7% מערכו.

"גוש האירו הוא הבעייה הגדולה ביותר והמרכזית שניצבת בפני השווקים היום. אנחנו למעשה תלויים בחסדי הביורוקרטים והפוליטיקאים באירופה", אמר לבלומברג סטפן ווד, אסטרטג ראשי בחברת Russell Investments.

במניות המחצבים נרשמות עליות חדות לאחר שדברי ראש ממשלת סין Wen Jiabao העלו ספוקולציות שסין תקל את המדיניות המוניטארית.