הידעתם? חידוש דרכון בנתב"ג יקר פי 4 מאשר במשרד הפנים

משרד הפנים מנצל את מצוקת היוצאים לחו"ל - וגובה 1,055 שקל עבור חידוש דרכון בנתב"ג

אם אתם מתעתדים לנסוע לחו"ל בקרוב, אל תשאירו לרגע האחרון את הארכת תוקף הדרכון. אם לרוע מזלכם תזדקקו לשירות הזה בימים שבהם משרד הפנים סגור, לדוגמה בחול המועד סוכות, המוצא היחיד לחידוש דרכון תהיה בלשכת רישום האוכלוסין הממוקמת בנתב"ג.

ביחידה זו מונפקים דרכונים על המקום, ומבקשי השירות נדרשים כמובן לשלם אגרה. אלא שהפרופורציה בין האגרה "הרגילה" שקבע משרד הפנים, לזו שמטבע הדברים אמורה להיות משולמת עבור שירותי אקספרס, תמוהה למדי: בנתב"ג חידוש דרכון עולה 1,055 שקל - לעומת 265 שקל, חידוש דרכון בהליך הרגיל.

כ' חווה את הקנס הזה על בשרו. במהלך חול המועד סוכות תכנן לנסיעה לחו"ל. 4 ימים לפני הנסיעה גילה כי דרכונו אינו בתוקף. אלא שמשרד הפנים היה סגור בימי חול המועד, במסגרת חופשה של כל משרדי הממשלה.

האלטרנטיבה שעמדה עבורו לחידוש הדרכון היא בנתב"ג. "ברור לי לגמרי שהאחריות לבדוק את תוקף הדרכון היא שלי, ומכאן שציפיתי לשלם איזושהי פרמיה על שירות שנעשה בדרך אקספרס, אלא שתשלום הגבוה פי 4 מהאגרה הרגילה שדורש משרד הפנים נראה לי כמו ניצול המצב שבו מצוי אדם החייב לחדש את דרכונו מיידית: האלטרנטיבה הייתה לבטל את הטיסה ולספוג עלות של אלפי שקלים".

בג"ץ ריסן את האגרות המופקעות

רק לאחרונה קיבל בג"ץ את עתירת האגודה לזכויות האזרח נגד האגרות המופקעות שגבה משרד הפנים בשל חידוש דרכון שאבד או נגנב. כזכור, ב-2009 קבע משרד הפנים אגרה של 1,000 שקל להוצאת דרכון חדש במקרים אלה, אלא שלפי החלטת בג"ץ הסכום הזה ירד ל-465 שקל.

החלטה זו נשענת על הנחת היסוד כי לכל אזרח יש זכות בסיסית לצאת מהארץ, וגביית "קנס" מהציבור פוגעת בזכות זו. סכום האגרה החדש שנקבע גבוה ב-220 שקל מאגרה עבור חידוש דרכון באופן רגיל.

האם האגרה הנגבית עבור הנפקת דרכון בנתב"ג כוללת פרמיה חריגה?

עו"ד עודד פלר, ראש תחום הגירה ומעמד באגודה לזכויות האזרח, מסביר כי האגרות שגובים המשרדים הממשלתיים צריכים להיות עם זיקה לשירות: "ברור ששירות אקספרס יכלול תשומות גבוהות יותר המשמשות גם כאלמנט שמטרתו להרתיע את הציבור, אלא שנדרשת פרופורציה.

"אני מניח שגם האגרה הזו צריכה להיות נמוכה יותר ועדיין לשקף את האינטרס הברור של משרד הפנים למנוע עד כמה שניתן שימוש בשירותי הבזק כגון אלה".

דרך נוספת של משרד הפנים לעודד הארכת דרכון בזמן מבלי לפקוד את המשרד פיזית היא באמצעות חידוש דרכון באינטרנט בעלות של 180-230 שקל.

תגובת משרד הפנים: "השירות הניתן בלשכת רשות האוכלוסין בנתב"ג לחידוש דרכון הוא שירות ייחודי שלא קיים באף מדינה אחרת בעולם. מכאן שהשירות כרוך באגרה גבוהה יותר משירות רגיל בלשכה, שגם בה לא מונפק הדרכון במקום. מעבר לכך, אנחנו יוצאים בקמפיינים עקביים בהם נדרש הציבור לבדוק את דרכונו, בעיקר לפני הקיץ ולפני חופשות משפחתיות.

"לאור זאת לא ברור על מה מלין הפונה, על שירות חריג שניתן בארץ או על חוסר עירנות בבדיקת תוקף הדרכון?"