יחימוביץ': "במשרד התחבורה לא מכירים אוטובוס מבפנים"

(עדכון) - "אלא אם זה במסגרת סיור מודרך בתנאי VIP", אמרה יו"ר מפלגת העבודה בכנס עמותת "תחברה היום ומחר" ■ "אנשים נוסעים בישראל בתנאי עדר בקר בעמידה במשך למעלה משעה"

"בכירי משרד התחבורה אפילו לא מכירים אוטובוס מבפנים אם זה לא במסגרת סיור מודרך בתנאי VIP. משרד התחבורה הוא לא משרד עני, אבל הוא לא שם את הכסף במקום הנכון - הבעיה היא במדיניות כושלת, כולל של הממשלות הקודמות - מדיניות שנכשלה שנים רבות".

את הדברים אמרה יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ, בכנס של עמותת "תחבורה היום ומחר" שעסק במעמדו של הנוסע בתחבורה ציבורית, ששבכניסה לו הפגינו תושבי תל-אביב נגד הרפורמה שנערכה בעיר בתחבורה הציבורית בקיץ.

"אנשים נוסעים בישראל בתנאי עדר בקר בעמידה במשך למעלה משעה, אחרי שעמדו ליד עמוד עם שלט המתקנה בטעות תחנת אוטובוס". עוד הוסיפה יחימוביץ כי "כששר האוצר מתגאה בצירופנו ל- OECD הוא צריך לזכור שלמשק בית אין ברירה אלא להוציא 2,500 שקל על מכונית - ההוצאה היקרה ביותר למשק בית אחרי דיור".

יחימוביץ התייחסה גם לסוגיית ההפרטות בענף והדפה את הקיראות מהקהל בגנות עובדי הרכבת. "אני לא חושבת שצריך להפוך ועדים לשעירים לעזאזל. אל תהפכו את עובדי התחזוקה של הרכבת לקורבנות ולא את נהגי האוטובוס שמרוויחים 22 שקלים לשעה".

יחימוביץ ציינה כי הורדת תעריפי הנסיעה בקווים בהם הוכנסה תחרות (המופעלים על-ידי יותר ממפעילה אחת) היא אחיזת עיניים, היות והתחבורה הציבורית בישראל סובסדה מאז ומתמיד. "המחירים ירדו כי אפשר לחסוך רק בתנאי ההעסקה של הנהגים, כי אוטובוס עולה בכל מקרה 1.2 מיליון שקל".

"יש פה צביעות מאוד גדולה"

"ההתנגדות לתחבורה ציבורית בשבת מבוססת על התנגדות היסטורית מסיבות פוליטיות, אפילו שר התחבורה ישראל כץ מודה בזה" טוען חה"כ ניצן הורוביץ, שחתום על הצעת חוק פרטית שנדחתה לכינון תחבורה ציבורית בסופי שבוע.

"יש פה צביעות מאוד גדולה, כי לכל מי שהצביע נגד תחבורה ציבורית בשבת יש רכב פרטי", אמר בכנס של עמותת "תחבורה היםו ומחר" שעסק בתחבורה הציבורית. "זה מה שדופק את כל התחבורה הציבורית בישראל - שאין תחבורה הולמת בסופי שבוע ובלילות".

לדבריו, "להרבה מאוד אנשים במדינה נוח שהשירותים הציבוריים יתפקדו, רק שלהם לא יהיה בזה חלק". הורוביץ טען כי היעדר תחבורה ציבורית בשבת עולה בחיי אדם. "זה לא מותרות. הצעת החוק היא לא אנטי-דתית". לפי חה"כ, היא כללה שכונות בהן לא יעברו האוטובוסים, תדירות נמוכה יחסית של מעבר קווים ושמירה על ציביונה של שהבת כיום מנוחה. "מי שצריך לבקר קרוב משפחה חולה לא צריך לשלם 80 שקל על מונית מהרצליה לתל-אביב".

"800 מכוניות חדשות עולות על הכביש כמעט כל יום, למעלה ממחציתן מתנקזות לגוש דן ומתחרות עם התל-אביבים על אותן 100 אלף מקומות חניה. כשיבינו שהמשק לא יכול לפרוץ ללא תחבורה ציבורית ראויה, אז יתפרץ לחץ - כי ב' זה אוהל, ו-ת' זה תחבורה ציבורית".

אריאל אבלין, האחראי על תחבורה ציבורית באגף התקציבים במשרד האוצר אמר: "אנחנו מעוניינים ליזום תוכנית "נתיבי ישראל 2" (התוכנית הרב-שנתית לפיתוח תשתיות תחבורה, א"ו) שתתעסק במטרופולינים. היקף ההשקעה המוערך בה הוא 30-40 מיליארד שקל עד 2025 - ונמליץ לממשלה לקבל את ההחלטה הזו".