מה חושבים אנליסטים על הפתרון למשבר החוב באירופה?

הסכם העקרונות שגיבשו קברניטי אירופה אמש לטיפול במשבר החוב מפיח אופטימיות בשווקים הגלובליים ■ האנליסטים באירופה לא מתעכבים לנתח את המהלך והשלכותיו

אתמול בערב (ד') הגיעו קברניטי אירופה להסכם עקרונות הכולל קווים מנחים לטיפול במשבר החוב באירופה. ההסכם המדובר מפיח אופטימיות מחודשת בשווקים הגלובליים הבוקר, כאשר אנליסטים רבים מתפנים לנתח את ההסכם, השלכותיו, ואת הדיווחים הספקולטיביים כי סין תשתתף בהרחבת קרן החילוץ באירופה (EFSF).

"אני עומד שעברנו את שלב הפאניקה שהיינו בו לפני מספר שבועות, הוא חלף. השווקים התאוששו ביותר מ-15%", מסביר ארווין סאנפט (Eerwin Sanft), מנהל מחלקת המחקר לשווקי אסיה ב-BNP פריבה. "כמובן שהאפשרות שגוש האירו יקרוס חלפה. מדובר באפשרויות שכבר מזמן מאחורינו".

במסגרת ההסכם הכולל פתרון משבר החוב, נזכיר, הסכימו הבנקים והמשקיעים הפרטיים לספוג "תספורת" של 50% במסגרת תוכנית החילוץ השנייה של יוון, יחד עם הסכמה של מנהיגי היבשת להרחיב את קרן החילוץ לטריליון דולר, ולהזרים הון למערכת הבנקאית באירופה.

"צעד בכיוון הנכון"

"קבלת התוכנית ליוון היא צעד גדול בכיוון הנכון", סבור מארק לנסורנור (Marc Lansonneur), מנהל השקעות בסוסייטה ז'נרל. "התגובה של הפוליטיקאים למשבר עד כה היא בהתאם לציפיות. האירוע אתמול הוא חיובי".

נציין כי במקביל להסכמה על הרחבת קרן החילוץ האירופאית, מהיקף של 440 מיליארד אירו לכטריליון דולר, נשענים המשקיעים גם על דיווח של העיתון הסיני הרשמי "הצ'יינה דיילי", כי ממשלת סין שוקלת להשתתף בהלוואות לקרן החילוץ, במטרה למנף אותה ולהגדיל את יתרות האשראי לחירום בשווקים. שני מקורות, המצוטטים כ"גורמים בכירים באיחוד האירופי", מסרו לסוכנויות הזרות כי סין שוקלת לסייע בנושא, אולם לא פירטו כיצד או באיזה היקף.

סין חייבת להתערב?

"כמובן שאם מדינות כמו סין יתרמו למהלך, זה רק יטיב", מסביר סאנפט, שמעריך כי "עכשיו כשיש תוכנית ברורה לאירופה, זה ייקל על סין להתערב. סין היא המלווה הגדולה בעולם, היא תהיה חייבת להתערב בשלב מסוים. אני מעריך שבסין לא ירצו להגיע לקנות חובות ריבוניים של מדינות, אבל אם יציעו להם להשתתף למשל בהזרמת הון למערכת הבנקית, זה משהו שעשוי לעניין את הסינים".

"התערבות של סין, יחד עם מדינות נוספות דוגמת ברזיל ומדינות מאזור המזרח התיכון בתוכנית - תספק כדי לפתור את הבעיה היוונית", מסכם לנסורנור.