נתונים באירופה: שיא של 16 מיליון מובטלים בספטמבר

48% מהצעירים בספרד מחוסרי עבודה ■ בלומברג: "חשש מכישלון התוכנית לפתרון המשבר באירופה - הבנקים לא יצליחו לגייס ההון הדרוש"

"הבנקים הגדולים באירופה עלולים לגייס רק עשירית מההון הדרוש מהם ולא יעמדו בדרישות הרגולטור, מה שמתדלק חששות שמא התוכנית של האירופים תיכשל" - זו האזהרה המפורסמת היום (ב') בכתבה בסוכנות בלומברג, המתייחסת לחיזוק ההון העצמי של הבנקים, אחד מעמודי התווך של התוכנית לפתרון המשבר באירופה.

כזכור, כחלק מהתוכנית נדרשים הבנקים להגיע ליעד הלימות הון ליבה של 9%, כלומר הם יהיו חייבים לגייס 106 מיליארד אירו. זאת, על מנת להתמודד עם ההפסדים הכבדים הצפויים להם כתוצאה מה"תספורת" על החוב של יוון.

אך כבר בסוף השבוע עלו תהיות באשר ליכולתם של הבנקים לגייס את הסכום האמור. ממשלות אירופה לא יזרימו הון לבנקים אלא דורשות מהם לגייס את ההון בשוק הפתוח, כלומר על ידי הנפקת מניות או אג"ח. השאלה הגדולה היא כמה יהיו מוכנים המשקיעים להשתתף בהנפקות הבנקים, בידיעה שהם חשופים באופן ניכר לאגרות חוב מסוכנות של המדינות עמוסות החובות באירופה.

מלבד גיוסי הון, הבנקים יכולים להגיע ליעד הלימות ההון ליבה גם באמצעים אחרים, כמו למשל על ידי הגבלת חלוקת דיבידנדים, הקטנת תיקי האשראי שלהם, הגדלת רווחים באמצעות התייעלות וכו'. בנקאים באירופה איימו כי יפחיתו את מתן האשראי, מה שעלול להוביל למחנק אשראי ולמיתון. הרגולטורים, לעומת זאת, בוחנים דרכים להגבלת חלוקת דיבידנדים ובונוסים לעובדים ולבכירים.

"השאלה היא כמה הון חדש יוזרק למערכת", אומר פיליפ בודרו, ראש מחלקת אשראי בקרן האג"ח פימקו, בשיחה עם בלומברג. "אם הבנקים היו הולכים להנפקות זכויות זה היה חיובי, אבל הם לא יעשו זאת".

בבנק UBS מעריכים כי הבנקים הגדולים ינפיקו מניות ב-6 מיליארד אירו בלבד, וזאת על מנת להביא לדילול קטן ככל האפשר של בעלי המניות הקיימים, דבר בד"כ גורר ירידות באותן מניות. אמנם הערכת הרגולטורים באירופה היא שהבנקים יצטרכו לגייס 106 מיליארד אירו, אנליסטים ב-JP מורגן ובקרדיט סוויס העריכו בשבוע שעבר כי הבנקים יצטרכו לגייס 250 מיליארד אירו.

יבשת מוכת אבטלה

בתוך כך, נתונים שפורסמו היום באירופה מראים שוב את הקושי הכלכלי עימו מתמודדות מדינות היבשת. שיעור האבטלה באירופה עלה באופן מפתיע לרמה של 10.2% בספטמבר, מרמה של 10.1% באוגוסט. גם נתוני האינפלציה הפתיעו לרעה כאשר עליית המחירים ב-12 החודשים שהסתיימו בספטמבר נותרה ברמה של 3%, למרות הציפיות שהאינפלציה תרד ל-2.9%.

16.198 מיליון אירופים היו מובטלים בחודש ספטמבר - שיא מאז תחילת הרישומים בשנת 1998. בחודשים אוגוסט-ספטמבר לבדם פוטרו 188 אלף אירופים ממקום עבודתם - הקצב הדו-חודשי המהיר ביותר מאז קיץ 2009.

"שיאנית האבטלה" באירופה היא כמובן ספרד עם 22.6%. ביוון נרשם שיעור אבטלה של 17.6% ביולי (הנתון הכי עדכני) לעומת 17.1% ביוני. עלייה מדאגיה נרשמה באבטלה בקרב הצעירים, כאשר בכל 17 מדינות גוש האירו ישנו שיעור אבטלה של 21.4% בקרב צעירים מתחת לגיל 25 - שיא שלא נראה מאז מאי 2010. בספרד התמונה שחורה למדי: 48% מהצעירים מתחת לגיל 25 היו מובטלים. ביוון עומד שיעור זה על 43.5%.

בשוקי האג"ח לא ממתינים עם התגובה לנתונים השליליים והתשואות על האג"ח של כלכלות ה-PIIGS שוב חוצות רף המתמחר סיכון מתגבר לאי-פרעונן. תשואות האג"ח האיטלקיות ל-10 שנים עלו לרמה של 6.07%, בעוד התשואות על האג"ח של ממשלת פורטוגל טסות לרמה של 18%. גם התשואות על האג"ח של ממשלת ספרד חצו את רף ה-6% המטריד.